A

jatuksia markkinoinnista ja mainonnasta vanhempainvapaalta. Seikkoja, jotka ovat kiinnittäneet huomioni, kun olen tarkastellut toimialaa ja sen vaikutuksia perhearkeeni. Pohdintaa ruuhkavuosien arjesta - pystytkö sinä samaistumaan havaintoihini?  

Muutakin, kuin markkinointia ja mainontaa?

Päällimmäisenä mielessäni työelämän ulkopuolella on ajatus -mihin kaikki mainonta on oikein hävinnyt? Vertaan tilanteeseen, jossa työelämässä ollessani tuntui siltä, ettei melkein muuta nähnytkään, kun mainoksia toisensa perään. Aivothan toki näkevät sen, mitä haluamme niiden näkevän. Jäädessäni äitiysvapaalle, pohdin mielessäni uuden elämäntilanteeni tuovan varmasti eteeni kohdennettua markkinointiviestintää kanavassa, jos toisessa.

Ihmettelin kuitenkin, ettei näin käynyt. Mietin, voisipa mainostaja tunnistaa ja ennakoida tarpeeni vielä tarkemmin sekä rohkeasti myydä minulle ajankohtaisia tuotteita ja palveluja. Jos esimerkiksi ruokaverkkokauppani kysäisisi ostostenteon ohessa, tarvitaanko meillä taas haalareiden katkenneiden jalkaremmien tilalle uudet tai onko auton tuulilasinpesuneste loppu? Asiakasymmärryksen ja palvelukokemuksen huipentuma olisi juuri tuollaiset arkiset lisämyynnin paikat. Kuinka kuluttajan elämäntilanteeseen ja sen muutoksiin päästäisiin entistäkin tehokkaammin ja henkilökohtaisemmin kiinni myös pidemmällä aikavälillä?

Ruuhkavuosien kiireessä aika on rahaa, aika jonka voi säästää mainostajan paremman kuluttajaymmärryksen kautta. Mielenkiintoista onkin seurata teknologian kehittymistä ja arkipäiväistymistä markkinointiviestinnän tehokkuuden parantamisen apuvälineenä. Arjessa aikaani säästävistä palveluista on jäänyt erityisesti mieleen autohuollon kilpailutuspalvelu AutoJerry ja lapsiperheiden tapahtumasivusto Sandis .

Mainosten määrän lisäksi, mainonnan optimaalinen toisto näyttä lapsiperhearjessani erilaiselta. Tutkimukset ja data kertovat teille tekijöille, mikä on kunkin kanavan ja viestin optimaalinen toisto ja millaiselle kokonaisuudella markkinoinnille saadaan todennäköisesti maksimaalinen tuotto (mielestäni tämä oli muuten selkeä esimerkki markkinoinnin vaikuttavuuden mittaamisesta). Elämäntilanteellakin on osansa kokonaisuuteen. Huomaan hymyillen, kuinka väsytystaktiikallakin saattaa onnistua. Vaikka viestien runsas toisto tuntui ennen mauttomalta tyrkytykseltä, tänä päivänä huomaan sen joskus olevan jopa palvelus.

Lapset ja mainonta

Lapset vaikuttavat meidänkin perheen ostopäätöksiin ja ovat joskus niistä mukana päättämässä. Ala-ikäisiin kohdistuvalla markkinoinnilla onkin todettu olevan suora yhteys lapsiperheiden kuluttajakäyttäytymiseen. On mielenkiintoista seurata, kuinka jo kolmevuotias tunnistaa mainontaa muusta sisällöstä ja osaa tehdä päätöksiä sisällön kiinnostavuudesta. Meillä videosisällöissä olevat mainokset eivät näytä kiinnostavan (niiden vaikuttavuutta väheksymättä) ja ne ovatkin jo opittu ohittamaan. Printtimainontaa sen sijaan luetaan antaumuksella ja kiinnostavia mainoslehtisiä jopa säästetään. Tämä saattaa varmasti muuttua, kun ikää ja medialukutaitoa tulee lisää. Radiosta kuullut mainokset eivät näytä herättävän tunnereaktioita, mutta ulkomainontaa pysähdytään usein ihastelemaan. Miten teidän lapset kokevat ja näkevät mainontaa?

Kiireen loppu

Otettuani etäisyyttä työelämän murheista ja kiihtyneestä työtahdista, tunnistan tärkeimmän resurssini, joka on aika (tässä muuten mielenkiintoinen linkki työn ja perhe-elämän tasapainosta ja sen vaikutuksesta lapsiin). Aion jatkossa opetella hallitsemaan aikaani entistäkin tehokkaammin. Santtu Kottila - otan haasteesi vastaan ja opettelen tulevaisuudessa sanomaan kiireelle ei. Toivon teille kaikille onnistumisia niin työelämässä, kuin uran ja perheen yhteensovittamisessa. Nähdään Markkinoinintikollektiivin tilaisuuksissa!

-Taru Suoranta

Kirjoittaja on opintovapaalla oleva kahden pienen lapsen äiti. Työelämässä avainasiakaspäällikkönä Sanoma Media Finland Oyj:n mediamyynnissä, vapaa-ajalla ylemmän amk:n (MBA) opiskelija Haaga-Helian Ammattikorkeakoulussa sekä tapahtumakoordinaattori Mothers in Business ry:ssä. Tämänhetkisenä tavoitteena ja kiinnostuksenkohteen ymmärtää ja oppia markkinointia entistäkin paremmin.

Julkaistu 
5.2.2018
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.