Markkinointi luo arvoa asiakkaille ja rakentaa kilpailijoista erottuvaa brändiä. Se on myös strateginen toiminto, joka tukee organisaation tavoitteita ja luo pohjan kasvulle sekä innovaatioille. Markkinoinnin ammattilaisten työ siis vaikuttaa kiistatta siihen, menestyykö yrityksen liiketoiminta.
Silti vain kolmasosa (34 %) Myynti & Markkinointi 2023 -barometriimme vastanneista markkinoinnin ammattilaisista kokee oman alansa arvostetuksi. Lähes yksi neljästä (24 %) ei puolestaan suosittelisi työtä markkinoinnin parissa.
Mitä nämä luvut kertovat markkinoinnin ammattilaisten arjesta ja mitä me kaikki voisimme tehdä niiden parantumisen eteen?
Markkinointijohtaja, ilmoittaudu mukaan: Haluamme antaa tukemme tärkeää, haastavaa ja paineistettua työtä tekeville markkinoinnin johtajille. MarkkinointiKollektiivi kutsuu sinut mukaan markkinointijohtajille suunnattuun iltapäivään.Tilaisuudessa paneudutaan neljään markkinointijohtajan arjessa toistuvaan haasteeseen, joista olemme saaneet avunpyyntöjä. Teemoja käsitellään ensin asiantuntijapuheenvuoroina kaikille yhteisessä alustuksessa, jonka jälkeen niihin syvennytään sparripiireissä eli fasilitoiduissa pienryhmissä. Lisäksi tilaisuuden ohjelma mahdollistaa verkostoitumista markkinointijohtajien kesken.
MarkkinointiRadiossa sukelletaan tällä kertaa mainonnan digitaalisuuteen ja tulevaisuuteen, kun vieraiksi saapuvat Finnkinon Mika Wickström ja Cinematazticin perustaja Mikkel Hagedorn. Jaksossa ruoditaan mm. sitä, miten ja minkä takia perinteisten maksetuiden medioiden muutos digitaaliseen suuntaan on mennyt vihkoon, ja mitä me markkinoijina voisimme tehdä paremmin. Lähtökohtana keskustelussa on se, että mainonnan kohde(yleisö) pitäisi saada nauttimaan kokemuksesta, eikä välttelemään sitä.
Tässä Mikä on tärkeää? -podcastin jaksossa keskustellaan Sampo Kaulasesta markkinoijana (ajasta 1:41 alkaen), Bozoma Saint Johnin jakamista brändiopeista Nordic Business Forumissa (17:35) sekä Amazonin päätöksestä palata täysin koronaa edeltävään läsnätyön malliin (27:41).Tällä kertaa juontaja Santtu Kottilan ohella panelisteina tietoliikenneyhtiö Telia Finlandin Laura Kultaranta sekä strategi ja Tricklen Suomen maajohtaja Laura Myllykoski.
Pohjoisempaa Suomea pidetään usein pienenä syrjäisenä kolkkana, tai se unohdetaan tyystin, ja näin ollen markkinointieurot eivät sinne suuntaudu. Totuus kuitenkin on, että Pohjois-Suomen markkina-alue on mittava. Teollisuuden, matkailun ja vihreän siirtymän investointien vuoksi pohjoinen on lisäksi juuri nyt erityisessä nosteessa. Pohjoisessa on monen brändin kasvulle potentiaalia, ja jos olet kiinnostunut tietämään tästä lisää, on tämä Aamukahviseura erityisesti sinulle.
Tässä Mikä on tärkeää? -podcastin jaksossa keskustellaan Uusi Juttu -median lanseerauksesta ja vauhdikkaasta startista (ajasta 1:26 alkaen), palautusmivajeesta ja palautumisesta teemana luovassa työssä (18:19) sekä guerillamarkkinoinnista (29:16).Tällä kertaa juontaja Santtu Kottilan ohella panelisteina strategi Jarno Varis Wörksiltä ja sisältöjohtaja Jenni Lieto Sanoma Content Studiolta.
Joka paikassa puhutaan nyt tekoälystä, mutta tässä Aamukahviseurassa jätämme hypepuheet sikseen ja esittelemme ihan konkreettisen bisnescasen, joka ratkaisee verkkokauppojen ja sisällöntuottajien ajankäyttöhaasteet. Lupaus on kova: kuinka on mahdollista saada 1 000 uudelle tuotteelle verkkokaupan brändin mukaiset esittelytekstit yhdessä minuutissa (minimaalisella ihmisen valvonnalla)?
Olet ehkä nähnyt syötteessäsi Lontoon bussiin kiinnitetyt ripset tai valtavan Barbien kävelevän Burj Khalifan vieressä. Fake Out Of Home -mainonta on yksi mielenkiintoisimmista viraali-ilmiöistä.