MarkkinointiKollektiivi-yhteisön kooste vuoden 2020 trendeistä

Markkinointikollektiivin 24 aktiivista jäsentä yhdisti voimavaransa ja listasi ryhmän facebook-keskustelussa trendejä vuodelle 2020. Ryhmän aktiivi Nea Barman yhdisti nämä trendit kuvitteelliseksi tarinaksi. Tarina kuvaa yhteisön jäsenten esille nostamien trendien pohjalta yhden näkemyksen siltä, miltä vuosi 2020 voisi näyttää, mikäli nämä yhteisesti kerätyt trendit ovat vahvoja ja toteutuisivat jo vuoden 2020 aikana.

Mikäli trendien käyttäminen työkaluna kiinnostaa, niin lue myös tämä kirjoitus.

 

Uudistumisen vuosi 2020 tai 2021…

Uusi vuosi 2020 alkaa sillä, että tinoja ei enää valeta, koska vastuullisuus. Kylmään kannuun heitetään vuoden vaihteessa mehiläisvahasta tehty pala, joka on kaupan päälliseksi tai liikelahjaksi saatu upea monikäyttöinen lahja, eikä mikään krääsä juttu. Mehiläisvahapalan tuotto on lahjoitettu luonnollisesti mehiläisten pelastamiseen tarkoitetulle organisaatiolle, jota pyörittää nuoret naiset. Yritys joka sen antoi kaupan päälliseksi, oli joku hieno purpose. Se ei nyt muistu mieleen, kun kaverit sitä kysyivät. Siitä mehiläisvahan palasta sitten citymaalainen askartelee loppiaisena yhdessä kavereiden kanssa ekoliinoja, jotta keittiössä elmunkelmua ei enää käytetä ja muovia saadaan vihdoin vähennettyä oikein urakalla.

Luonnollisesti uutena vuotena otetaan kaveriporukalla käyttöön Tiktok ihan kokeilumielessä, mutta huomataan samalla iloksi, että Sauli Niinistökin on tehnyt ensimmäisen Tiktok –videon ja eräänlaisen version uudenvuodenpuheestaan yhdessä Sanna Marinin kanssa. Yhdessä Sauli ja Sanna lanseeraavat Tiktokissa Suomeen vastuullisuutta, purposea ja läpinäkyvyyttä vauhdittaakseen: Älä osta mitään mikä ei ole vastuullisesti tai ekologisesti tuotettu -vuosi 2020”. Puheessaan tai oikeastaan videossaan he kehottavat kaikkia kansalaisia pikaisesti elämään vastuullisemmin vuonna 2020. Biisinä videon taustalla soi Michael Jacksonin Heal The World –kappale.

Tammikuussa lomat on pidetty ja palataan töihin. Yrityksen vuoden 2020 Kick off -päivässä lyödään lukkoon päätös, että egot laitetaan syrjään ja palkat tasavertaisestaan kerralla kaikille, koska luovutaan yhteisesti omista oikeuksista suurempaan palkkaan kuin työkaverilla. Tästä äänestettiin kesäjuhlissa 2019, mutta kukaan ei oikein tunnu muistavan tästä äänestyksestä mitään. Kaikki on kuitenkin hyvin iloisia, koska tasavertaisuus ja yhdenmukaisuus toteutuvat – vihdoinkin!

Yrityksestä on vihdoin poistunut vanha byrokraattinen päätöksenteko, koska yhteinen purpose on viimein löytynyt. Palkkauudistus sitouttaa henkilökunnan yrityksen purposeen. Purpose on luonnollisesti sidottu yrityksen tavoitteisiin ja jos tavoite saavutetaan, niin koko henkilökunta saa viikon loman perheelleen kotimaan ekologisen matkailun tilalla sekä junaliput kotimaanmatkailuun koko kesäksi. Lisäksi yritys saa tästä verohelpotusta, sillä Eduskunta teki pikapäätöksen vuoden lopussa tukeakseen kotimaan matkailua.

Kaikki päätökset Kick off –päivässä tehdään yhdessä tosi nopeasti, sillä kaikki työntekijät kävivät vuoden 2019 lopussa Lean –menetelmäkurssin. Kick off -päivään tulee myös esittelemään joukko erilaisia yrityksiä, jotka voisivat olla tulevana vuonna mahdollisia kumppaneita, joiden kanssa syvennetään yhteistyötä. Purpose myös määrittelee sen, että yhteistyötä pitää ja on hyvä tehdä enemmän, jotta kaikki voittavat. Ainakin tulevaisuudessa. Näistä projekteista ja yhteistyökumppaneista sitten yrityksen kaikki työntekijät saavat äänestää kärkiprojektit Kick off -päivien aikana. Kaikki ovat taas tyytyväisiä, koska tasavertaisuus ja läpinäkyvyys on lisääntynyt, eikä vain johtoryhmä enää tee kaikkia päätöksiä yksin.

Yksi projekti on kuitenkin jo päätetty vuoden 2019 aikana johtoryhmätasolla. Jotta tasa-arvoa ja läpinäkyvyyttä organisaatiossa voidaan parantaa, niin palkkojen maksaminen tapahtuu uuden läpinäkyvän blockchain palkka- ja bonusjärjestelmän kautta. Kokeilu on osa kansallista kokeilua vuoden 2020 aikana (tai 2021) ja onnistuttuaan se otetaan käyttöön kaikissa Suomen yrityksissä ja organisaatioissa, jotta vanha byrokratia sekä epätasa-arvo sukupuolien ja eri ikäpolvien välillä saadaan murrettua vihdoin.

Mahdolliset yhteistyökumppanit esittelevät robotiikan hyödyntämistä markkinoinnissa, CDP –järjestelmiä (customer data platform) sekä monia muita pitkäaikaisia yhteistyömahdollisuuksia aina datasta henkilöstön hyvinvointia lisääviä mahdollisuuksia, kuten työsuhdemökkejä tukemaan citymaalaisuutta sekä monipaikkaista työntekoa luonnonläheisessä ympäristössä. Myös erilaisia tapahtumia ja messuja esitellään, joihin yritys voisi lähteä mukaan. Niistä saadaan äänestää myös. Myöhemmin sitten.

Kick off -päivässä äänestetään mikä on paras kässäri vuosikertomusvideolle, sillä yrityksen vuosikertomus on päätetty tehdä ensimmäistä kertaa videon muodossa, jotta se Youtube –kanavakin saadaan vihdoin käyttöön ja blogiin videosisältöä. Ehkä myös jotenkin sinne Tiktokkiin, ehkä.

Kick off -päivässä sovitaan yhdessä, että tulevina vuosia rakennetaan oikeasti brändiä, eikä vain tehdä pelkkää taktista mainontaa. Se miten tämä tehdään, niin päätetään yhdessä myöhemmin workshopissa. Nyt aika ei riitä siitä keskustelemaan. Varataan sille oma kehityspäivä. Yritys on osallistunut ensimmäisenä Suomessa kokeiluun, jossa koko verkkokauppa optimoidaan äänihakua varten. Siinä riittää varmasti yhteistyötä yrityksen sisällä ja eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Haasteellinen projekti, mutta pakkohan se on tehdä, koska tasa-arvoisuus, UX, CX ja esteettömyys.

Kick off -päivään tulee puhumaan myös uusi työterveyspalveluita tarjoava yritys, joka kertoo miten yrityksen purpose otetaan vahvemmin huomioon työhyvinvoinnissa. Lisäksi koko henkilöstösääntöjä uudistetaan yrityksen purposesta käsin, jotta työntekijöiden kokonaisvaltainen hyvinvointi saadaan uudelle tasolle yhdessä tiimiälyn kanssa. Sovitaan yhteisesti, että kukaan ei enää multitaskaa, vaan yritys siirtyy harjoittelemaan monotaskingia yksilötasolla. Tähän sekä moneen muuhun työhyvinvointia ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukemaan tarjotaan oma henkilökohtainen hyvinvointivalmentaja jokaiselle työntekijälle.

Kick off –päivä päättyy ja kaikki lähtevät after work joogaan. Onhan sitä taas tultu istuttua koko päivä ja paljon uudistumista ilmassa. Aika ladata akut ja siirtyä vuoteen 2020 notkeimmin mielin ja kehoin!

 


 

Nea Barman

MarkkinointiKollektiivin FB-ryhmän aktiivinen jäsen, joka haluaa yhdessä tekemisen kautta osallistaa ihmisiä.

 


 

Miten tarina koostettiin?

Markkinointikollektiivi toteutti 11.-15.12.2019 välillä avoimen kyselyn vuoden 2020 trendeistä. Osallistua sai avoimesti kollektiivin FB-ryhmässä tai yksityisesti lähettämällä vastauksensa kyselylomakkeen kautta. Vastaajia oli yhteensä 24. Vastaukset teemoitettiin, jonka jälkeen ne koostettiin yllä olevaksi kirjoitukseksi. Vastauksia oli sen verran vähän, että luotettavaa trendianalyysiä niistä ei saanut, joten niistä koostettiiin tulevaisuustarina, joka on luettavissa yllä.

Mikäli trendien käyttäminen työkaluna kiinnostaa, niin lue myös tämä kirjoitus.

Comments are closed.