A

loittaessani OP:lla loppukesästä, minulla oli tietynlainen mielikuva pankkimaailmasta: vanhanaikainen, hierarkkinen, hidas ja monivaiheinen päätöksenteko...

Olin kuitenkin jo työhaastatteluvaiheessa saanut OP:sta freesin ja innostuneen mielikuvan, mutta selvästi vanha mielikuvani oli tiukassa, sillä jokin minua kuitenkin mietitytti ennen kuin aloitin nykyisessä työssäni. Tämä kaikki kuitenkin osoittautui turhaksi huoleksi. OP:laiset eivät ole voineet välttyä kuulemasta sanaa ketterä. OP nimittäin aloitti viime keväänä ketterään työskentelytyyliin siirtymisen ja tutuksi ovat tulleet muutkin agilen eli ketterän työskentelytavan termit ja käytännöt. Nyt niin neukkareissa kuin kahvioissakin pidetään sujuvasti dailyja, weeklyjä tai retroja sprinttitauluineen – kuin pienemmässä it-alan yrityksessä konsanaan.

Työskentelen sisällöntuottajana viiden hengen digimyynnin ja -markkinoinnin tiimissä. Tiimistämme löytyvät kaikki tarvittavat digimyynnin kyvykkyydet: digimarkkinoija, sisällöntuottaja, web-analyytikko, visuaalinen suunnittelija ja tiimiämme vetävä digimyynnin kehityspäällikkö. Tiimillämme on selkeät liiketoiminnalliset tavoitteet ohjaamassa arkipäiviemme työtä ja olemme saaneet kaikki työkalut itseohjautuvaan, ajasta ja paikasta riippumattomaan työskentelyyn.

Growth hacking -tiiminä pystymme kokeilemaan uusia ideoita, tekemään A/B-testausta ja tarvittaessa myös reagoimaan erilaisiin tilanteisiin nopeasti. Uudet työkalut ja menetelmät saadaan tarvittaessa ripeästi käyttöön ja tiimin toiminta perustuu vahvaan datalähtöisyyteen, mikä onkin growth hackingin edellytys. Olen ällistynyt, kuinka paljon tiimimme saa aikaiseksi, kun käärimme hihat ja ryhdymme töihin. Parasta on, kun pystymme työskentelemään monialaisesti ja saamme olla ideoimassa sekä antamassa palautetta isommistakin kokonaisuuksista. Esimerkiksi minä sisällöntuottajana en vain tuota liukuhihnalta tekstiä tilauksesta, vaan saan usein hyvinkin vapaat kädet sisältökokonaisuuksien sekä polkujen ja konseptien suunnitteluun ja optimoimiseen. Parhaimmat tulokset syntyvät kuitenkin nimenomaan yhdessä tiimini kanssa ja siitä, että jokainen tuntee tuotteen sekä ymmärtää liiketoiminnan, jonka parissa työskentelemme.

Verkostoidumme myös talossa sisäisesti oman osaamisen kehittämisen merkeissä. Esimerkiksi kaikki copywriterit kokoontuvat kerran kuukaudessa keskustelemaan ajankohtaisista asioista, kuulemaan talon eri liiketoiminta-alueiden arjesta ja järjestämme itsellemme tarvittaessa lisäkoulutusta vaikkapa hakukoneoptimoinnista. On mahtava tunne, kun talon sisältä löytyy vertaisia ja omaan työhönsä saa helposti sparria. Yksin ei siis tarvitse ongelmiensa kanssa jäädä. Toki ketterään työskentelytyyliin siirtyminen on tuonut omat haasteensa eikä muutos aina, jos koskaan, ole helppoa. Erityisesti hankalia tilanteita syntyy, mikäli kaikki tiimit eivät ole siirtyneet ketteriin työskentelytapoihin samanaikaisesti. Uudella, selkeästi poikkeavalla tavalla työskentelevä tiimi voidaan aluksi nähdä helposti uhkana omalle tekemiselle. Ketterän tekemisen malli vaatiikin siis myös vahvan johdon tuen ja luottamuksen.

Pankkimaailma on vahvasti reguloitu eikä se yhdistettynä tunnettuun brändiin ole helppo ympäristö digimarkkinoinnin näkökulmasta. Se asettaa tekemiselle tiukat rajoitteet ja säännöt, joten tuotteiden markkinoinnissa saakin olla kieli keskellä suuta eikä mitä tahansa uutta ideaa voi kokeilla. OP kuitenkin tekee tällä hetkellä isoa ja kiinnostavaa mullistusta pankkiympäristössä sekä isossa mittakaavassa. Tätä kokemusta ja tunnetta toimivasta in-house-tiimistä ja ketterästä työskentelystä soisin mielelläni muihinkin isoihin yhtiöihin.  

Marika Pitkänen

Content Creator & Digital Marketer, Copywriter, OP

Julkaistu 
21.11.2019
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.