Markkinointiväen kulmahuoneininä muistuttaa 5-vuotiaan tasoista tasajalkapompintaa

Olen kyllästynyt lukemaan kommentteja siitä, ettei markkinointiosaajille ole audienssia yritysten kulmahuoneeseen. Tai siitä, ettei meillä ole markkinointitaustaista toimitusjohtajia tai hallitusten jäseniä. Tämä ininä on täysin hyödytöntä ja kerron seuraavaksi miksi.

Aihe nousi taas esiin, kun Kauppalehti kirjoitti artikkelin markkinointiosaajien ottamisesta hallitukseen ja yritti vetää vahvan korrelaation tämän vaikutuksista kasvuun. Ja saihan siitä kivan jutun, kun siihen haastatteli vain markkinointitaustaisia henkilöitä. Nätisti saatiin artikkeli tukemaan markkinointiväen mielipidettä siitä, kuinka tässä ollaan niin perkeleen väärin ymmärrettyä porukkaa kaikkien insinöörijohtajien keskellä.

Suomessa arvostetaan tekijöitä – ei puhujia. Monien mielestä se on ilmeisesti väärin, koska ovi kulmahuoneeseen pitäisi aueta pelkillä puheilla. ”Markkinointi on yrityksen kasvun tärkein ajuri.” Tai: ”Ilman markkinointia ei ole asiakkaita.”

Ai, että kun ottaa kupoliin!

Tässä maailmassa ei pidä saada mitään ilmaiseksi ja se koskee myös meitä markkinoijia. Osoita arvosi yrityksessäsi ja saat arvostusta osaksesi. Ja jos just siinä sun yrityksessä ei sitä osata arvostaa niin vaihda työpaikkaa. Ihan varmasti löydät ennen pitkää paikan, jossa hyvän tekijän tekemää markkinointia ja sen myötä tulevaa kasvua osataan arvostaa. Se on se hetki, kun ”taivaspaikka” avautuu.

Muutos tapahtuu tekemällä – ei puhumalla. Yhteistyöllä me markkinoinnin ammattilaiset saamme tehtyä tarvittavan muutoksen Suomessa. Se ei tapahdu inisemällä vaan osoittamalla kaikki arvomme joka ikinen päivä. Toivonkin, että lopettaisimme valittamisen, painaisimme leuan rintaan ja käyttäisimme kaiken energiamme paremman markkinoinnin tekemiseksi. Arvostus ja kulmahuoneaudienssi seuraavat perässä.

Joskus muutoksen aikaansaaminen voi viedä kauemmin kuin mihin oma kärsivällisyys riittäisi, mutta periksi ei parane antaa. Niin kuin ei parane antaa 5-vuotiaille kiukuttelijoillekaan.

 

-Santtu

 


Kirjoittaja on MarkkinointiKollektiivin perustaja ja mieleenpainuvan markkinoinnin fani, joka liputtaa yhteistyön, rohkeuden ja epäonnistumisten puolesta.

Comments are closed.