Milloin: 12.10.2022 klo 14-16
Missä: Virtuaalitilaisuutena verkossa
Hyvä tietää: Tapahtuma on kaikille avoin ja veloitukseton

Miten markkinoija tekee valintoja vastuullisuudesta? Kenen ääntä kuunnellaan, ja mitä dataa hyödynnetään, kun koko organisaation suunta käännetään kestäväksi? Mikä on jokaisen markkinoinnin asiantuntijan yksittäisten päätösten merkitys vastuullisuuden kokonaisuudessa? Keillä kaikilla on valta ja vastuu yrityksen vastuullisuudesta viestimisestä?

Tule kuulemaan, millaisia odotuksia kuluttajilla on vastuullisuutta kohtaan, ja miten tämä peilautuu markkinoijan arkeen ja siinä tehtäviin päätöksiin. Ilmoittautuessasi tilaisuuteen, on sinulla mahdollisuus jättää puhujille ennakkokysymys - kerro, mihin sinua askarruttavaan kysymykseen voimme asiantuntijoiden kanssa tarttua, ja vaikuta tilaisuuden sisältöön!

Katso tilaisuuden tallenne täältä!

Tilaisuuden puheenvuorot:

Kuluttajien odotukset vastuullisuudesta

  • Millaisia odotuksia kuluttajilla on vastuullisuutta kohtaan, ja kuinka organisaatiot voivat näihin odotuksiin vastata? Nina Kupula (Sanoma) vetää yhteen tärkeimmät nostot syksyllä 2022 päivitetystä Vastuullisuuskartta-tutkimuskokonaisuudesta. ”Tällä hetkellä moni markkinoija miettii, jääkö vastuullisuusteema säästöpaineen jalkoihin. Tuoreiden tutkimustulosten valossa lähes puolet suomalaisista kertoo haluavansa tehdä vastuullisempia ostopäätöksiä, mutta taloudellinen tilanne ei mahdollista tätä. Yli 40% kiinnittää kuitenkin vastuullisuuteen enemmän huomiota kuin vuosi sitten, mikä antaa vahvan viestin siitä, että vastuullisuuden vaade elää ja voi hyvin myös nykyisessä epävarmassa taloustilanteessa", Nina huomauttaa.

Markkinoinnin ammattilaisen rooli vastuullisuudesta

  • Markkinointiviestinnällä on iso rooli organisaatioiden vastuullisuudesta kerrottaessa, sen rakentamisessa ja viestinnässä. Mika Hyötyläinen ja Heidi Peltonen (Neste) haastavat puheenvuorossaan markkinoijia ottamaan aktiivisen roolin oman organisaationsa vastuullisuudesta. “Markkinointiviestintätoimintoa ei oikeasti ole olemassa. Se on organisaation nimitys joukolle ihmisiä, ketkä tekevät päätöksiä ja työtä markkinointiviestinnän alueella. Toisin sanoen, noilla samoilla ihmisillä on paljon isompi valta ja vastuu yrityksen vastuullisuudesta kerrottaessa, kun mitä yleensä edes kyseessä olevat ihmiset itse ajattelevat” Mika miettii.

Vastuullisuus on sisäisen markkinoinnin taidonnäyte 

  • Markkinointi on muutakin kuin ulkoista markkinointiviestintää. Sillä on tärkeä strateginen rooli liiketoiminnassa: liiketoimintaa tukevina tekoina ja myönteisen kehityksen siivittäjänä. Aivan kuten vastuullisuudellakin. Vastuullisuus on tekoja taloudellisesti kestävämmän, sosiaalisesti vastuullisemman ja ympäristön kannalta paremman liiketoiminnan hyväksi. Tea Siikonen (MTV) avaa, miten tässä markkinointikoneistossa ihan jokaisella yrityksen työntekijällä on tärkeä rooli ja miksi sisäiseen markkinointiin kannattaa panostaa. ”Vastuullisuus on fiksumpia päätöksiä arjessa. Vastuullisia tekoja, jotka tulevat osaksi arjen työtä ja toimintamalleja – varhaisesta vaiheesta alkaen. Sisäisen markkinoinnin voimalla lisätään tietoa, herätetään kiinnostus ja tahto vaikuttaa. Polkaistaan vastuulliset teot käyntiin. Kun toiminnassa vastuullisuus toteutuu, riittää kerrottavaa muillekin. Aidosti vaikuttavaa markkinointia”, kiteyttää Tea.

Vastuullisuus ei toteudu, jos henkilöstö ei sitoudu

  • Viestintä yksin ei pysty arvoa tuottavaa vastuullisuutta aikaansaamaan, vaikka viestijöillä onkin suuri valta ja vastuu organisaation ulkoisen markkinoinnin lupauksista. Mirka Lammi (PunaMusta Media) puntaroi puheenvuorossaan koko henkilöstön sitouttamista organisaation vastuullisuustyöhön. "Jotta annetut vastuullisuuslupaukset toteutuvat, on vastuullisuus johdettava aidosti läpi koko organisaation. Henkilöstö on vastuullisuutekojen ja -viestinnän tärkein kohderyhmä, jotta vastuullisuus ei jää vain sanahelinäksi ja virheellisiltä vastuullisuusväittämiltä vältytään. Mutta miten vastuullisuus saadaan aidosti organisaation arkeen näkymään?" pohtii Mirka.

Vastuullisuus markkinoijan valintoina - keskustelu

  • Keskustelussa käydään läpi puhujille teemasta ennakkoon jätettyjä kysymyksiä, sekä tilaisuuden aikana osallistujien mielessä heränneitä lisäkysymyksiä.

Ajatuksiaan jakamassa:

  • Nina Kupula, Sanoma
  • Tea Siikonen, MTV
  • Mika Hyötyläinen ja Heidi Peltonen, Neste
  • Mirka Lammi, PunaMusta Media

Iltapäivän aikataulu:

  • 14:00 Tilaisuuden avaus
  • Puheenvuorot ja keskustelu
  • 16:00 Tilaisuus päättyy

Ohjelma ja aikataulu saattavat muuttua vielä ennen tilaisuutta. Tilaisuuden tuottaa MarkkinointiKollektiivi. Tilaisuuden mahdollistavat Neste, MTV, Sanoma ja PunaMusta Media.

Tilaisuus on osallistujille maksuton ja kaikille avoin.  

Katso tilaisuuden tallenne täältä!

Julkaistu 
15.9.2022
Tapahtumat
 -kategoriassa

Lisää 

Tapahtumat

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.