MarkkinointiKollektiivin ja Kärkimedian toistamiseen järjestämässä Koitos-kilpailuissa tehtiin hyvää ja kilpailtiin MIELI ry:lle tehtävän, lasten mielenterveyttä edistävän markkinointikonseptin luomisesta. 18.-19.11.2021 järjestetyn kisan voitti joukkue, jossa kilpailivat Reetta Nisula (ABB), Oona Torniainen (Kärkimedia), Riku Jussila (TBWA\Helsinki) ja Ale Lauraéus (Studio Lauraéus).

Koitos kisaan otti osaa yhteensä parikymmentä markkinoinnin alan ammattilaista. Heistä koostettiin 4-5 hengen joukkueita vastaamaan MIELI ry:n kisaajille haasteeksi tarjoamaan vaikuttamiskampanjaan. Kilpailijoiden tuli luoda kahdessa päivässä konsepti, jolla tehdään näkyväksi edistävän mielenterveystyön tärkeys 6-12 vuotiaita lapsia ajatellen. Kohderyhmäksi kampanjalle MIELI ry oli nostanut jokaisen aikuisen suomalaisen.

Kampanjan tavoitteena on pystyä herättämään laajaa yhteiskunnallista keskustelua herättäen ihmiset ajattelemaan, mitä jokainen meistä voi tehdä lapsen ennaltaehkäisevän mielenterveyden hyväksi. Tiimien työskentelyä sparrasi kahden päivän ajan kilpailun päätuomari Anu Niemonen (Executive Creative Director, Wunderman Thompson).

Voittajatyössä korostui tuomariston jäsenten, Alexander Sneenin (Vice President Marketing, Sinebrychoff), Reija Laaksosen (Head of Global Marketing, Nokian Tyres) ja Mikko Lindqvistin (Chief Business Officer, Raisio) mielestä erityisen hyvin joukkueen luoma konsepti, joka on helposti jalostettavissa pidemmälle, ja joka pysäyttää. “Konsepti pystytään myös hyvin jalkauttamaan eri kanaviin ja näkökulma, joka tässä tulee esille, on kiinnostava”.

Voittajakampanjan suunnitellut joukkue oli hyväntuulinen ja energinen pitkien kilpailupäivien jälkeen. “Hauskinta KOITOS-kilpailussa oli se, että osallistujista luotiin hyvin ei-mainostoimistomaiset tiimit, ja pääsi tekemään töitä ilman perinteisiä rooleja”, alalla pitkään toiminut Ale Lauraéus iloitsi. “Vaikka voitto tuntuu hyvältä, joka tapauksessa osallistuminen näin tärkeän asian äärellä on tärkeä palkinto,” Riku Jussila lisää. “Mielenkiintoista oli nähdä muiden vaikuttavia töitä. Kaikki kun saivat kuitenkin saman briefin, mutta toteutukset olivat hyvin erilaiset”, Reetta Nisula ja Oona Torniainen komppaavat tiimikavereitaan.

“MIELI ry:lle oli suuri kunnia päästä KOITOS-hackatonin asiakkaaksi. Oli upeaa seurata kisatöiden syntyä ja löytyneitä ratkaisuja. Voittajatyössä arvostamme erityisesti sitä, miten lapsi oli nostettu keskiöön aktiivisena toimijana.” kertoo MIELI ry:n lasten, nuorten ja perheiden mielenterveystyön johtaja Marjo Hannukkala. “Oli upeaa olla osa yhteisöllistä kisakokemusta, nähdä ammattilaisten heittäytymistä ja kuulla hienoja ideoita ja ajatuksia. On mahtavaa lähteä rakentamaan tästä ensi kevään pysäyttävintä kampanjaa voittajatiimin kanssa. Näemme, että tämä konsepti kantaa pitkälle,” jatkaa MIELI ry:n kampanjapäällikkö Katri Korpinen.

Kilpailun voittajatyö julkaistaan helmikuussa 2022 kokosivuina Kärkimediaan kuuluvien lehtien joukossa, joita ovat muun muassa Helsingin Sanomat, Aamulehti ja Turun Sanomat.

MarkkinointiUutiset kirjoittivat KOITOS hackatonin kulusta torstaina 18.11.2021.

Julkaistu 
19.11.2021
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.