Unohdetaan markkinointi

Tänä syksynä ikuinen keskustelu siitä miten markkinointi saadaan kulmahuoneeseen on taas virinnyt uudestaan. Onko vika milloin johdon ja milloin myynnin tai ihan markkinoinnin omaa syytä johtuen osaamattomuudesta ymmärtää markkinoinnin rooli liiketoiminnallisena toimintona. Milloin markkinointi inisee turhaan ilman näyttöjä ja milloin johtoryhmä pelkää kyseenalaistavaa asiakkaan ääntä ja liian kärkkäästi heittää kulmahuoneen oven kiinni.

Markkinoinnin märkä rätti

Itse hyppäsin keväällä liiketoiminnan johdosta takaisin markkinointiin ja riippuen siitä keiden kanssa puhun, koen, että markkinointi ihan jo sanana on kokenut inflaation. Muutamassa vastaan tulleessa tilanteessa olen purrut hampaita yhteen ja kokenut parhaaksi olla hiljaa, kuin ruveta avaamaan markkinoinnin roolia kokonaisuudessa. Jos vastapuoli myy minulle ruutuvihkoja on siitä pitkä matka keskusteluun markkinoinnin roolista liiketoiminnan arvon kasvattajana.

Markkinoinnin pöydälle siirretään yleensä kaikki se mille ei muuta paikkaa keksitä. Onko markkinoijan rooli edelleen liian laaja? Markkinointistrategia tai ostopolkujen kuvaus saa odottaa parempaa hetkeä, kun seuraavaan kampanjaan on pikaisesti löydettävä kuvapankkikuvia. Näissä ääripäissä korostuu ajatus, siitä onko markkinointi investointi vai kuluerä. Tätä on hyvä pohtia myös resursseissa. Mitä markkinoinnilta halutaan ja ketkä sitä ovat tekemässä? Liian monesti markkinoinnin iso kuva häviää reaktiivisen arjen alle.

Unohdetaan markkinointijohtaja

Mitä on tehtävissä jos palaverikutsu ”haluaisin tulla puhumaan teidän markkinoinnista”, sisältää myynninkonsultointia ja toisaalta hankintalistan eri värisistä post-it lappuista? Markkinointi on käsitteenä laaja ja jokaisella on siitä oma mielikuva tai ainakin mielipide. Tekisi mieli vetää punakynällä tittelin markkinointijohtaja yli. Markkinoinnista on tullut mukavaa höttöä. Unohdetaan markkinointijohtaja ja lanseerataan myynnin vauhdittaja tai liiketoiminnan sparraaja. Ehkä rooli alkaisi silloin kiinnostaa myös johtoryhmää? Oikeasti kyse ei ole titteleistä, vaan markkinoinnin tehtävistä ja mitä siltä odotetaan.

Tällä hetkellä markkinoinnista meinaa luisua myös päätösvalta muualle. Sitä kautta strategisesti merkittävä tekeminen siirtyy yhä vahvemmin myyntiin ja liiketoiminnan kehitykselle esimerkiksi konseptoinnin osalta. Pidämmekö itse väkivalloin yllä myynnin ja markkinoinnin raja-aitoja? Voisimmeko puhua laajemmin kaupallisesta tekemisestä ja kaupallisista tiimeistä, joissa ketterästi hyödynnetään tarvittavaa osaamista. Sekoitetaan tiimit ja käytetään oikeita ammattilaisia, sen sijaan, että organisaatiokaavio ohjaa myös tekemistä. Jos jonnekin niin organisaatiokaavioihin saa kadotettu parhaiten kaikki innovaatiot.

Kirjoittaja Tiina Karppinen haluaa haastaa kaikkia pohtimaan markkinoinnin roolia ja erityisesti sen merkitystä yrityksen arvon kasvattajana.

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.

Julkaistu 
13.10.2022
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.