Markkinointi luo arvoa asiakkaille ja rakentaa kilpailijoista erottuvaa brändiä. Se on myös strateginen toiminto, joka tukee organisaation tavoitteita ja luo pohjan kasvulle sekä innovaatioille. Markkinoinnin ammattilaisten työ siis vaikuttaa kiistatta siihen, menestyykö yrityksen liiketoiminta.
Silti vain kolmasosa (34 %) Myynti & Markkinointi 2023 -barometriimme vastanneista markkinoinnin ammattilaisista kokee oman alansa arvostetuksi. Lähes yksi neljästä (24 %) ei puolestaan suosittelisi työtä markkinoinnin parissa.
Mitä nämä luvut kertovat markkinoinnin ammattilaisten arjesta ja mitä me kaikki voisimme tehdä niiden parantumisen eteen?
Markkinoinnin arvostuksen puute ei näy pelkästään asenteellisena puheena, vaan myös kriittisemmissä tekijöissä kuten investoinneissa. Tässä kirjoituksessa nostamme esiin tekijöitä, jotka viestivät markkinoinnin arvostuksen puutteesta, mistä arvostamattomuus johtuu ja annamme neuvoja siihen, kuinka jokainen markkinoija voi nostaa arvostusta omassa organisaatiossaan.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tutkinut jo useamman vuoden ajan myynnin ja markkinoinnin alan palkkoja. Tutkimusdatojen vertailusta käy ilmi, että markkinoinnin alan palkat ovat kehittyneet edellisvuodesta, ja kehitykseen on vaikuttanut etenkin henkilökohtainen sopiminen.
Markkinointiradion Sunnuntaibrunssin tämän viikon vieraana on Sampo Karpo, pilotoinnin ja erikoistoiminnan mies, jolta eivät ideat eivätkä mielipiteet lopu kesken.