MK tuotannon blogi: Emmi Paunonen.
MarkkinointiKollektiivin tuotannon blogissa tartutaan kirjoittajan mielessä pyörineisiin ajatuksiin ja havaintoihin markkinoinnin alalta.
Minulla tulee pian vuosi täyteen MarkkinointiKollektiivin tuotannon puolella, mutta mielessä ovat vielä vahvasti ajat ennen tätä. Kun olin MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenenä muiden joukossa, aamukahviseuralaisena kertomassa, mistä olen linjat avannut, ja kiitollisena osallistujana lukuisissa teematilaisuuksissa kuulemassa monista eri ajankohtaisista aiheista.
Löysin MarkkinointiKollektiivin hyvin pian sen perustamisen jälkeen. Olen siis ehtinyt saamaan vuosien aikana ihan käsittämättömän paljon arvokasta tietoa ja oppia, vertaistukea, käytännön vinkkejä ja työpohjia, joita vein omaan sekä edustamani yrityksen arkeen kaikissa aiemmissa työpaikoissani. Minun on edelleen vaikea ymmärtää, että olen saanut kaiken tämän ilmaiseksi, veloituksetta, aivan nollalla eurolla.
MarkkinointiKollektiivin toiminta pähkinänkuoressa
Me MarkkinointiKollektiivissa haaveilemme siitä, että Suomessa tehtäisiin maailman parasta markkinointia. Liiketoimintamme perustuu siihen, että teemme mm. tilaisuuksia, blogeja ja podcasteja niistä maksavien kumppaneiden kanssa. Sillä mahdollistetaan kaikkien näiden innostavien ja opettavaisten tapahtumien ja sisältöjen tarjoaminen yhteisömme jäsenille veloituksetta.
Pääsääntöisesti kumppanit työskentelevät MarkkinointiKollektiivin kanssa seuraavien tavoitteiden aikaansaamiseksi:
- Myynnin lisääminen
- Asiantuntijamielikuvan rakentaminen
- Työnantajamielikuvan nostaminen markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa
- Brändisuhteen lujittaminen
- Halusta tukea markkinoinnin alan kehitystä maassamme
MarkkinointiKollektiivi tavoittaa markkinoinnin alan ammattilaiset monipuolisesti eri kanavissa, kuten alla olevasta kuvasta näkyy. Uutiskirjeen avausprosentit ovat huippuluokkaa (lähes 50 %!) ja yhteisön tavoittavuus kasvaa jatkuvasti (vuonna 2023 kasvu oli noin 15 %).
Noina vuosina, kun sain itse nauttia kaikista niistä maksuttomista tilaisuuksista, haaveilin usein, kuinka mahtavaa olisi päästä jakamaan myös itselle kertynyttä tietoa ja oppia toisille. Suunnittelin jo mielessäni Aamukahviseuroihin erilaisia teemoja, joista voisin kertoa. Kuinka voisin helpottaa ja auttaa kanssamarkkinoijia esimerkiksi sisältömarkkinoinnin, saavutettavien verkkosivujen, somestrategioiden ja -mainonnan tai muun ko. hetken oman tai työnantajani erityisosaamiseni parissa. Mutta luulin aina sen olevan hurjan kallis investointi, enkä uskaltanut sitä koskaan edes ehdottaa.
Vierailu Aamukahviseurassa maksaa 2 500 €
Kun viime elokuussa hyppäsin tänne tuotannon puolelle, hämmästyin ensimmäiseksi sitä, kuinka edullinen Aamukahviseura-vierailu kumppaniyritykselle on. Se maksaa siis (tätä blogia kirjoittaessani kesäkuussa 2024) vain 2 500 €! Näin kohtuullisella (tai joillekin jopa pienellä) investoinnilla vieraana oleva kumppani saa kaikkien ilmoittautuneiden yhteystiedot, eli useiden satojen vähintään lämpimähköt liidilistat käyttöönsä, sekä paljon näkyvyyttä ja hyvää henkeä brändilleen.
Itse ainakin arvostin jokaista oppejaan minulle maksutta jakanutta yritystä ihan valtavasti, enkä varmasti ole ainoa syvästi kiitollinen yhteisön jäsen. Muun muassa tällaista palautetta olemme yhteisön jäseniltä saaneet:
“On vain hienoa nähdä aamuheippojen yhteydessä sitä maantieteellistä jakaumaa ympäri Suomen niemen. En ole yksin tiedonjanoinen! Yhteisöllisyys on merkityksellistä. Kiitos työstänne!”
“Mielenkiintoinen aihe, jota puhuja demystifioi oikein hyvin, antoi muutamia hyviä vinkkejä ja herätti myös kiinnostuksen yritystä kohtaan! Näin nämä tilaisuudet pitääkin vetää, että annetaan kuulijoille jotain eikä koiteta väkisin myydä; me suomalaiset kun ei pidetä tyrkyistä ;).”
Toinen asia, jota hämmästelin tähän työhön perehtyessäni, oli projektinhallinnan ja hiottujen prosessien taso. Minun oli äärimmäisen helppo hypätä mukaan tekemiseen, kun kaikki vaiheet oli dokumentoitu ja ohjeistettu niin tarkasti. Siitäkös tällainen järjestelijänainen syttyy! Mondayssa olevat projektilistat toimivat edelleen joka viikko meidän jokaisen muistina ja apuna, mikä helpottaa myös jatkuvaa ja rutinoitunuttakin tekemistä, kun asioita ei tarvitse edes yrittää muistaa ulkoa. Saamme usein tästä kiitosta myös kumppaneiltamme, jotka kertovat, kuinka mutkatonta ja hämmentävän vähän heitä vaivaavaa tilaisuuksien tekeminen kanssamme on.
”Yhteistyö vauhditti kehotemuoiluoppaan latausta merkittävästi, vuorokaudessa opas on ladattu yli 800 kertaa! Osallistuminen Aamukahviseuraan oli tehty sujuvaksi ja helpoksi. Yhteistyölle luomamme odotukset ylittyivät.”
- Salla Syrman, Kaiku.
“Olen ollut näissä tälläisissä webinaareissa paljon mukana ja tämä oli paras! Tässä oli vieraana koko ajan selkeää kaikki ja viestintä oli hyvää, valmistautuminen meni loistavasti.”
-Sami Lehmus, Fonecta.
Jaetaan tietoa, eikä pimitetä sitä
Avoimuus on toimintamme ytimessä ja yhteisön perustamisajatuksessa: haluamme demokratisoida alan tiedonjakoa. Tämä osuu hyvin yksiin myös omien arvojeni kanssa, mikä tekee tämän työn tekemisestä entistä mielekkäämpää.
En ole koskaan ymmärtänyt tiedon pimittämistä ja sitä mentaliteettia, että kun vain minä osaan ja tiedän tämän asian, olen korvaamaton. Paskanlatvat. Kukaan ei ole korvaamaton, ja tuollaisella toimintamallilla sitä ajaa itsensä vain suohon, kun kukaan toinen ei voi koskaan tuurata tai auttaa, jos itsellä on kiire, kuormitusta, resilienssivajetta tai jalka poikki. Tiedon ja osaamisen jakaminen on myös rajojen asettamista, josta olen aiemminkin paasannut.
Mikäli tiedät jonkun tai olet itse sellainen, joka sopisi Aamukahviseuraan tai teematilaisuuteen kumppaniksi, kerro siitä Emmille Linkedinissä tai maililla tai varaa vaikka suoraan aika keskusteluille Emmin kalenterista.
Ja jos et vielä ole ollut mukana MarkkinointiKollektiivin Aamukahviseurassa tai teematilaisuuksissa, ilmoittaudu mukaan tuleviin tilaisuuksiin ja tutustu aiempien tilaisuuksien tallenteisiin tai tilaa uutiskirje, jolla varmistat tulevien tilaisuuksien kutsut suoraan mailiisi.
Kirjoittaja Emmi Paunonen toimii MarkkinointiKollektiivin tuotanto- ja kehityspäällikkönä, eli hänellä on kehittäjän lasit jatkuvasti silmillään. Mikäli huomaat MarkkinointiKollektiivin toimissa jotain, mitä haluaisit enemmän tai vähemmän, huikkaa siitä Emmille. Hän todennäköisesti innostuu ajatuksistasi, kuten kaikesta muustakin uudesta.