Etätyö ei etäännyttänytkään asiakkaita – miksi?

joonas mäkiranta

Kevät 2020 muistetaan monesta asiasta, joista yksi on lukuisten alojen yli pyyhkäissyt etätöihin siirtymisen aalto, mikä on se kuuluisa ”uusi normaali” vielä vuoden lopussakin.

Meille on tarjottu lukuisia neuvoja suunnalta jos toiseltakin siitä, miten etätöitä voisi toteuttaa tehokkaimmin, mitä työkaluja kannattaa käyttää, ja miten omasta hyvinvoinnista pystyy pitämään huolta, kun työpaikan ja kodin raja ei vain hämärtynyt, vaan poistui lähes tyystin.

Nyt kun neuvot on neuvottu ja jokainen on toivottavasti löytänyt itselleen parhaiten sopivat toimintatavat, voimme lisävinkkien tarjoamisen sijaan pysähtyä tarkastelemaan, mitä vaikutuksia etätyöhön siirtymisellä on ollut käytännössä erityisesti myynnin näkökulmasta.

Katosiko yhteisöllisyys, vaikeutuiko yhteydenpito ja tuliko myyntityöstä mahdotonta ilman kasvotusten tapahtuvia asiakastapaamisia?

Spoilerivaroitus: Ei, ei ja ei.

Yritysten sopeutumiskyky tekee vaikutuksen kokeneeseenkin etämyyjään

Etämyynti ei ole uusi asia. Siihen tottuneilla myynnin ammattilaisilla hyppy etätyövaltaiseen työympäristöön ei ole aiheuttanut kummoistakaan kulttuurishokkia.

Suomen kokoisessa maassa, jossa lääniä riittää, etämyyntiin on ollut pakko totutella siitä asti, kun teknologia sen on mahdollistanut – ellet sitten ole halunnut tehdä kauppaa vain naapurin kanssa.

Me myyjät siis pärjäämme – mutta entä asiakkaamme? Etämyynnin yleisyydestä huolimatta monet ovat suosineet tapaamista kasvotusten viimeistään siinä vaiheessa, kun tuotteeseen pitäisi tutustua tarkemmin.

Ajatellaanpa esimerkiksi ohjelmistoja: miten sujuvat etädemot, konsultoinnit sekä henkilökunnan kouluttaminen? Itse asiassa oikein mallikkaasti.

Katastrofin merkit olivat ilmassa, mutta näin joulukuussa voi jo vahvalla kokemuksella todeta, että ihmisten sopeutumiskyky tekee vaikutuksen kerta toisensa jälkeen. Digiloikkia on otettu rohkeasti myös sellaisissa yrityksissä, joiden toimintatapoihin etäpalaverit eivät ennen ole kuuluneet.

Kehitys kehittyy, kun sen on pakko.

Etätyö antaa enemmän aikaa asiakaskohtaamisille

Kun olemme nyt todenneet, ettei etätyö rapauttanutkaan myyntiä ja yhteydenpitoa asiakkaisiin, voimme kauhuskenaarioiden sijaan lähestyä asiaa positiivisen kautta: etätyö on myös rikastuttanut tapaamiskulttuuriamme.

Esimerkiksi etäpalaveri kävelylenkin yhteydessä tuo mukavaa vaihtelua päivään. Työt edistyvät ja terveys kiittää.

Tapaamisten järjestäminen on myös huomattavasti joustavampaa ilman jatkuvaa matkustamista. Päivään mahtuu enemmän tapaamisia – ja näin enemmän asiakaskohtaamisia. Yhteydenpidon määrä asiakkaisiin jopa kasvaa, kun aikaa ei kulu kaikkeen muuhun.

Myyjän työ on tehokkaampaa ja asiakas saa enemmän huomiota ja palvelua – tästä näkökulmasta kaikki voittavat.

Tietysti monet kaipaavat myös erilaista yhteisöllisyyttä, jossa näkee henkilön suoraan pöydän toisella puolella web-kameran sijaan. Mutta tosiasiat on tunnustettava: etätyön tekeminen on etuoikeus, johon kaikilla ei ammattinsa puolesta ole mahdollisuutta. Eikä tässä korviin juuri valituksia ole kantautunut: vaikka yhteydet joskus pätkivät, mikrofoni ei ole päällä tai kissa hyppää näppäimistölle, niin hommat jatkuvat business as usual jo tässä vaiheessa.

Pysytään siis toistaiseksi tällä linjalla ja otetaan siitä kaikki saatavilla olevat hyödyt irti.

Etäkonsultaatio kahvikupposen merkeissä kotisohvalta käsin – kyllä kiitos.

 

Joonas Mäkiranta,
Key Account Manager, Ohjelmistoja.fi

 

,

Comments are closed.