Asiakkaan matkan piirtäminen on tuskainen ja helvetin tärkeä koettelemus

Markkinointipäättäjillä on ADHD ja se on ympäristömme vaikutusta.

“Onhan sulla viimeisin automaatiosofta ja kilke käytössä? Suollathan contenttia ulos tunneittain? Mites vaikuttajat? Kai teillä edes jonku tubettajan kanssa vaihtuu vispilät ja eurot?”

Markkinointiongelmiin auttaa pysähtyminen, mutta niiden hoitoon on myös lääke. Ei siis ihme, että markkinat ovat pullollaan käärmeöljykauppiaita, joilta löytyy hyllystä “just se oikea troppi” juuri sinulle. Kun jokainen tuote tai palvelu on ratkaisu, ei yksikään ole ratkaisu. Kun tätä toitotetaan meille toistuvasti artikkeleissa, uutisissa, kolumneissa, semmoissa ja mainoksissa niin ei ihme jos iso kuva katoaa.

On aika vähän pysähtyä. Hengittää syvään. Hengitä vielä syvempään. Sisään nenän kautta ja ulos suun kautta. Ihan niin, että se vieruskaveri kuulee.

Nyt on hyvä, tai ainakin parempi.

Samalla kun puolet yllä kuvaamieni palvelujen tarjoajista teroittelevat talikkojaan ja sytyttelevät soihtujaan voisin mainita, että kyseessä on kärjistetty provo. Tottakai automaatio on tärkeää ja tottakai relevantti ja palveleva sisältö on tärkeää. Vaikuttajia ei turhaan kutsuta niiksi, nehän tavoittavat jo enemmän innostunutta väkeä ja uskottavammin kuin monet perinteiset mediat.

Pointtini on se, että monesti näiden kohdalla kiivetään – pardon my french – niin sanotusti perse edellä puuhun. Paineissa ja sekamelskassa elävälle markkinoinnista päättävälle uskotellaan oman palvelun ratkaisevan kaikki maailman ongelmat. Toisinaan se ratkaiseekin, mutta kyse on vähän sama kuin peiton alla lykkimisessä parin promillen punkkuhumalassa pimeässä. Toisinaan onnistaa ja toisinaan sohii väärään.

Istuimme kumppanimme ToinenPHD:n alfaurosten kanssa alas ja diskuteerasimme. Tunnistimme molemminpuoleisesti samaa ongelmaa ja mietimme, löytyisikö tähän ihmepilleriä, laastaria tai edes kylmävoidetta.

Tuloksena syntyi koulutus, jonka tavoitteena on kirkastaa markkinoinnin iso kuva sitä tekevälle ja siitä päättävälle. Kaiken ytimessä on asiakkaan matka. Oikea Via Dolorosa. Huhhuh.

 

Valittiin tälle perkeleelliselle taipaleelle 40 innokasta ja eksyneeksi tunnustavaa sielua, jotka ovat nyt kaksi viikkoa piirtäneet omien ja muiden kurssilaisten asiakkaiden matkaa. Ilmeet kurssilaisten kasvoilla ovat vaihdelleet spektrin epätoivo-euforia välillä. Matka on rankka ja pitkä, jopa tuskainen. Mutta kuten toinen kurssin vetäjistä asian vapaasti lainaten ilmaisi:

“Jos tää olis helppoa niin tän olis kaikki jo tehnyt.”

Siinä vaiheessa kun dedikset kaatuvat päälle, myyntitavoite näyttää punaista ja stressi on syönyt viimeisetkin libidon rippeet on helppo etsiä matalalla roikkuvaa hedelmää ja hopealuotia omaan ongelmaan. Totuus kuitenkin on se, että jos yrityksellesi ei ole kirkastettuna markkinoinnin iso kuva, asiakkaasi matka, on jokainen yksittäinen hanke ja siisti juttu vain perse edellä puuhun kiipeämistä. Pimeässä. Punkkuhumalassa. Ei, krapulassa.

Markkinoinnin Big Picture järjestetään nyt marraskuun aikana yhdessä ToinenPHD:n kanssa. Kurssi uusitaan myös keväällä, joten tervetuloa mukaan kirkastamaan markkinoinnin isoa kuvaasi.

Ville [MK]

Comments are closed.