Miksi vastuullisuus painaa vaakakupissa yhdelle suomalaiselle kuluttajalle enemmän, kun taas toinen ei koe sitä tärkeäksi arjen valinnoissaan? Vastuullisuus on arvo, jota brändi voi korostaa, mutta se ei resonoi samalla tavalla kaikissa kuluttajissa. Mitä markkinoijan kannattaa tehdä, jotta brändin viestit oikeasti vaikuttavat? Tässä Aamukahviseurassa sukellamme Asiakastiedon ja Iro Researchin valtakunnallisen vastuullisuustutkimuksen tuloksiin. Opit mm. kenelle vastuullisuusviestintä toimii parhaiten, miten sisältöjä kannattaa kohdentaa ja mistä löytää uusia asiakkaita.
Strategisella vaikuttajamarkkinoinnilla ja vuorovaikutteisella someviestinnällä voidaan saada aikaan vaikuttavuutta, joka näkyy myynnissä, vahvistaa brändiä ja luo yhteisöllisyyttä. Tässä Aamukahviseurassa vieraaksi saapuu vaikuttajamarkkinoinnin pioneeri Inna-Pirjetta Lahti (PING Helsinki). Inna on luvannut jakaa oppinsa, konkreettisia case-esimerkkejä ja ajankohtaista trendikatsausta unohtamatta.
Personoiduilla B2B-sisällöillä rikastetun asiakaskokemuksen uskotaan suotta olevan mahdollista vain isoille toimijoille. Personoinnista voi tehdä taidetta ja sen voi viedä jopa täysin henkilökohtaiselle tasolle, mutta jo esimerkiksi uusille ja olemassa oleville asiakkaille räätälöidyt laskeutumissivut tai uutiskirjeosiot piristävät asiakaskokemusta (ja liikevaihtoa) huomattavasti. Tässä Aamukahviseurassa jaetaan konkreettisia esimerkkejä, kuinka etenkin B2B-markkinoija voi personoida sisältöjä helposti – ja lähes varmasti jo olemassa olevia kyvykkyyksiä käyttäen.
Tässä MarkkinointiRadion jaksossa pureudumme siihen, miten brändit voivat turvata tulevaisuutensa Z-sukupolven maailmassa. Vieraana on Bängeriltä Eija Gelander, joka avaa nuorten kuluttajakäyttäytymisen logiikkaa sekä brändien haasteita ja mahdollisuuksia tässä muutoksessa.
Markkinoinnin mahdollisuudet eivät ole koskaan olleet näin hienot: tekoäly ja data avaavat ovia, joista emme vielä muutama vuosi sitten edes haaveilleet. Samalla kun teknologian kehitys tarjoaa markkinoijalle uusia mahdollisuuksia, korostuu myös tiimityön ja itsensä johtamisen merkitys.
En luopuisi enää tekoälystä. Se on väsymätön tiimikaveri ja sparraaja mutta samalla huomaan markkinoijan silmin huolestuttavan ilmiön. Yhä useamman yrityksen sisällöt alkavat muistuttaa toisiaan. Aivan kuin niiden takaa kuuluisi sama tekoälyn muotoilema ääni. Kun on kiire, jääkö viimeinen silaus tekoälyn tuottamaan sisältöön tekemättä? Yrityksen oma brändiääni - se persoonallinen tapa puhutella asiakkaita ja sidosryhmiä katoaa jonnekin taustalle. Onko brändin ääni vaarassa hukkua ja johdammeko tekoälyä oikein?