Kipinävuoro: Salla Hyvönen
Kipinävuoro
on MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenen kirjoitus havainnoistaan markkinoinnin alalta.

Kun yrityksen ääni alkaa kuulostaa tekoälyltä

En luopuisi enää tekoälystä. Se on väsymätön tiimikaveri ja sparraaja mutta oikeasti tulee miettiä mitä sen tuottamaa laitan ulos yritysten kanaviin.

Tekoäly tulee vauhdilla osaksi arkeamme moniin eri työtehtäviin. Markkinoinnissa ja viestinnässä tekoäly on erinomainen apuväline. Se tuottaa nopeasti sisältöjä, tekstiä, ideoita ja ehdotuksia, jotka säästää aikaa ja auttaa tiimejä eteenpäin.

Mutta samalla huomaan markkinoijan silmin huolestuttavan ilmiön. Yhä useamman yrityksen sisällöt alkavat muistuttaa toisiaan. Aivan kuin niiden takaa kuuluisi sama, tekoälyn muotoilema ääni. Kun on kiire, jääkö viimeinen silaus tekoälyn tuottamaan sisältöön tekemättä? Yrityksen oma brändiääni - se persoonallinen tapa puhutella asiakkaita ja sidosryhmiä katoaa jonnekkin taustalle.

Miksi brändiääni on vaarassa hukkua?

Tone of voice on osa yrityksen identiteettiä. Se on sitä miltä yritys kuulostaa asiakkaan korvissa. Kun tätä ääntä ei tietoisesti vaalita käy helposti niin, että brändi sulautuu massaan ja erottuvuus markkinoilla heikkenee. Auts!

Hyvä brändityö ansaitsee tulla näkyväksi ja kuulluksi sisällöissä. Jos sisällöt jäävät geneeriseksi, yrityksen vuosien työ katoaa pikkuhiljaa tekoälyn tuottamien sisältöjen sekaan, eikä enää edes muisteta mikä oli loppupeleissä tekoälyllä tuotettujen sisältöjen tarkoitus, kun tekoäly tuottaa niitä minuutissa lukuisia. Oliko ne kytketty markkinoinnin strategiseen tekemiseen vai ovatko ne vain irrallisia (usein kylläkin erittäin hyviä) tekoälyn tuottamia sisältöjä.

Tekoäly + tone of voice - miten ne muotoutuvat?

Ratkaisu ei ole luopua tekoälystä vaan päinvastoin! Tekoäly on erinomainen tiimikaveri, kun sen käyttöä ohjataan oikein. 

Meistä jokaisesta on yhtäkkiä tullut johtajia. Me johdamme tekoälyä ja se toimii meidän antamien ohjeiden mukaan.  Aivan kuten muissakin työtehtävissä, hyvä argumentointi ja selkeät tavoitteet ovat avainasemassa  Jos emme tee tätä riittävän hyvin, tekoälykään ei tuota priimaa tai ehdota asioita yrityksen tavoitteiden mukaan.

Yrityksille on tärkeää:

Kirkastaa oma tone of voice:

Kysy itseltäsi - onko tekoäly muokannut meidän yrityksen tapaa puhutella asiakkaita? Miltä haluamme kuulostaa asiakkaidemme korvissa? Miten haluamme erottautua kilpailijoista, miten tone of voice vahvistaa brändiämme - ja mikä se itseasiassa oli?

Kustomoi tekoäly omiin tarpeisiin:

Kustomoi tekoälyn asetukset, jotta se osaa auttaa juuri oikeassa asiassa parhaalla mahdollisella tavalla.

Hyödynnä asiantuntijoita:

Anna yrityksen asiantuntijoiden vaikuttaa miltä tekoälyn tuottama lopputulos tulee vaikuttamaan: kysele, kuuntele ja jaa ajatuksia. Kertaa brändiohje ja markkinoinnin strategia. Silloin lopputulos heijastaa yrityksen arvoja, asennetta ja brändiä. Näin tekoälyn tuottama sisältö muuttuu aidosti yrityksen omaksi, eikä vain yhdeksi massan äänistä.

En enää luopuisi väsymättömästä apurista!

En luopuisi enää tekoälystä. Se on väsymätön tiimikaveri ja sparraaja mutta oikeasti tulee miettiä mitä sen tuottamaa laitan ulos yritysten kanaviin? 

Tekoäly on tehokas apuri, mutta sen ei pidä viedä yrityksen ääntä mukanaan. Jokaisen työntekijän ja erityisesti markkinointi- ja viestintätiimien kannattaa pysähtyä miettimään: miltä meidän yritys haluaa kuulostaa tekoälyn aikakaudella? 

Pidetään siis kiinni omasta äänestä ja annetaan sen soida vahvana myös silloin, kun tekoäly on mukana työtiimissä.

Kirjoittaja Salla Hyvönen on markkinoinnin ja viestinnän strateginen osaaja ja hands on -tekijä, joka on työskennellyt kymmenen vuotta laajasti eri tehtävissä niin mainostoimistossa, yksityisellä puolella, kolmannella sektorilla kuin julkisella puolella. Monet eri toimialat, asiakaskohderyhmät ja toimintatavat ovat tulleet tutuiksi – samoin viestinnän murrokset printistä sosiaaliseen mediaan ja nyt tekoälyyn.

Tekoäly ja sen tuomat mahdollisuudet erityisesti markkinoinnin, viestinnän ja kehittämistyön parissa resonoi vahvasti ja mielelläni sparrailen, kuulen kokemuksia ja jaan ajatuksia aiheesta muiden asiantuntijoiden kanssa esimerkiksi LinkedInissä!

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.

Julkaistu 
18.9.2025
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.