Asiakaskeskeisyys, brändi ja hyvä, ketterä yrityskulttuuri – kolminaisuusoppi jatkuvaan kasvuun | MK Kipinävuoro

Elina Holley

Tuntui pitkään, että monessa paikkaa tehtiin asioita vähän tyhmästi, joten päätin etsiä parempia toimintatapoja. Luin läjän kirjoja, käyvin kursseilla, ja pikkuhiljaa oma ajatusmallini alkoi kirkastua. Samat mantrat ovat toistuneet nimittäin muun muassa ’Ketterä markkinointi’, ’Kasvuhakkerointi’, ’Brändin johtaminen’ ja ’Markkinoinnin iso kuva’ -kursseilla (joista viimeisin huipentuu tällä viikolla). Tässä viisi ydinajatusta, joita hyödyntäen voi luoda jatkuvaa kasvua.

1. Brändi määrittelee yrityksen kaiken toiminnan. Kehitä sitä jo ennen kuin tuotteesi on valmis. Tuotteen arvo syntyy nimittäin siitä, miten koemme sen. Mieti millainen elämyksen pitää olla, jotta siihen ollaan valmiita käyttämään aikaa ja / tai rahaa. Muista, että aineettomat piirteet ovat erityisen tärkeitä brändille, sillä niitä on vaikea kopioida.

2. Asiakaskeskeisyys on A ja O. Tuotetta on mahdotonta kehittää, jos et ymmärrä asiakasta. Testaaminen kannattaa siis aloittaa jo varhaisessa vaiheessa. Älä fokusoi pelkästään operatiivisiin ja funktionaalisiin toimintoihin. Pyri muotoilemaan asiakaskokemusta, vaikka sen monimuotoisuutta on haastava hallinnoida.

3. Johda esimerkillä, ja vaali hyvää yrityskulttuuria. Älä unohda, että työntekijöiden käytös vaikutta eniten asiakastyytyväisyyteen. Kohtele siis henkilökuntaa niin kuin haluat asiakkaita kohdeltavan. Muista myös, että ulkoiset sidosryhmät vaikuttavat asiakaskokemukseen.

4. Kehitystä on johdettava ketterästi kokeillen ja oppien. Pyri kartoittamaan oleelliset hetket asiakaspolulla, ja vaikuta niihin. Tutki, älä oleta. Mikä on päätöksenteon logiikka? Mikä aiheuttaa huolta? Mikä katkaisee prosessin? Yritä luoda intuitiivinen kokemus, ja opasta asiakasta oikeaan suuntaan.

5. Asiakaspolun kriittisiin kohtiin on asetettava mittarit ja hälytyskellot. Korjaa se mikä on rikki mahdollisimman nopeasti. Lisäksi kaikille toimenpiteille on määriteltävä tavoitteet, ja tuloksia pitää seurata. Niiden avulla voit kehittää lisää sitä mikä toimii ja on kannattavaa. Äläkä pelkää dataa. Se on ystävä, johon kannattaa tutustua rauhassa. Äläkä vaadi vain nopeita tuloksia. Mainontaa tarvitaan, ja kampanjoilla saa aikaiseksi kasvupiikkejä. Systemaattinen, asiakaskeskeinen kehitys tuo kuitenkin paremman tuoton pitkällä tähtäimellä. Siihen kannatta panostaa.

🔁 Jos jokin ylläolevista tuntuu haastavalta, kannattaa palata lähtöruutuun. Mikä on brändin / liiketoiminnan ydin? Miksi yritys on olemassa? Minkä ongelman tuote ratkaisee?

 

-Elina Holley

 


Kirjoittaja, Elina Holley (LinkedIn), on luova johtaja, designer ja strategi. Hän auttaa yrityksiä kasvamaan luomalla koukuttavia, asiakaskeskeisiä brändejä. Elinan tavoite on tuoda iloa arkeen, ja kehittää menestyviä, merkityksellisiä yrityksiä. 

Comments are closed.