Kumppaniblogi: Gapps

Onko teidän organisaatiossa otettu markkinoinnin data haltuun? Tähän monen intuitiivinen, välitön vastaus on kyllä, ehdottomasti ja todellakin! Käytössä on muun muassa Google Analytics, markkinoinnin automaatiojärjestelmä ja useammankin somealustan analytiikkatyökalut. Lisäksi markkinointitoimenpiteitä seurataan myynnin tunnuslukujen kautta.

Tässä kohtaa on kuitenkin aiheellista tarkentaa, mitä tarkoitamme sillä, että data on hallussa: onko teidän markkinoinnin data keskitetty yhteen paikkaan mittaamista ja analysointia varten? Voitteko prosessoida ja hyödyntää eri lähteiden dataa niin, että saatte datasta haluttuja raportteja? Kun markkinointia mitataan ja dataa hyödynnetään liiketoiminnan kehittämiseen tällä tasolla, tarvitaan avuksi markkinoinnin data platform.

Mikä on markkinoinnin data platform?

Data platform on kokoelma työkaluja, joilla

  • kerätään dataa lähdejärjestelmistä
  • muokataan dataa varastointia varten
  • varastoidaan dataa keskitettyyn datavarastoon ja
  • mitataan tuloksia.

Yksinkertaistettuna data platform mahdollistaa datan muuttamisen informaatioksi, ja informaation visualisoinnin selkeään ja helposti ymmärrettävään muotoon.

Markkinoinnin data platform voi kuulostaa isolta, vieraalta ja haastavalta kokonaisuudelta, mutta yksinkertaisimmillaan se voi olla vain kokoelma Excel tai Google Sheet -tiedostoja. Tällaisella hyvin kevyellä ratkaisulla voi lähteä liikkeelle, mutta emme suosittele data platformin rakentamista tiedostojen varaan, sillä niiden suorituskyky tulee yllättävän nopeasti vastaan.

Keskitetyn markkinoinnin data platformin kautta dataa ei tarvitse pyöritellä 10:ssä eri sovelluksessa ja dashboardissa, vaan tietoa kerätään yhteen säilöön. Näin esimerkiksi monikanavaisen markkinoinnin vaikutuksia on mahdollista tarkastella samassa näkymässä. Ja mikä parasta: kun omistat oman datasi, voit tehdä sillä mitä haluat!

Lue, miten Bygghemma on ottanut oman markkinointidatan haltuun, ja yhdistelee sitä saumattomasti muihin liiketoiminnan mittareihin. Data platformin avulla esimerkiksi Bygghemman mainontaa ja näkyvyyttä voidaan optimoida entistä kannattavampaan suuntaan.

Miten aloittaa markkinoinnin mittaaminen data platformia hyödyntäen?

Kokemuksemme mukaan onnistunut markkinoinnin mittaaminen etenee viiden vaiheen kautta. Pääset alkuun vastaamalla näihin kysymyksiin:

  1. Mitä haluat mitata?
    Tähän ei ole yhtä yleispätevää vastausta, vaan mitattavat asiat riippuvat liiketoiminnan tavoitteista. Hyvä lähtökohta on mitata niitä asioita, joihin voi markkinoinnin keinoin vaikuttaa.
  2. Mistä saat datan?
    Markkinoinnin dataa syntyy määrällisesti eniten digitaalisista kanavista. Kannattaa ehdottomasti varmistaa, että näistä datalähteistä pystytään keräämään dataa automaattisesti: data päivittyy usein ja sitä kertyy jatkuvasti lisää, ettei kukaan pystyy sitä manuaalisesti keräämään. Myös erilaiset tutkimukset ovat hyviä datan lähteitä. Offline-kanavat ovat haastavampia, mutta eivät mahdottomia yhdistää markkinoinnin datavarastoon.
  3. Mihin varastoit datan?
    Vaihtoehtoja on kolme: tiedostot, BI-työkalut, tai markkinoinnin datavarasto. Tiedostoja on helppo käyttää ja BI-työkalujen visuaalisuus miellyttää monia, mutta niiden skaalautuvuus vauhdilla kasvavan datamäärän kanssa muodostuu ongelmaksi. Siksi jatkuva ja systemaattinen markkinoinnin mittaaminen tarvitsee datavarastoa, kuten Googlen BigQuery.
  4. Miten tuot datan?
    Manuaalinen tiedonsiirto vie valtavasti aikaa, joten mittaaminen vaatii väistämättä integraatioita. Nämä voi tehdä itse tai ottaa avuksi integraatiotuotteen, kuten yhteistyökumppanimme Supermetricsin.
  5. Miten esität informaation?
    BI-työkalulla tiedon visualisointi onnistuu kätevästi, mutta mikäli sellaista ei ole jo käytössä, suosittelemme Googlen ilmaista Data Studio -työkalua.

Data platform parantaa päätöksentekoa ja edistää liiketoimintaa

Data on aina arvokasta, mutta kun se on keskitetty yhteen paikkaan, nousee datan mittaaminen ja analysointi aivan uudelle tasolle. Eivätkä data platformin hyödyt rajoitu vain markkinoinnin käyttötarkoituksiin. Kuvittele vaikkapa mitä mahdollisuuksia logistiikkadatan yhdistäminen myynnin ja markkinoinnin dataan mahdollistaa. Näin saadaan esimerkiksi yhdistettyä varastotilanteen reaaliaikainen näkymä toteutuneeseen ja ennustettuun myyntiin.

Lue lisää data platformista sivuiltamme – pohditaan yhdessä keinot hyödyntää teidän dataa paremmin päätöksenteossa.

Gappsin Tuomas Lähteenmäki (LinkedIn) toimi yhtenä kouluttajana MarkkinointiKollektiivin, Nesteen ja Gappsin järjestämässä markkinoinnin mittaamisen aloittamisen tukemiseen tähtäävässä Mittaa Tai Kuole -koulutuksessa syksyllä 2020. Gapps kasvattaa yritysten liiketoimintaa tehostamalla toimintatapoja ja luomalla mielekkäämpiä työympäristöjä Google Cloud -teknologioiden avulla.

Haluatko tietää lisää?
Tuomas on vieraana “Tee selväksi, mitä ja miksi mittaat!” -jaksossa MarkkinointiRadio-podcastissa.


Julkaistu 
5.2.2021
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.