Kumppaniblogi Rastor-instituutti

Nykyajan markkinoinnin ammattilainen on multitaitoinen spesialisti. Hän hallitsee laajan joukon metataitoja, ymmärtää liiketoimintaa, on jyvällä asiakasymmärryksen erityispiirteistä, käyttää hymyssä suin jokaista saatavilla olevaa järjestelmää ja päälle vielä hyödyntää sujuvasti analytiikkaa. Ja sitten hän on vielä luova. Harjoitin ankaraa pohdintaa: miten on oman osaamiseni laita tänään?  

Pohditko omaa paikkaasi ja kilpailukykyäsi?  

Miten sinä varmistat, että olet multitaitoisten spesialistien joukossa? Ymmärrätkö riittävästi liiketoiminnasta brändin rakentamisen näkökulmasta? Onko markkinoinnin substanssiosaamisesi ajanmukaista? Entä missä kunnossa metataitosi ovat? Kumpaan kastiin kuulut – oletko menestyksen hidaste vai veturi?  

Nykyajan trendi on pitkälti se, että kaikki tieto pitäisi saada nopeasti ja mahdollisimman edullisesti. Mutta miten käy oppimisen? Sinkoatko webinaarista toiseen ja teet muistiinpanoja, koska tässä oli Se Juttu, jonka aiot ottaa käyttöön ihan just? Joissain vaiheessa sitten törmäät kasaan muistiinpanoja ja huomaat, että opit ovat jääneet hyödyntämättä. 

Mistä voit aloittaa? Kuuden kohdan täsmävinkit osaamiskartan rakentamiseen

1.    Pysähdy puntaroimaan tilanteesi. Mitkä ovat viimeaikojen saldot osaamisesi osalta. Keskitytkö brändin ytimeen vai roikutko lillukan varsissa? Onko kaikki hanskassa, mutta hanskat vaan sattuvat olemaan eri paria vai vaivaako tasainen epävarmuus tai kesyttämätön kaaos?  

2.    Mieti omaa osaamistasi ison kuvan kautta. Onko kiviä kengissä asiakaspolulla, tökkiikö liiketoiminnan ymmärtäminen, vaivaako datan analysoinnin puute? Ehkä edellisestä opiskelukerrasta onkin sen verran aikaa, että tarvitset tuoreen todistuksen osaamisestasi? 

3.    Miten aikasi riittää opiskeluun ja miten paljon olet valmis panostamaan?Joskus voi olla tuloksekkaampaa ottaa kerralla työn alle isompi kokonaisuus kuin kursia oma paketti pienistä paloista. Koulutustarjonnassa on loistavia mahdollisuuksia yhdistää luontevasti opiskelu suoraan omaan työhön. Silloin saat opiskelun hyödyt parhaiten käyttöösi. Lisäksi oivaltaminen on kuin imuri, joka imaisee mukaansa opiskelun pyörteeseen.  

4.    Haluatko opiskella itsenäisesti vai saada palautetta? Mieti miten pystyt hyödyntämään opit omaan työhösi. Onnistutko parhaiten silloin, kun saat palautetta tehtävistäsi? Palaute auttaa ymmärtämään oman osaamisen tason, hahmottamaan mihin kannattaa lisätä panostusta ja mikä menee jo rutiinilla. Se myös leikkaa epävarmuudelta siivet ja kasvattaa omaa varmuutta.  

5.    Haasta itseäsi. Mene epämukavuusalueellesi ja ota tarjoomasta mukaan osiota, jotka tiedät olevan haasteellisia. Osaamisen karttuminen auttaa itseäsi kasvamaan ja luo oivalluksia. Tässä voittajina itsesi lisäksi ovat sekä brändi että työnantaja. 

6.    Ole armollinen itsellesi. Tieto lisää tuskaa, mutta tieto auttaa myös ymmärtämään, ettei kaikkea tarvitse tehdä itse. Muista, että brändin rakentaminen on pitkäaikainen prosessi, joka vaatii suunnittelua, strategiaa ja johdonmukaisuutta. Aivan kuten osaamisesi.   

Markkinointi on sijoitustoimintaa, ja me markkinoijat olemme sijoittajia. Tuotot näkyvät vasta pidemmän aikajanan päästä, mutta kun ammattilaiset ovat asialla, on brändikin hyvässä hoidossa. Viime kädessä brändin lupaukset lunastetaan asiakkaan mielissä ja arjen kohtaamisissa. Se on se hetki, kun huomaat, oletko brändin menestyksen hidaste vai veturi.  

Sijoita siis itseesi. Hanki pääomaa. Minä tein niin, ja koska haluan olla tekemässä tätä työtä vielä ylihuomennakin, virittelen osaamiskartalleni jo seuraavaa must have -taitoa. 

Kirjoittaja Anne Otava-Mikkonen toimii Rastor-Instituutilla markkinointisuunnittelijana, ja tietää miksi omaan osaamiseen kannattaa panostaa.

___________________

Tämä blogi on osa 19.4.2023 järjestettyä Brändin kohtaapisteet -teematilaisuutta. Lue myös muut tilaisuuden blogit:

Tilaisuuden tallenteen pääset katsomaan täältä.

Julkaistu 
20.4.2023
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.