O

len Juha Halmesvaara ja toimin tällä hetkellä Caratilla Media Innovaatio Tirehtöörinä ja Strategina Vastuullani on asiakastyön lisäksi edistää Carat Finlandin sekä Dentsu Aegis -konsernin innovatiivista median käyttöä. Mainonnan ja markkinoinnin parissa olen työskennellyt 11 vuotta, joista suurimman osan mediatoimistoissa. Markkinointikenttä muuttuu huimaa vauhtia (etenkin digitaalisella puolella) ja isoin haaste meille kaikille asiantuntijoille on pitää oma osaaminen ajantasalla ja kehittää sitä. Sen vuoksi ajattelinkin aloittaa Nuotiopiirin jakamalla muutaman vinkin, joiden avulla olen itse pystynyt ylläpitämään ja kehittämään osaamistani.  

1. Helpota tietotulvaa: Blinkist

Blinkist on ehkä yksi hyödyllisimmistä sovelluksista puhelimessa. Palvelu tekee tiivistelmiä tietokirjoista. Koska suurin osa bisneskirjoista on ns. one trick ponyjä, eli yhtä asiaa kuvaillaan 200 sivua esimerkkien kautta, pääsee Blinkistin avulla oikaisemaan erittäin paljon. Kymmenessä minuutissa pääsee kiinni oleelliseen sisältöön (joko lukemalla tai äänikirjana), jos kirja osoittautuu timanttiseksi olen muutamassa casessa päätynyt tilaamaan kirjan Amazonista. Blinkist on maksullinen, mutta säästää merkittävästi aikaa. Nyt voin "lukea" 4-5 bisneskirjaa päivässä.

2. Helpota tietotulvaa: Nuzzel

Nuzzelin avulla saan poimittua Twitteristä ja Facebookista omasta feedistä jaetuimmat sisällöt tai seurattua valmiita muiden kuratoimia aihepiirejä. Sovelluksen konfaamiseen kannattaa uhrata hetki aikaa ja määritellä kuinka monen kaverin / "kaverin kaverin" pitää jakaa sisältö että se pomppaa näkyviin ja millä aikavälillä. Pelastaa monelta Twitter ja FB-feed ähkyltä. Toimiakseen on tietty syytä olla seurannassa laajasti vaikuttajia ja palveluita. (mm. Harward Business Review, Exchange Wire, Social Media Today ja Techcrunch tuppaavat nousemaan usein omaan feediin).

3. Helpota tietotulvaa: Muut

Edellämainittujen lisäksi vahva suositus myös seuraaville, jos eivät vielä ole aktiivikäyttöön asti päätyneet:

3. Kirjavinkit: Byron Sharp - How Brands Grow 1&2

Markkinointi on pitkään ollut enemmän tai vähemmän poikkitieteellistä. Älkää ymmärtäkö väärin, moni teoria pitää paikkansa, mutta ei perustu tieteellisesti tutkittuun faktaan ja tämä pitäisi korjata. Australialainen markkinoinnin professori Byron Sharp on tehnyt useamman kirjan aiheesta, miten mm. uskomukset ohjaavat markkinointipäätöksiä vääriin ratkaisuihin. Erittäin silmiä avaavaa ja ennen kaikkea tutkittuihin faktoihin perustuvaa sisältöä löytyy mm. How Brands Grow Part 1 ja Part 2 -kirjoista. Suosittelen lukemaan. How Brands Grow (Amazon)

4. Lukuvinkit

5. Juuri nyt kiinnostaa

  • Ihimisten rutiinit: Miten muodostuvat ja miten niihin voi vaikuttaa
  • Sosiaalipsykologia: Miten ympäristö vaikuttaa ostopäätöksiin

Kiitos! Jatketaan keskustelua MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä tai voit löytää allekirjoittaneen myös Twitteristä, jonne tein aikaa säästääkseni listan MarkkinointiKollektiivilaisista. Jos nimesi puuttuu laita Twitterissä viestiä niin lisään sinut listaan.

Terveisin,

Juha

Julkaistu 
18.10.2017
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.