Ideanpoikanen, jaettuna hetken mielijohteesta kollegiaalisessa seurassa, toimi lähtölaukauksena valtakunnan laajuiselle hyvälle teolle toteutettuna uusien tuttavuuksien kanssa. MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä syntyi ajatus koronakampanjasta, joka toteutettaisiin yhteistyössä THL:n kanssa.

Kampanja julkaistaan laajasti eri medioissa tammi-helmikuun vaihteessa. Kaikki kampanjassa mukana olleet ovat tehneet työnsä pro bono-mentaliteetilla, ja kampanjaan mediatilaa antaneet organisaatiot ovat yhtä pyyteettömästi mukana.

Kaikki lähti liikkeelle joulukuun 15. päivän iltana, kun markkinoinnin alalla pitkään ollut Jarno Aho, Finn Springin kaupallinen johtaja, pohti voisiko markkinoinnin alalta saada vetoapua pitkittyneen koronataistelun valtavaan viestintä- ja motivointihaasteeseen. “Alkuvuodesta monessa mediassa on alennuskampanjat, eli ylimääräistä kapasiteettia, joten mietin lähtisivätkö mediatalot tarjoamaan näkyvyyttä yhteisen asian puolesta. Samalla tuli mieleen, että alalta voisi löytyisi ammattilaisia, jotka olisivat halukkaita antamaan osaamistaan koronan vastaiseen taisteluun, ja esimerkiksi THL voisi olla taho kenen viestinviejäksi alamme kannattaisi lähteä.” Aho kertoo, ja sanoo kirjoittaneensa ajatuksensa auki MarkkinointiKollektiivin facebook-ryhmään hetken mielijohteesta.

Ahon postaus sai nopeasti tuulta alleen, ja jo ennen vuorokauden vaihtumista se oli kerännyt sitovia ilmoittautumisia yhteisiin kampanja talkoisiin. Mukaan oli luvannut lähteä useampi media, valokuvaaja, mainostoimisto ja projektikoordinaattori.

Nopeasti liikkeelle

Joulukuun 16. aamupäivän aikana oli jo selvää, että kampanjaa lähtisi suunnittelemaan Luma-mainostoimiston tiimi Hannu Rantakallion johdolla, valokuvia tulisi ottamaan valokujaava Pasi Salminen ja projektikoordinattoriksi Ahon kanssa ryhtyisi MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén. Myös THL lähti mukaan välittömästi: “Tiesin MarkkinointiKollektiivin ja uskalsin heti näyttää vihreää valoa kun meihin otettiin yhteyttä. Oli upea kuulla, kuinka koronaturhautuminen oli siellä MarkkinointiKollektiivin ryhmässä käännetty voimaannuttavaksi tekemiseksi ja asiaan tarttumiseksi”, kertooTHL:n markkinointiviestinnän asiantuntija Saana Ihamäki.

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja, Hannu Rantakallio, ilmoittautui mukaan yhteiseen tekemiseen heti: “Näin että aloitteessa oli kyse siitä, että kansalaiset tarjoavat yhteiskunnalle apuaan omien resurssien puitteissa hätätilassa. Tutkitun tiedon levittäminen on kaikkien etu tässä tilanteessa, ja halusimme Luman porukan kanssa olla mukana sen levittämisen auttamisessa.”

THL toivoi suojautumisohjeille kannustavan sävyistä viestiä

THL on tehnyt koronaa vastaan suojautumisesta näkyvää viestintää koko pandemian ajan. Viestin välittämiseen organisaatio on käyttänyt useita erilaisia keinoja. Viestiä on välitetty tavoilteltavien kohderyhmien mukaan hyvin monissa eri kanavissa. Nyt tarpeena oli ensisijaisesti terästää koronan suojautumisohjeiden olevan asioita ja valintoja, joita jokainen voi itse tehdä itsensä suojautumiseksi sekä kokonaistilanteen parantamiseksi.

“Yksi haasteemme viestinnässä on, että asiaa ja tarpeellista kerrottavaa on paljon. Esimerkiksi suojautumisohjeita on monta, mutta yhdessä käytettyinä ne ovat kaikkein tehokkaimpia”, summaa THL:n viestintäjohtaja Marjo Loisa. “Haluamme myös, että THL:n ääni antaa toivoa. Pandemia on pitkittynyt, ja siksi on tärkeää kannustaa jatkamaan toimia, joilla jokainen voi vaikuttaa omaansa ja muiden terveyteen”, kertoo Loisa tiivistetysti Luma-mainostoimiston porukalle annetusta briiffistä.

THL:n visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat organisaation arvojen mukaisesti valokuvat, jotka kuvastavat yhteiskuntamme moninaisuutta. Tätä varten kampanjaan lähdettiin sosiaalista mediaa hyödyntäen etsimään esiintyjiä moninaisista taustoista. Kuten kaikki muutkin kampanjan syntyyn vaikuttaneet henkilöt, myös esiintyjiä etsittiin mukaan yhteisen hyvän mentaliteetilla. Hakemusten runsaus yllätti.

Kampanja toteutui Facebook-postauksessa toisensa löytäneiden ammattilaisten kautta

Kuvaukset kampanjaan toteutettiin tammikuussa Helsingissä valokuvaaja Pasi Salmisen studiolla. Salminen kertoo tunnelman kuvauksissa olleen korkealla: “Kuvauksissa kävi seitsemän aivan upeaa ihmistä. Kaikki olivat erittäin positiivisia, ja monella oli kokemusta kameran edestä, niin homma oli erittäin mukavaa. Tehtiin still-kuvien lisäksi myös liikkuvaa kuvaa, ja jään innolla odottamaan miltä lopulliset mainokset tulevat näyttämään."

Salminen kertoi, ettei aikaillut ilmoittautuessaan mukaan projektiin: “Kun näin MK:n faceryhmässä tästä juttua en miettinyt kahta sekuntia pidempään kun huutelin, että olen valmiina tekemään kuvauksen jos tämä etenee. Olen itse ollut onnellisessa asemassa, että olen pystynyt tekemään kuvauksia lähes koko pandemian ajan ja löytänyt ratkaisuja miten asioita voidaan tehdä turvallisesti niin itseni kun asiakkaankin puolesta. Valitettavasti kaikilla kollegoilla ja monen muun alan toimijoilla tätä mahdollisuutta ei ole ollut, ja siksi halusin tehdä jotain hyvää yhteiseen pankkiin.”

Suunnittelutyössä ovat mainostoimisto Lumalta olleet mukana Hannu Rantakallio projektinhallinnassa sekä AD:na, Anna-Kaisa Parviainen graafisena suunnittelijana, Riku Määttä sisällöntuottajana sekä Tapio Lehtinen kuvankäsittelijänä. Lisäksi Luman tiimiä on vahvistanut äänisuunnittelija ja musiikkituottaja Mikko Keskinen Joha Studiolta.

“Kampanjan suunnittelu on meille myös oiva mahdollisuus päästä pienenä toimistona tekemään isoa vastuullisuusprojektia. Yhteistyö kaikkien mukana olleiden kanssa on ollut helppoa ja vaivatonta – ja olemme saaneet paljon aikaiseksi käytössä olevilla resursseilla”, Rantakallio summaa Luman tiimin tunnelmia.

Kokonaisuus jalkautuu monipuolisesti eri medioihin

Kampanja on saanut tukea ja näkyvyyttä monipuolisesti. Näkyvyyttä ovat tarjonneet Ocean Outdoor, JcDecaux, MTV, Yle, Bauer, Facebook, Kärkimedia ja Mall Voice.

“Haluamme omalta osaltamme auttaa ja olla mukana tukemassa yhteistä hyvää ja poispääsyä koronasta. Nykypäivänä yrityksillä on myös yhteiskunnallinen vastuu ja henkilökohtaisesti näen tämän kaltaisen toiminnan tukevan asiaa. Valtakunnallinen verkostomme tavoittaa Suomalaiset kattavasti Helsingistä aina Rovaniemelle saakka”, sanoo Jukka Leskinen, Ocean Outdoorin maajohtaja.

”MTV on koronapandemian aikana jakanut aktiivisesti tietoa suomalaisille uutis- ja ajankohtaisohjelmiensa kautta sekä tarjonnut viihdettä arjen iloksi – tämän rinnalla kantanut omaa yhteiskunnallista vastuutaan tukemalla myös järjestöjä ja toimijoita, joiden työllä ja toiminnalla on tärkeä merkitys koronapandemian vaikutusten hallitsemisessa. MTV tavoittaa laajasti suomalaiset ja haluaa siten hyödyntää kanaviaan ja palvelujaan yhteiseen hyvään. Koronapandemia koskettaa ja koettelee meitä kaikkia, mutta sisulla ja yhdessä toimimalla pärjäämme”, kertoo Susa Valvio, Director, Marketing and Communications MTV:ltä.


Kiitos kaikille talkoisiin osallistuneille

THL haluaa kiittää kaikkia mukana olleita: “Yhteistyö on toiminut sujuvasti ja lopputulos on erinomainen. Eri tahojen vapaaehtoisuuteen ja hyvään tahtoon pohjautuvalla viestinnän tuella on ollut iso merkitys koko epidemian ajan”, sanoo Marjo Loisa THL:stä.

Poikkeuksellinen yhteistyö on kerää kiitosta myös kampanjan projektia vetäneiltä. “Olemme kaikki oppineet paljon, saimme projektissa pikakurssin THL:n kaltaisen toimijan haasteista ja niiden ratkomisesta. Lisäksi koko porukan yhteishenki, tämähän tehdään- asenne on vaikuttanut. Uskon, tämän kertovan sekä tästä ajasta, yhteinen vihollinen yhdistää-mentaliteetista, mutta myös hienon ammatillisen yhteisön voimasta”, pohtii projektin koordinaattorin roolissa ollut Marica Thorén.

“Kyllä SoMe, MarkkinointiKollektiivi ja ihmisten sekä yritysten hyväntahtoisuus ovat yhteen saatettuna loistava kombinaatio. Kiitos.” alustuksen aiheelle tehnyt Jarno Aho summaa.

(Kuvat: Pasi Salminen)

Julkaistu 
27.1.2022
Uutiset
 -kategoriassa

Lisää 

Uutiset

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.