Cha,cha,cha -korvakorut, tahdon ne! Loppuunmyytyjä t-paitoja, kangasmerkkejä, Kuopiolaispanimon valmistamaa Cha Cha Cha Pina Coladaa ja kirsikkana kakun päällä Cha Cha Cha -teemainen Helsingin Senaatintori luotuna supersuosittuun Fortnite-peliin. Käärijä on ylivoimaisesti parasta mitä suomen brändikentällä on nähty vuosiin.

Kun puhutaan Käärijän ylivoimaisesta suosiosta voidaan puhua jo Käärijä-hypestä. Käärijä on täydellinen 2023-luvun tuotos, joka osoittaa todeksi myös sen mihin suuntaan artistien markkinointi on tulevina vuosina menossa. Lähes jo 2 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää Suomessa keräävä TikTok on ylivoimainen sosiaalisen median alusta 18–25-vuotiaiden nuorten keskuudessa. Kuten Käärijäkin todistaa tarvitaan vain yksi poika Vantaalta, 0 € markkinointibudjetti ja TikTok.

Vanha sanonta kuuluu: ”Oikeassa paikassa oikeaan aikaan”, pitää Käärijän kohdalla hyvin paikkansa. Suomi on saanut erityistä huomiota maailmalla viimeksi Sanna Marinin ja Naton myötä. Koska suomibrändin pohjatyö oli leivottu jo kasaan ennen Käärijän tuloa, syntyi artistin mediahuomio kuin taikasauvan iskusta.

Tarpeeksi rohkea, tarpeeksi villi ja tarpeeksi sitä jotain eli Käärijämäistä asennetta, jossa on ripaus rallienglantia: ”It’s crazy, It’s party”, on tuttu lause, jonka kuulee usein, kun media haastattelee Käärijää. Tämä symppiksen oloinen kaveri Vantaalta on saanut muutamassa kuukaudessa fanit ympärimaailmaa Käärijä-huumaan.

Entä voisivatko suomalaiset brändit oppia jotain Käärijästä? Käärijän artiskuva on kaikkea mitä hyvän brändinkin tulisi olla.

1. Ei täydellinen – Täydellisyys on tylsää. Uniikkius on pop! Kuten Käärijä itsekin toteaa usein haastattelussa, hän on vain poika Vantaalta. Ja siinä hän sanoo taikasanat! Käärijä ei ole mitään päälleliimattua huttua, jota olisi hiottu ja hiottu mainostoimistossa kuukausia. Käärijä on epätäydellisen täydellinen ja samaistuttava hahmo.

2. Rohkeus – Mies vihreässä bolerossa, kyllä vain! Käärijä tuulettaa ja tanssii villisti niin sanotusti peltiauki. Hän on itsevarma eikä häpeile.

3. Onnistunut brändäys on = tunnistettavuus. Siellä missä neonvihreä väri vilkkuu ja nahkaiset piikit törröttävät, siellä on Käärijä.

4. Arvolupaus – It’s crazy, It’s party. Sen Käärijä lupaa tuoda minne hän ikinä meneekin esiintymään.

5. Nimi – Käärijä tai kuten ulkomailla äännetään Kaa-ri-ja, on jo itsessään kikatusta ja kummastusta aikaansaava artistinimi.

6. Tunne - ”Käärijästä tulee vain niin rentofiilis! Hän on niin hauska ja samaistuttava.” Käärijä on helposti lähestyttävä hulluttelija. Hänestä ei heti uskoisi, että hän on suomalainen poika Vantaalta. Käärijästä toki voisi sanoa: ”Hän on mies maailman onnellisimmasta maasta”, se tunne välittyy Käärijästä.

Onko Suomella saumaa voittaa tämän vuoden Euroviisut? Odotan innolla Käärijän showta Liverpoolissa, jossa Euroviisut järjestetään. Sneak peekin nähtyäni vilaukselta ja jättimäisen eurolavan päällä reivaavan Käärijän, olen melkein 99 % varma Suomen voitosta. Joten ensi kerralla, kun asiakas epäilee esittämääni brändistrategiaa, aion tokaista: ”I’ts crazy, It’s party!”

Kirjoittaja Inca Paatela työskentelee Paid Social Specialistina ja suhtautuu intohimoisesti somekampanjoiden suunnitteluun ja hallintaan.

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.

Julkaistu 
12.5.2023
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.