M

arkkinointi on Suomessa aliarvostettu kasvun ajuri, no doubt about it! MarkkinointiKollektiivin yksi tehtävistä on lisätä markkinoinnin arvostusta Suomessa, joten oli itsestään selvää järjestää jotain, jonka avulla voisimme osoittaa markkinoinnin tärkeyttä yritysten kasvun mahdollistajana.

Niinpä pistimme kasaan Kasvupajojen sarjan, joihin haimme kolmea kasvuvaiheessa olevaa yritystä, jotka tarvitsivat apua nimenomaan markkinointinsa kanssa – asia, joka pienissä yrityksissä jää usein muun tekemisen varjoon. Tällaisen tapahtumasarjan järjestäminen ei ole kokonaisuutena ihan yksinkertaista ja helppoa ja siksi on paikallaan antaa erityiskiitokset Routa Markkinoinnille, joka mahdollisti näiden työpajojen järjestämisen: KIITOS!

Asiaan. Saimme mukaan kolme hyvin erilaista yritystä (Kide Science (ex-Hoksaus), Vallilan Panimo sekä Sandis.co), joilla kaikilla oli erilaisia haasteita markkinoinnissaan. Kide Science pohti brändiään, kansainvälistymistä sekä tuotekehitystä, Vallilan Panimo mietti positiointiaan ja Sandis.co toimintansa skaalaamista isommaksi ja tunnettuuden rakentamista.

Nyt on kulunut puoli vuotta kasvupajoista – missä nämä yritykset ovat nyt?

Kide Science

Missä he ovat nyt?

Hoksaus muutti nimensä Kide Scienceksi hyvin nopeasti kasvupajan jälkeen. Yrityksen kasvu ja kansainvälistyminen on myös edennyt vauhdikkaasti.

”Olemme saaneet kasvupajojen jälkeen yhteensä 40 Kide-tiedekerhon opettajaa ja kerhopaikkoja on Suomessa jo 50. Alkuvuonna yli 1000 lasta kävi Kide-tiedekerhoissä, mikä on aivan mahtavaa!”

”Saimme rahoittajaksi ja kansainvälistymiseen avuksi Reaktor Venturesin. Kysyntää ulkomailta on myös ehtinyt tulla, ja tällä hetkellä neuvotteluja on käynnissä Latinalaisessa Amerikassa, USAssa ja Aasiassa”, Yrityksen yksi omistajista Sari Hurme-Mehtälä kertoo.

Kide Science sai myös paljon toivottua kansallista huomiota, kun Pikku Kakkosessa toteutettiin alkuvuonna lasten tiedeohjelma, jossa käytettiin Kide Sciencen mukaista sisältöä ja pedagogiikkaa

Miten hyödyitte MarkkinointiKollektiivin kasvupajasta?

Hurme-Mehtälä oli erittäin tyytyväinen Kasvupajan antiin.

”Keskeisiksi asioiksi Kasvupajojen seurauksena nousi 2 eri teemaa, joita olemmekin korostaneet markkinoinnissamme: 1)Tehdään yhdessä - oppimisen ilo! 2)Alan asiantuntijuus”. Näiden lisäksi saimme paljon vinkkejä some ja vaikuttajamarkkinoinnin tekemiseen, apua isojen linjausvetojen kanssa sekä inputtia tuotekehitykseen”, Hurme-Mehtälä iloitsee.

Myös kasvuyrityksille erittäin tärkeää kouriintuntuvaa konkretiaa jäi käteen – ja aika merkittävällä tavalla!

”Myös yhden pajassa olevan henkilön kautta avautui uusi kumppanuusmahdollisuus ulkomaille”, Hurme-Mehtälä päättää.

”Parasta antia oli huomata kuinka lasten tiedekasvatus innosti niin laajasti eri taustaisia ihmisiä ideoimaan. Hullut ideat ovat aina parhaita, joista saattaa kiteytyä toteutukseen ensin astetta iisimpi versio. Hyödyllistä oli myös se, että palautetta ja ajatuksia sai ihmisiltä, joilla ei ollut mitään ennakkokäsityksiä tai tietoa meistä aiemmin. Itse on niin sisällä oman firman tekemisessä, että monesti samat ajatukset pyörii mielessä päivästä toiseen.”

Vallilan Panimo

Missä he ovat nyt?

Vallilan Panimon toiminta on edennyt vakaasti. Kevään aikana on panostettu uuteen laitteistoon ja Kasvupajassa alkuun saatettu positiointityö on edelleen käynnissä.

Miten hyödyitte MarkkinointiKollektiivin kasvupajasta? Kasvupaja toimi Vallilan Panimolle ennen kaikkea herätyksenä tärkeiden teemojen pohdintaan.

”Ulkopuolisen analyyttisempi näkemys ja ulkopuolisen silmin hommaa katseleminen. Kasvupajasta ei saatu todellakaan pelkkää mutuilua joltain vieraalta, vaan asiallisesti pohdittua ja faktoihin perustuvaa analyysia sekä meistä että markkinasta, jossa olemme”, yksi Vallilan Panimon omistajista Lauri Korhonen kertoo.

”Parasta antia oli ehdottomasti se miten rakentavasti, mutta suoraan porukka lähestyi ja miten täysillä ongelmaa lähettiin ratkomaan. Ulkopuolinen rakentava kritiikki ja neuvot olisi jokaisen yrittäjän hyvä kuulla”, Korhonen päättää.

Sandis.co

Missä he ovat nyt?

Sandis.co on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa eli matka on vieläkin alkutaipaleella. Sandis oli mukana olleista kasvuyrityksistä varhaisimmassa vaiheessa.

Miten hyödyitte MarkkinointiKollektiivin kasvupajasta?

Sandis sai Kasvupajasta paljon monipuolisia ideoita itse palveluun sekä markkinointiin ja viestintään.

”Oli todella hedelmällistä päästä sparraamaan monipuolisten taustojen omaavien ammattilaisten kanssa. Paras anti oli ilman muuta perspektiivi. Pienen tiimin kanssa mielipiteet ja näkemykset voivat helposti lukkiutua tiettyyn näkökulmaan ja kasvupaja antoi eri vinkkeleitä asioiden tarkasteluun. Nämä toimivat taas upeasti uusien ideoiden jatkojalostuksessa”, Sandiksen perustaja Lasse Iskanius kertoo.

”Meiltä varaukseton peukku ja suositus kasvupajautuksille myös jatkoon – olit sitten kasvuyritys tai markkinoija, joka haluat auttaa kasvuyritystä ja laajentaa omaa osaamista siinä samalla”, Iskanius päättää.

Haluaisitko oman kasvuyrityksesi Kasvupajan ”kohteeksi”? Tai tuliko sinulle polttava halu päästä itse jakamaan osaamistasi jollekin kasvuyritykselle? Pohdimme parhaillaan miten jatkossa toteutamme Kasvupajoja ja kaikki palaute on arvokasta. Laita viestiä santtu@mkollektiivi.fi

Julkaistu 
22.5.2018
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.