M

arkkinoinnin tehtävä on toteuttaa yrityksen strategiaa markkinoinnin keinoin. Mikä tavoite kulloinkin on, riippuu yrityksen tilanteesta: halutaan kenties avata kokonaan uutta markkinaa, nostaa tunnettuutta kotimaassa, tukea myyntiä avainasiakkuuksiin vai varmistaa, että talentit löytävät yrityksen. Yleensä kaikkia näitä ? Tavoitteista riippumatta tilannetta yhdistää kuitenkin yksi asia: markkinointitiimi ei onnistu tehtävässään yksin, ilman muun organisaation tukea. Nappaa tästä Nuotiopiiristä eväät tilanteen selättämiseksi!  

Tuskailemme monesti sen kanssa, että markkinointi joutuu toimimaan omassa siilossaan. Emme saa audienssia johtoryhmään, myynti ei hoida liidejä loppuun tai henkilöstö ei korvaansa lotkauta työntekijälähettilyydelle.

Siksi meidän markkinoijien on nyt syötävä omaa koiranruokaamme ? ?

Kun me itse keskitymme markkinoinnin oppien mukaan kohderyhmälähtöiseen, heidän tiedontasonsa ja tarpeensa huomioivaan palvelemiseen, onnistumme tehtävässämme huomattavasti paremmin!

Johto

Keskity kertomaan, miten olet saanut toteutettua strategisia tavoitteita. Kuinka monta prosenttia tunnettuus on noussut, ja miten se näkyy viivan alla? Haasta johtoryhmää markkinoinnin marssijärjestyksen suhteen, markkinoinnin resurssit kun ovat usein rajalliset. Tehtäväsi on saada selville, mihin paukut halutaan laittaa pitkällä tähtäimellä – ja toimia sen mukaan.

Myynti

Parhaan kaverisi eli myyntiorganisaation kanssa juonitte yhdessä, miten saatte mahdollisimman tehokkaasti koukutettua potentiaaliset asiakkaat ja kotiutettua kaupat. Mietitte myös, miten voitte automatisoida ja vauhdittaa myyntiprosessia – sisältöjen avulla tietenkin. Onko tavoitteenne account based sales, vai mennäänkö perinteisemmällä laajan alkupään suppilolla, josta siivilöidään timantit myynnin käsiteltäväksi? Perinteisesti markkinointi ”hylkää” liidit myynnin käsiteltäviksi – operatiivisessa myynnin tekemisessä on kuitenkin paljon sellaista, missä markkinointi voi avittaa (googlaa “Sales Enablement”). Rohkeimmat unohtavat koko teennäisen raja-aidan ja liittyvät yhteen kasvutiimiksi.

HR

Vahvalla brändillä, ajatusjohtajuudella ja tuomalla hyvät caset esiin, houkuttelet toki potentiaalisia työntekijöitä yrityksenne piiriin. HR:n ja markkinoinnin yhteinen missio on kuitenkin tuoda esiin yrityskulttuuri, joka tuo merkityksen sekä omalle väelle, että uusille tekijöille. Voisitko auttaa HR:n porukkaa miettimään myös rekrymarkkinoinnin persoonia samalla tavalla, kuin markkinoinnissa mietitään ostajapersoonat kohdilleen? Miten voisit auttaa HR:ää oppimaan asiakaslähtöistä ajattelua niin oman viestintänsä, kuin rekrymarkkinoinnin suhteen? Olisiko markkinointiautomaatiosta jeesiä myös rekrytoinneissa?

Henkilöstö

Tehtäväsi on auttaa henkilöstöä markkinoimaan yhtenä rintamana. Kerro kansantajuisesti, mitä ollaan tekemässä ja miksi – ja miksi jokaisen panos on tärkeä. Pysy alituiseen kartalla siitä, mitä jengi kertoo asiakkaista ja poimi parhaat palat markkinoinnin polttoaineeksi – mene vaikka mukaan tiimipalavereihin aina kun ehdit. Valmenna tiimit asiakaslähtöiseen ajatteluun, bloggaamiseen, someen ja henkilöbrändäykseen. Kerran ei riitä. Henkilöstön kuuntelemisen ja valmentamisen on oltava jatkuva prosessi.

Aspa

Mitä kysymyksiä asiakaspalvelusta kysytään eniten? Tee kaikille palvelus, ja jalosta nämä sisällöiksi, jotka asiakkaat löytävät jopa itsekseen. Voisiko fiksu chatbot vähentää asiakaspalvelun käyttämää aikaa? Voisitko auttaa sellaisen luomisessa?

Kumppanit

Kumppanit ovat aarteesi: saat näkemystä, oivalluksia, ideoita ja käsipareja. Palvelet heitä parhaiten paljastamalla strategiset tavoitteenne ja omat odotuksesi yhteistyön suhteen.

Asiakkaat

Huomioit heidät parhaiten, kun teet oman itsesi ja toimintasi näkymättömäksi ? Sen sijaan asiakas hurmaantuu yrityksesi timanttisesta, juuri heidän tarpeensa huomioivasta palvelusta, joissa ei näy sisäisten siilojenne raja-aitoja. Puuttuiko tästä mielestäsi jokin sisäinen funktio, jonka työhön markkinointi vaikuttaa? Kuinka sinä voisit omassa roolissasi palvella paremmin jo huomenna? Jatketaan keskustelua Facebookissa ja LinkedInissä!

-Henna Niiranen

Olen Henna (LinkedIn), HR:n sekatavaratalo Integratan CMO. Tavoitteenani on saada Integratan tiimi ja asiakkaat kohtaamaan entistä hedelmällisemmin. Ymmärtääkseeni kasvua paremmin, opiskelen myös työn ohella #myyntimaisteriksi eli YAMK-tutkintoa kv-myynnin johtamisesta. Verkostoidutaan myös Twitterissä!

Julkaistu 
19.4.2018
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.