“Iso kulttuurimuutos yrityksissä on vasta edessä ja se on välttämätön” | MK Kipinävuoro 4

Olen Jussi Järvinen ja teen tällä hetkellä konsultointia oman yritykseni kautta.

Ennen yrittäjäksi siirtymistä tein lähes 13 vuoden siivun konsulttiyhtiö Accenturella telecom ja media -yksikössä. Mediayhtiöiden parissa olen työskennellyt vuodesta 2010 Suomessa ja ulkomailla. Perinteisen strategisen suunnittelun lisäksi vahvuuksiani ovat ohjelmallinen ostaminen, teknologiat ja tilauspohjaiset liiketoimintamallit.

Mediakenttä ja markkinointi ovat erittäin mielenkiintoisessa rakennemurroksessa globaalien toimijoiden ja nopeasti muuttuvan kuluttajakäyttäytymisen välissä. Toimialan ”kellotaajuus” on noussut aivan toisiin lukemiin kuin 10 vuotta sitten. Digitalisaation tarjoamat uudet mahdollisuudet yhdistettynä vihdoinkin alkaneeseen talouskasvuun vaatii alan toimijoilta uudenlaista ketteryyttä ja reagointikykyä. Mikä toimi eilen, ei toimi tänään, eli on opeteltava jatkuvasti uutta.

Nyt pinnalla on digitaalinen yrityskulttuuri, joka on mielenkiintoinen sekoitus kovia ja pehmeitä arvoja. Toisaalta halutaan mitattavuutta ja tuloksia, toisaalta matalaa organisaatiota, inhimillisyyttä, avoimuutta ja lupaa epäonnistua. Uskon, että markkinointi, joka on jo monessa asiassa edelläkävijä digitaalisuudessa, voisi olla suunnannäyttäjä myös yrityskulttuurin ja organisaation muokkaamisessa tulevaisuuden vaatimuksiin yhteensopivaksi.

Yrityskulttuuri on loppupelissä se tekijä, joka määrittelee miten yritys pärjää digitaalisessa maailmassa. Eli ei riitä ollaan itse ketteriä, vaan katsotaan myös että kaverit ympärillä ovat, ja opastetaan tarvittaessa – iso kulttuurimuutos yrityksissä on vasta edessä ja se on välttämätön.

1. #Twitter280

Moni varmaan tietää Twitterin käynnissä olevan pilotin nostaa merkkimäärä 140 merkistä 280 merkkiin. Tämä ei ole sikäli uutinen, mutta nostan kuitenkin esiin BBC:n jutun aiheesta.

Ajatelkaa: yksi parametrimuutos on kansainvälinen uutisotsikko useimmissa päämedioissa maailmalla. Tämä havainnollistaa kuinka nopeasti sosiaalisen median palvelut ovat nousseet merkittävään asemaan.

Sosiaaliseen mediaan tehtävät parametrimuutokset koskettavat lopulta useampaa ihmistä kuin valtioiden tekemät päätökset. Aika hurjaa. BBC: Twitter trials 280-character tweet limit

2. Programmatic TV

Ohjelmallinen tv-mainonta on mielenkiintoinen ala ja lähestymässä USAssa jo mainstream-vaihetta, eMarketerin ennusteen mukaan se on v. 2018 jo 6% markkinasta. Eli tyypillisellä ohjelmallisen mainonnan kasvulla se on 50% muutaman vuoden kuluttua.

80% USA:n display-mainonnasta on jo ohjelmallista. Tässä on tapahtunut varmasti yksi nopeimmista toimialan transformaatioista – eli noin 10 vuodessa globaali display-mainonnan markkina on järjestetty kokonaan uudelleen. Nopea muutos, jos verrataan vaikka Fintechin ympärillä käytävään keskusteluun. eMarketer: Programmatic TV Ad Spending to More Than Double

3. Ohjelmallisen videon kehitys

Työskentelin muutama vuosi sitten Saksassa ja tutustuin tähän mielenkiintoiseen ohjelmallisen videomainonnan alustaan. Ala on jo pitkään odottanut, että ohjelmallinen ja ”addressable” tv lähtisi myös Euroopan puolella isosti liikkeelle.

Suomessa asiaa jarruttaa monikin tekijä – pari vuotta sitten yritin lobata aihetta eteenpäin toimialojen etujärjestöjen kautta. Vielä silloin yhteistä säveltä ei löytynyt, esimerkiksi datan käytön suhteen eri tv-ympäristöissä.

Itse näen, että iso hidaste on fragmentoitunut tv-jakelu ja pieni kansa – eli tarvittaisiin toimijoiden välistä yhteistyötä ja standardeja merkittävän inventaarin luomiseksi. McKinsey & Company: Digital success requires a digital culture

4. Innovaatio

Päivän sana on innovaatio. Suomessa innovaatio kuitenkin ajatellaan perinteisesti tuoteinnovaationa. Tuote on kuitenkin vain yksi palanen isossa kuvassa. Myös markkinointi on innovaatiota. Samoin asiakassuhteiden hallinta ja bisnesmalli.

Yrityskulttuurin lisäksi toinen argumentti julistettavaksi on 10 eri innovaation lajia Doblinin mukaan. Kaikissa näissä osa-alueissa voidaan innovaatioilla erottua ja luoda uutta liiketoimintaa. Myös mm. brändin rakentamisen keinoin.

Kun firmassanne seuraavan kerran puhutaan innovaatiotoiminnasta ja uusista ideoista, kannattaa nämä 10 eri lajia kirjoittaa taululle. Muuten asioita katsotaan liian kapeasti ja tuotelähtöisesti. Doblin: Ten types of innovation

Kiitos!

Lopuksi vielä käytännön neuvo, jonka voi laittaa heti toteutukseen:

Linkedin on pitkän sekavan jakson jälkeen kokenut uudelleensyntymisen. Sen sijaan, että postattaisiin niitä samoja Business Insider –kaavioita ja Leadership –artikkeleita, nyt palvelussa käydään mielenkiintoisia dialogeja ja verkostoidutaan. Eli jos heitit kirveen jo kaivoon Linkedinin suhteen, kannattaa käydä kokeilemassa vielä uudelleen. Näin minäkin tein.

Jatketaan keskustelua MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä.

Terveisin,

Jussi

Comments are closed.