H

uomioita alaltamme. Puhumme paljon ja monimutkaisesti. Lainaamme usein ameriikoista ja sekoitamme kieliämme ja termistöämme huoletta. Muotoilemme webbisivujemme palvelulupaukset palveluhaihatteluiksi ja hötöksi, joka saisi yliopiston semantiikka- ja etymologiaprofessuuritkin rapsuttelemaan päitään. Miksi me pelkäämme yksinkertaistaa asioita?

Olet saattanut netissä käyskennellessäsi törmätä lyhenteeseen ELI5 (”Explain It Like I’m 5”) tai ”äiskä/mummotestiin”. Nuo ovat mielestäni uskomattoman voimakkaita harjotteita liiketoiminnallesi. Pystytkö selittämään palvelusi tai arvolupauksesi niin, että viisivuotiaskin sen älyää? Mainitsin jo alussa sen, miten etenkin markkinointialan toimijoita vaivaa: kompleksisuuden puskan takana piilottelu. Suojaudumme sivistyssanoilla. Palvelut kuvataan eriskummallisilla hötöllä- ja ylistelyllä, josta ei ymmärrä erkkikään ja jonka selvittämiseksi on marssitettava bussillinen myyjäihmisiä hämmentyneen asiakkaan luoksi heiluttamaan käsiä kovempaa kuin seitsenkymmentäluvun kungfu-elokuvissa.

Tämä monimutkaisuuden viljely vie kaikilta vain aikaa ja rahaa. Mitä yksinkertaisemmin pystyt kuvaamaan palvelusi ja arvontuoton asiakkaillesi sitä helpommaksi teet ostamisen ja myymisen. Jos joudut piilottelemaan monimutkaisuuksien ja epämääräisyyksien takana on kyseessä todennäköisesti niin sanottu kakan kiillotus. Palaa siis piirtopöydän ääreen, ota pyyhekumi käteen ja karsi ja kiteytä kunnes mummisikin sen ymmärtää. Siis sen, miten ajattelit luoda asiakkaallesi arvoa.

Nostan loppuun erinomaisen esimerkin. Kyseessä on toimiala, jonka suhteen ehdin jo tyystin kyynistyä, mutta tämä pulju on todistanut, että hommat voi tehdä toisin. Ne voi tehdä hämäävän yksinkertaisesti. Kyseessä on muokattavia ja sivulle upotettavia chatbot-palveluja tuottava Leadoo. He lupaavat sinulle lisää liidejä verkkosivuilta. Ei ”maailman pelastamista” tai ”räätälöityä kokemusta”. Lisää liidejä. Lisää potentiaalista massia. Raha on universaali kieli ja sen se erkkikin ymmärtää. Palvelun konepellin alla on tietysti monimutkaisuuksia, mutta sitä ei tarvitse näytellä ulospäin. Uskalla yksinkertaistaa. Se ei tee sinusta yksinkertaista. Päinvastoin. Se osoittaa, että ymmärrät, mistä puhut. Ja mikä parempaa, niin ymmärtää myös he, kenelle asiasta puhut.

Ville Jahn

Kirjoittajalla virtaa suonissaan hidasta hämäläistä verta ja aivoissaan hitaat hämäläiset synapsit eikä usein tajua, mistä ihmiset hänen ympärillään puhuvat

Julkaistu 
8.10.2019
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.