KUHA ON DATAA niin se riittää – vai miten se menikään? Lataa itsellesi suuren datakyselyn tulokset

kuha on dataa

Tänä syksynä MarkkinointiKollektiivi ja AI Roots selvittivät yhdessä mikä on todellinen tilanne datan hyödyntämisessä suomalaisissa yrityksissä (markkinoinnissa). Halusimme selvittää mitä kuuluu datan ja markkinoinnin liitolle – kysyimme muun muassa datan käyttämisen tilanteista, dataan liittyvistä asenteista sekä datan käytön haasteista organisaatioissa.


Pääset tarkastelemaan KUHA ON DATAA -kyselyn tarkempia tuloksia Google DataStudio & pdf -muodoissa jättämällä yhteystietosi tästä linkistä>>


Data tukee markkinointia, mutta paljon sen luomia mahdollisuuksia on hyödyntämättä

AI Rootsin Iiris Lahti  toteaa, että datasta on apua silloin, kun oma intuitio, kapasiteetti, resurssit tai aika loppuvat kesken. Se ei kuitenkaan korvaa luovuutta ja ihmisiälyä – data täydentää ja tukee niitä. 61 % kyselyyn vastaajista kertoi, että vuoden 2020 koronakriisi on muuttanut markkinointistrategiaa tai toimenpiteiden strategista priorisointia. 48 % kyselyyn vastanneista kertoi, että koronakriisi on entisestään lisännyt datan hyödyntämisen tarvetta organisaatioissa. Puolestaan 34 % vastaajista kertoi koronakriisin vauhdittaneen dataan liittyvien kehityshankkeiden edistämistä.

Datan hyötyjä selvitettäessä moni kyselyn vastaajista kertoi, että datan avulla on saatu parempia tuloksia markkinointikampanjoista ja markkinointi budjettien allakointi on sujunut paremmin. Vastaajat myös kertoivat, että datalähteistä käytetyimpiä ovat kampanja- ja käyttäytymisdata. Käytetyin työväline dataan liittyen on verkkoanalytiikan järjestelmä. Excel on käytössä monella, ja sen toisiksi käytetyin työkalu – puolestaan tietovarastoja käytettiin työvälineenä yllättävän vähän.

Hyödyntämättömiä mahdollisuuksia datan avusteista markkinointiin löytyi useampia. Esimerkiksi datan avulla uudenlaista liiketoimintahyötyä kertoi löytäneensä vain noin puolet vastaajista. Potentiaalia datan hyödyntämiseen liittyen on siis vielä paljon jäljellä, ja tähän liittyy myös koko organisaatioon osaaminen ja ymmärrys dataan liittyen.


Opi ja oivalla uutta datan hyödyntämisen tilasta ja vertaa omia ajatuksiasi tutkimustuloksiin!


Pääset tarkastelemaan KUHA ON DATAA -kyselyn tarkempia tuloksia Google DataStudio & pdf -muodoissa jättämällä yhteystietosi tästä linkistä>> 


Miten omaa datan hyödyntämistä markkinoinnissa voi kehittää?

 

Kurkkaa käytännönläheiset vinkit datan hyödyntämiseen AI Rootsin MARTECH & DATA -tapahtuman puheenvuorosta täältä (löydät puheenvuoron tägättynä videon kuvaustekstistä kohdalla 03:37).

 

Comments are closed.