B2B-markkinoinnin ei tarvitse olla vaikeaa, eikä sen onnistumiseen tarvita kikkailuja. Vahvat perustat sekä pitkäjänteinen ja tavoitteellinen tekeminen auttavat toteuttamaan aidosti liiketoimintaa tukevaa markkinointia. Tässä viisi vinkkiä, jotka auttavat sinua onnistumaan B2B-markkinoinnissa.
Digitalisaatio ja tekoäly muuttavat nyt vauhdilla liiketoiminnan pelikenttää. Nykyisessä nopeasti muuttuvassa teknologiaympäristössä ajantasaista pysäytyskuvaa on vaikea saada, mutta kehityksen neljä pääajuria voidaan kuitenkin tunnistaa – Suomessa tekoälykehitys nojaa vahvaan ekosysteemiin, sen käyttö yleistyy nopeasti orgaanisesti, taloudellinen arvo kasvaa ja työelämän muutos etenee hallitusti. Mutta mitä suomalaisyritysten päättäjät oikeasti ajattelevat tästä murroksesta? Ja miten markkinoinnin ammattilaiset voivat olla mukana rakentamassa tulevaisuuden kasvua epävarmassa ajassa?
Ei, me emme kuvittele sitä. Markkinoinnin budjetit ja resurssit ovat kutistuneet sitten ajan ennen pandemiaa. Gartnerin vuoden 2024 tutkimuksen mukaan markkinointibudjetit ovat pudonneet 7,7 prosenttiin yritysten kokonaisliikevaihdosta, mikä on matalin taso sitten vuoden 2021. Ennen pandemiaa vastaava luku oli keskimäärin 11 prosenttia. Samalla 73 prosenttia markkinointijohtajista kertoo, että heiltä odotetaan entistä enemmän tuloksia pienemmillä resursseilla.
B2B-ostaminen muuttuu. (Joo, tuttu aloitus, myönnän.) Murroksesta on puhuttu kohta pari vuosikymmentä. Muutos markkinassa on kuitenkin nyt nopeampaa kuin koskaan aiemmin.Tekisi kuitenkin mieli sanoa, että olemme olleet saamattomia. Ostamisen muutokseen on tartuttu ihan liian harvassa organisaatiossa ja niissä lopuissakin hommaa on tehty vähän sinne päin. Aidosti asiakasta palvelevan, vahvasti arvoa tuottavan integroituun asiakkuusprosessin on rakentanut vain harva firma.
Markkinointijohtajan pöydällä on tällä hetkellä enemmän tehtäviä ja tavoitteita kuin koskaan. Toimintaympäristön kompleksisuus, tekoälyn kiihtyvä käyttöönotto ja paine todistaa lyhyen aikavälin tuloksia mittarien kautta ovat johtaneet tilanteeseen, jossa markkinoinnista on vaarassa tulla reaktiivinen suoritefunktio, joka tuottaa kampanjoita ja raportteja, mutta menettää otteensa yrityksen taloudellisen arvon kasvattamiseen.
Markkinointitoimistot ja -tiimit tekevät päivittäin päätöksiä, jotka vaikuttavat sekä omaan että asiakkaidensa liiketoimintaan. Asiakasprojektit, kampanjat ja jatkuvat palvelut ohjaavat liikevaihtoa ja muovaavat samalla työyhteisön arkea. Kun projektit risteävät ja kuormitus kasautuu, vaarana on, että kasvu rakentuu liikaa sattuman varaan.
This blog post will show you how to calculate your own Creative Performance Score: a score that assesses your entire creative process and pinpoints the areas you need to focus on in order to improve your creative efficiency.
Markkinointialan ja asiantuntijatyön arki kuormittaa helposti. Projektit risteävät, kalenterit täyttyvät ja tiimit elävät jatkuvassa muutoksessa. Työrauha ja hyvinvointi eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan ne rakentuvat järjestelmällisyydestä, läpinäkyvyydestä ja viisaista päätöksistä. Tässä blogissa avaamme, miten rakenteet, data ja selkeät prosessit eivät rajoita vaan mahdollistavat sen, että ihmiset voivat aidosti onnistua työssään.