O

Oletko palkkaamassa markkinointikoordinaattoria? Tekisikö mieli laittaa työpaikkailmoitukseen jo surullisen kuuluisaksi noussut “edellytämme pyhää kolminaisuutta, Photoshop, Illustrator ja InDesign -osaamista graafisen suunnittelijan pätevyydellä”? Anti palaa, mutta samalla rajaat ison joukon hakijoita pois, ja saatat muutenkin herättää hieman kysymysmerkkejä... HR on PR, rekry on markkinointia – ja vice versa. Onko teidän yrityksellä varaa erottautua joukosta otsikon kaltaisena työnantajana ja vielä tässä osaajapulassa?  

TYÖNANTAJABRÄNDI

Tällä hetkellä Suomen yli pyyhkii #työnantajamielikuva & #employerbranding trendit - ja mikä sen ihanampaa kuin nähdä, että tämän on nyt ymmärretty sisältävän myös työnhakijoiden kohtelun. ? Työnantajabrändi on yhä useammin osa yrityksen strategiaa, ja sen eteen tehdään paljon töitä.

Mitä jos olette markkinointitiimissänne yhdessä HR:n, johdon ja muiden relevanttien tiimien kanssa viilanneet kaikki brändiinne vaikuttavat asiat viimeisen päälle kuntoon, mutta markkinointikoordinaattorin työpaikkailmoituksessa edellytätte hänen osaavan paitsi oman työnsä (johon hän on saanut vuosien koulutuksen) mutta myös graafikon työn; jonka osaaminen tulee siis mm. täysin eri koulutuksesta? Tällaiset työpaikkailmoitukset menevät viraaleiksi, mutta kaikista vääristä syistä.

Monet varmasti vielä muistavat sen markkinointiassistentin duuni-ilmoituksen alkuvuodesta, jossa lueteltiin edellytettyinä pätevyyksinä markkinoinnin, viestinnän, myynnin ja lego-insinöörin tutkinnot ja työtehtävien kerrottiin olevan kaikki markkinointikoordinaattorin, -spesialistin ja -päällikön vastuut + “muut avustavat tehtävät”... Yikes.

UUSI NORMAALI?

Sekä itse vuosi sitten töitä hakeneena markkinoijana että kymmeniä, pian satoja työnhakijoita mentoroineena törmään tällaisiin ilmoituksiin alati. Jos/kun tämä yleistyy ja tästä on tulossa uusi normaali, olen huolissani että kuinka paljon niitä ihan tavallisia, ihania, super monipuolisia ja haastavia markkinoinnin duuneja on jatkossa enää tarjolla. ?

Kerään Instaani joka viikko TOP3 duunit -listaa (useimmiten markkinointia) ja viikoittain bongaan tosi kivoja ja mielenkiintoisia duuneja, mutta ihan lopussa siellä on se graafikon pätevyyden edellytys. Heitän tällaisen ilmon roskiin ja etsin uuden, jota voin aidosti suositella seuraajilleni ja mentoroitavilleni sellaisena, jota itsekin olisin mielelläni voinut hakea vuosi tai kolme sitten.  

MIKSI NÄITÄ ON?

Suurin osa on ihan silkkaa, viatonta ymmärtämättömyyttä, olettamista, vääriä luuloja ja sitten on ihan suoraa onnen kokeilemista. 2-in-1 -superihmisiä etsivät pienet, keskisuuret ja tosi isotkin yritykset (nämä ihmetyttää eniten) läpi Suomen ja globaalisti:

  • “Kyllä kai nyt markkinoijan pitää nämä osata!”
  • “...eiköhän tämä ole markkinoijan perusosaamista?”
  • “Markkinointihan on somettamista ja printtiesitteiden freesausta, kai siinä nyt voi enemmänkin vaatia?”
  • “..jos nyt kokeillaan, että saataisiinko kerralla kaksi yhden hinnalla..! ?”

HETKI TYÖNANTAJAN PUOLELLA:

Mitä yritykset haluavat kun sinne haetaan uutta työntekijää? Unelma: laadukkaita hakemuksia osaavilta, motivoituneilta työnhakijoilta, jotka täyttävät vaatimukset, ylittävät odotukset, ovat innokkaita uuden oppijoita, tuovat taloon rutkasti lisäarvoa ja pysyvät palveluksessa pitkään, jne. Työnantaja haluaa hakemuksia sen verran, että pääsee valitsemaan parhaat päältä, ja lopulta palkkaa about yhden. Eli varsinainen dreamboat on siellä hakusessa, mutta niin se on tosiaan myös työnhakijalla.

HAE 2-IN-1 -SUPERIHMISTÄ, SAA VÄHEMMÄN

Työnhaku on aina kahden kauppa: työnantaja hakee unelmaa, työnhakija hakee unelmaa. Osaavat, omaan työhönsä intohimoisesti suhtautuvat markkinoijat (entry-levelistä päällikköön) eivät hae 2-in-in -paikkaa, koska he arvostavat ja tuntevat oman osaamisensa niin, että jättävät tällaisen duunipaikan väliin. He näkevät ilmoituksessa vaaran, että mitä jos yritys ei muutenkaan tiedä paljon markkinoinnista, markkinoinnin oleellisista tehtävistä, niiden painotuksesta, ja markkinoinnin merkityksestä yrityksen liikevaihtoon. Moni markkinoija voi pelätä pettyvänsä työssä, joten sitä ei edes haeta.

Tällainen 2-in-1 -ilmoitus ei myöskään saa paljon näkyvyyttä (ainakaan positiivista), joka jo itsessään karsii hyviä hakijoita, koska paikka ei koskaan tule heidän tietoonsa. Kun kirjoitat työpaikkailmoituksen, joka ei karkoita hyviä hakijoita, löydät sen timantin todennäköisemmin. Simple math: 50 hakemusta on parempi kuin 5 - tässä tietysti on tärkeää, ettei kirjoita liian laveaa ilmoitusta, muuten 50 irrelevanttia hakemusta on yhtä huono kuin 5. On tärkeää kirjoittaa duuni-ilmo niin, että osaajat ja vielä opettelevat, mutta supermotivoituneet, hakijat hakevat sitä.

MARKETERS GONNA MARKET

Tein postauksen aiheesta Linkkariin 03/2018 ja se keräsi valtavan määrän tykkäyksiä, kommentteja ja sympatiaa. Tämä aihe todella koskettaa monia. Yksi kommentti muiden joukossa oli erityisen katkeransuloinen: “Harmittaa myös graafikkojen puolesta, luullaanko että heidänkin hommat osaa hoitaa kuka vain, joka on vähän opetellut Photoshopia.” Tismalleen. 2-in-1 on aina kompromissi. Tästä ei tule vetämän johtopäätöstä, että me markkinoijat pelkäisimme työtä. No sir, päinvastoin. Me rakastamme työtämme, ja rakastamme sen monipuolisuutta, se on yksi tämän työn hedelmistä. ❤ Mutta sepä se juuri onkin, kun etsitte markkinoijaa, antakaa meidän markkinoida. Sen teemme 110%, ja jos/kun yhtenä osana tiimiä (sisäisesti tai esim. freelancerina) on osaava graafikko ja hänkin tekee omaa työtään samalla intohimolla, niin lopputulos on sairaan kova.

RATKAISUJA:

  1. “Täytyy myöntää: en oikeastaan tiedä paljon markkinoinnista, mitä sitten voin odottaa/vaatia?” Tsekkaa Duunitorista ja etsi sillä tittelillä, jota olet tiimiisi hakemassa. Klikkaa auki 5-10 ilmoitusta, joista voit koota ilmoitukseen teille sopivat elementit.
  2. Nyt tiedät viimeistään, että nämä ovat kaksi eri asiaa eli älä enää vaadi tai edellytä tuplaosaamista. Aina voit toivoa sitä ja/tai antaa tällaisesta sata plussaa, mutta vaatimalla ajat vain itsesi nurkkaan. Toiveilla pidät kaikki ovet auki.
  3. Palkkaa 1-in-1 -markkinointiässä ja sitten tarpeen mukaan myös graafikko. Voit tehdä asian tosi helpoksi itsellesi ja yrityksellesi: palkatkaa alkuun vaikka harjoittelija (palkallinen!) tai freelancer.
  4. Mieti myös, onko tässä hakemassasi graafikon osaamisessa kyse esim. some-postausten visuaalisesta ilmeestä, jolloin markkinointikoordinaattorinkaan ei tarvitse osata Photaria vaan vaikka vaan Canvan appia, jolla saa aikaan tosi hienoja ja ammattimaisen näköisiä visuja someen ja nettisivuille!
  5. Jos ihan pakko, niin hae työpaikkailmoituksessa 2-in-1, mutta maksa tällaiselle tuplaosaajalle ansaitsemansa palkka - ja kerro se! Mieti, miten tällainen ilmo erottaisi teidät muista, kun kerrot ymmärtäväsi, että nämä ovat kaksi ihan omanlaistaan osaamislajia, ja olet valmis nostamaan reilusti palkkatasoa tällaiselle tyypille jos sellainen löytyy! #boom #employerbranding

Iloa loppuviikkoonne ja onnea rekrytointiin - hyvin siinä käy! ?  

- Pipsa Aro

Toimin markkinointispesialistina hyvin tunnetussa kansainvälisessä hakukoneyhtiössä, tsekkaa Linkedin-profiilini. Vuodesta 2016 olen mentoroinut korkeakoulutettuja nuoria löytämään ensimmäisen oman alansa vakkariduunin ensin Suomen Mentorien kautta ja 2017 myös “omiin nimiini”. Suuren kysynnän vuoksi perustin oman (työnhaku)mentorointiyritykseni helmikuussa 2018, nettisivuiltani lisää: pipsa.fi. Jatkan mielelläni keskusteluja bloggaukseni - tai minkä tahansa muun asian - tiimoilta, ota yhteyttä vaikka Linkkarissa! ?

Julkaistu 
3.5.2018
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.