Jokainen markkinoija haluaa tehdä juuri niitä oikeita toimenpiteitä, jotka vaikuttavat tavoitteiden mukaisesti haluttuun kohderyhmään. Markkinoinnin suunnittelua ja mainonnan optimointia pystytään ohjaamaan mittaamalla ja keräämällä dataa. Milloin mainostaminen on fiksua? Entä milloin maksat niin sanotusti turhaan?
Jussi Liimatainen pohtii blogissaan, mikäs merkitys alustoilla ja ekosysteemeillä on markkinoinnissa. Miten alustatalous muuttaa markkinoinnin markkinaa, miten markkinoinnin ekosysteemissä toimitaan, mikä pysyy ennallaan ja mikä muuttuu?
Kumppaniblogi: Rastor-instituutti: Yllättävän moni ajattelee edelleen, että oman osaamisen jatkuva kehittäminen ja uudistaminen ovat työnantajan vastuulla. Kenen vastuulla osaamisen kehittäminen oikeastaan on?
Uuden markkinointitaktiikan omaksuminen voi tuottaa oppimista ja valtavia kasvu- sekä hyötymahdollisuuksia yrityksille. Markkinoijilla on kuitenkin haastena, että he priorisoivat jo aiemmin toimivaksi havaittua rajallisen käytettävissä olevan ajan vuoksi ja joskus myös riskin välttämiseksi. Muutosvauhdin yhä kiihtyessä, ja tämä yhdistettynä enemmän tekemiseen vähemmällä, ei liene mikään yllätys, että markkinoijat pidättäytyvät vanhoissa ja tutuissa toimintatavoissa. Tässä on ristiriita: rohkea markkinointi on varattu usein markkinointitoimistoille ja nopeasti muuttuville yrityksille, vaikka yrityksen eteenpäin viemiseksi millä tahansa toimialalla tarvitaan hyvä idea sekä kyky testata ideaa käytännössä.
Joko sinulla on kesälle listattuna kaikki ne kirjat, joita talven ja kevään aikana et ole ehtinyt lukea, mutta joille haluat nyt ottaa aikaa? Jos ei, niin ei hätää! Keräsimme nimittäin yhdessä kumppanimme BookBeatin kanssa sinulle omia suosituksiamme monesta eri kategoriasta, tällä kertaa jotain ihan muuta kuin ammattikirjallisuutta!
Yli puolet suomalaisista kokee, että tuotteiden tai palveluiden vastuullisuutta on vaikea arvioida tai vaihtoehtoja vertailla keskenään. Melkein 40 % kokee hankalaksi luopua tutuista ja turvallisista tuotteista tai palveluista. Kuinka yritykset voivat auttaa kuluttajia tekemään vastuullisempia päätöksiä ja helpottamaan ratkaisun tekoa ostopolulla? Tätä pohtii Sanoman Tiina Kosonen MK kumppaniblogissa.
Miten B2B-markkinointia kannattaa mitata vuonna 2021? Entä miten johto ja muut tiimit vakuutetaan siitä, että digitaalinen ja asiakaskeskeinen markkinointi todella tuo tuloksia? Aiheuttaako tuotekeskeisyyden karistaminen päänsärkyä markkinointitiimin ulkopuolella? Miten raskaan teollisuuden osaaja Kalmar tekee B2B-markkinointia ja mittaamista käytännössä? Salesforcen Lars Schulman ja Kalmarin Maija Eklöf olivat vieraana MarkkinointiKollektiivin aamukahveilla, keskustelun kohokohdat ja tallenteen löydät MK Kumppaniblogista!
Jotta kaikki kestävyysviestintä olisi faktoihin perustuvaa, pohjautuisi yrityksen tekoihin ja arvoihin, ja kestäisi kriittistäkin tarkastelua, ei yhdenkään markkinointiammattilaisen tulisi toteuttaa puolivillaista, viherpesevää tai faktoja kaunistelevaa mainosta. Oatly teki viiden kohdan kysymyslistan, joka jokaisen markkinointiammattilaisen toivoisi muistavan, kun heiltä pyydetään iskevää kestävyysmarkkinointia.