Personoiduilla B2B-sisällöillä rikastetun asiakaskokemuksen uskotaan suotta olevan mahdollista vain isoille toimijoille. Personoinnista voi tehdä taidetta ja sen voi viedä jopa täysin henkilökohtaiselle tasolle, mutta jo esimerkiksi uusille ja olemassa oleville asiakkaille räätälöidyt laskeutumissivut tai uutiskirjeosiot piristävät asiakaskokemusta (ja liikevaihtoa) huomattavasti. Tässä Aamukahviseurassa jaetaan konkreettisia esimerkkejä, kuinka etenkin B2B-markkinoija voi personoida sisältöjä helposti – ja lähes varmasti jo olemassa olevia kyvykkyyksiä käyttäen.
Tässä MarkkinointiRadion jaksossa pureudumme siihen, miten brändit voivat turvata tulevaisuutensa Z-sukupolven maailmassa. Vieraana on Bängeriltä Eija Gelander, joka avaa nuorten kuluttajakäyttäytymisen logiikkaa sekä brändien haasteita ja mahdollisuuksia tässä muutoksessa.
Markkinoinnin mahdollisuudet eivät ole koskaan olleet näin hienot: tekoäly ja data avaavat ovia, joista emme vielä muutama vuosi sitten edes haaveilleet. Samalla kun teknologian kehitys tarjoaa markkinoijalle uusia mahdollisuuksia, korostuu myös tiimityön ja itsensä johtamisen merkitys.
En luopuisi enää tekoälystä. Se on väsymätön tiimikaveri ja sparraaja mutta samalla huomaan markkinoijan silmin huolestuttavan ilmiön. Yhä useamman yrityksen sisällöt alkavat muistuttaa toisiaan. Aivan kuin niiden takaa kuuluisi sama tekoälyn muotoilema ääni. Kun on kiire, jääkö viimeinen silaus tekoälyn tuottamaan sisältöön tekemättä? Yrityksen oma brändiääni - se persoonallinen tapa puhutella asiakkaita ja sidosryhmiä katoaa jonnekin taustalle. Onko brändin ääni vaarassa hukkua ja johdammeko tekoälyä oikein?
Kuluttajien arvot ovat kuluttajakäyttäytymisen näkymätöntä maaperää, arvot ohjaavat valintojamme ja ovat aikalailla pysyviä läpi elämämme. Miten arvot eriävät sukupolvien välillä, vai eriävätkö? Onko brändin mahdollista olla relevantti kaikille sukupolville? Tuleeko markkinoinnin kyetä tunnistamaan mahdolliset sukupolvien väliset kuilut? Tässä Aamukahviseurassa nostetaan tutkimuksista esiin mielenkiintoisia havaintoja markkinoinnin ammattilaisille: millaisia mahdollisuuksia eri sukupolvien ja arvojen ymmärtäminen tuo brändin rakentamiseen ja vaikuttamiseen.
Ei, me emme kuvittele sitä. Markkinoinnin budjetit ja resurssit ovat kutistuneet sitten ajan ennen pandemiaa. Gartnerin vuoden 2024 tutkimuksen mukaan markkinointibudjetit ovat pudonneet 7,7 prosenttiin yritysten kokonaisliikevaihdosta, mikä on matalin taso sitten vuoden 2021. Ennen pandemiaa vastaava luku oli keskimäärin 11 prosenttia. Samalla 73 prosenttia markkinointijohtajista kertoo, että heiltä odotetaan entistä enemmän tuloksia pienemmillä resursseilla.
Tervetuloa mukaan markkinointijohtajien omaan iltapäivään! Tämän tilaisuuden kautta haluamme antaa tukemme markkinointijohtajien arkeen. Iltapäivän aikana keskitytään brändillä johtamiseen, markkinointiviestinnän kanavavalintoihin sekä markkinointikampanjoiden mahdollisesti aiheuttamien kriisitilanteiden ratkaisemiseen. Tilaisuudessa paneudutaan näihin monen markkinointijohtajan työpöydälle kuuluviin ajankohtaisiin teemoihin. Teemoja käsitellään ensin asiantuntijapuheenvuoroina kaikille yhteisessä alustuksessa, jonka jälkeen niihin syvennytään sparripiireissä, eli fasilitoiduissa pienryhmissä. Lisäksi tilaisuuden ohjelma mahdollistaa verkostoitumista markkinointijohtajien kesken.