Terveisiä Kiinasta – brändit koronakriisin keskellä

Parin viime viikon aikana Eurooppa ja sen mukana Suomi ovat liukuneet poikkeustilaan. Kirjoitan tätä Manner-Kiinan kupeesta Hong Kongista, jossa vakava tilanne on ollut päällä, joskin hallinnassa, tammikuusta asti. Työpaikallani aloitellaan juuri yhdeksättä viikkoa etänä kotitoimistolla.

Kiina on priorisoinut mittavat karanteenitoimet ja kansalaisten turvallisuuden talouskasvun edelle sulkien kokonaisia kaupunkeja. Korona kurittaa yrityksiä, mutta tarjoaa myös mahdollisuuksia erityisesti verkkokauppiaille:  verkossa vietetty aika on noussut viidenneksellä ja esimerkiksi maan suurin verkkokauppa JD.com kertoi tammi-helmikuun vaihteen elintarviketilausten nousseen 215% viime vuodesta. Toisaalta kiinalainen kuluttaja on tottunut saamaan tilatut tuotteet kotiin jopa alle tunnissa, mutta logistiikkayritykset ovat jo viikkoja olleet paineen alla.

Brändit ovat kääntyneet isojen verkkokauppa-alustojen kuten Alibaban puoleen. Alibaba julkisti viime kuussa poistavansa palvelumaksuja, tarjoavansa jopa korotonta lainaa ja  pitävänsä huolta logistiikasta. Yritykset satsaavat myös virtuaali- ja lisättyyn todellisuuteen: kosmetiikkaa voi testailla kotisohvalla lisätyn todellisuuden avulla tai museoon voi tutustua virtuaalitodellisuudessa.

Myynnillisiä kampanjoita täällä ei nyt näe – ja jos näkeekin, lyttää kiinalainen somekansa ne välittömästi. “Yhdessä selviämme tästä”, tsemppaavat sen sijaan Tiffany & Co. ja Louis Vuitton WeChat-seuraajiaan. Lululemonilla jaetaan treenivinkkejä karanteeniin, toisaalla taas online-pelejä, joiden parissa kuluttaa aikaa. Sosiaalisen median live-lähetykset ovat Kiinassa valtavan suosittuja ja esimerkiksi kodinkonevalmistaja Midean lähetyksissä vaikuttajat ja lääkärit jakavat vinkkejä terveelliseen ruoanlaittoon sekä infektioilta suojautumiseen.

Kiinalaiset teknologiajätit ja niiden perässä myös muut yritykset ovat lahjoittaneet rahaa koronan vastaisiin toimiin. Se tekee hyvää brändimielikuvalle, kun taas kaupallisen kampanjan naamioiminen osaksi hyväntekeväisyyttä nostaa paikallisten kuluttajien karvat pystyyn. Myös toinen asia on ehdoton ei: koronalla vitsailu.

Siitä ei pääse mihinkään, että alkuvuosi on ollut monelle yritykselle katastrofaalinen. Dentsu Aegis Networkin Kiinassa haastatelluista asiakasyrityksistä 47% kommentoi jo useita viikkoja sitten liiketoimintansa kärsineen merkittävästi. 7% kertoi lopettaneensa mainonnan kokonaan.

Valoa näkyy kuitenkin tunnelin päässä. Kysynnän uskotaan palaavan entiselle tasolle ja siitä ylikin vappuun mennessä. Kuten tämänkin kriisin aikana on nähty, ovat kiinalaiset ripeitä toimissaan: vain hetkessä nousee paikoilleen uusi sairaala enkä epäile hetkeäkään, etteivätkö kadut pian täyttyisi uusista, entistä ehommista ravintoloista ja myymälöistä. Korona voi tuoda meille myös jotakin hyvää – alkavatko kuluttajat esimerkiksi vaatia kestävämpiä vaihtoehtoja, kun ovat tehtaiden suljettuna ollessa saaneet nauttia saasteettomasta ilmasta ja sinisestä taivaasta?

 



Elina Koski

Kirjoittaja on alunperin kotoisin Joensuun seudulta, Kontiolahdelta. Sittemmin Helsingissä ja Singaporessa työuraansa tehnyt kosmopoliitti muutti äskettäin Manner-Kiinasta Hong Kongiin.
Tällä hetkellä hän toimii Liana Technologiesin Aasian myynti- ja markkinointijohtajana, ja toivoo näkevänsä enemmän suomalaisia yrityksiä maailmalla.

 

, , ,

Comments are closed.