Miksi Burger Kingin uusin markkinointikampanja sai ajattelemaan suomalaista kansanluonnetta? Ja voiko sitä muuttaa?

Burger King on tehnyt viimeisten vuosien aikana erinomaista markkinointia. Tunnustuksia on sadellut joka suunnasta ja ehkä merkittävimpänä Cannes Lionsin ”Creative Marketer of the Year” -palkinto kesällä 2017. Pikaruokayhtiön kampanjoista voisi helpohkosti tehdä modernin markkinoinnin oppikirjan, jonka avulla kuka tahansa voisi nostaa markkinointinsa tasoa.

Viime viikolla hampurilaisten kuningas nousi otsikoihin kampanjalla, jossa se jälleen kerran leikitteli kilpailijansa McDonaldsin kanssa (kustannuksella?). Se kehoitti asiakkaitaan hakemaan yhden sentin Whopperin lähimmästä hampurilaisravintolasta – vaikka se tarkoittaisi Mäkkärin ravintolaa. Tämä kampanja ei ehkä ole se kaikkein nerokkain Burger Kingin vedoista, mutta sai ajattelemaan suomalaista mielenlaatua ja kulttuuriamme: miksi meillä kukaan markkinoija ei herkuttele markkinoinnissaan asiakkaidenkin hyvin tiedostamalla kilpailuasetelmalla?

Suomalaiseen kulttuuriperimään kuuluu ”omista asioista huolehtiminen” ja ”turhan kikkailun välttely”, mutta silti jäin miettimään: miksei meillä rohkeammin ammenneta markkinointia vastakkainasettelusta? Ei se tietysti kaikille tuotteille ja kohderyhmille sovi, mutta luulisi ainakin nuorempia kohderyhmiä tavoittelevien toimijoiden heristelevän tuntosarviaan.

Toki riskinä on joidenkin kohderyhmien suututtaminen. Ja sekös meidät suomalaiset vasta varovaisiksi saakin – kansanluonteemme mukaisesti.

Santtu

Kirjoittaja on MarkkinointiKollektiivin perustaja ja mieleenpainuvan markkinoinnin fani, joka liputtaa yhteistyön, rohkeuden ja epäonnistumisten puolesta.

Comments are closed.