Osana MK Onnistunutta markkinointia- tilaisuutta (8.6.2022) jaettiin jo viidennen kerran MK Vuoden Paras -tunnustus. Tilaisuudessa esiteltiin viisi loistavaa markkinointitekoa, joista MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenet valitsivat kollegiaalisen Vuoden Paras -tunnustuksen saajaksi MIELI ry:n Myrsky-casen.

Tilaisuudessa oli esillä viisi markkinointitekoa, jotka kukin ovat niittäneet mainetta markkinoinnin alan kilpailuissa kuluneen kevään aikana. Onnistunutta markkinointia-tilaisuuden tärkein anti on jakaa näistä markkinointiteoista tekijöidensä toimesta arkea kulisseista. Satapäinen virtuaalitilaisuuden yleisö eli mukana casejen kertojien tarinoissa, kun haasteista ja onnistumisen kannalta olennaisista risteyskohdista jaettiin tietoa. 

Tilaisuudessa jaettavan Vuoden Paras -tunnustuksen takana on ajatus kollegiaalisesta tiedonjaosta jarehellisyydestä tekijöiden kesken siitä, mitä menestyksekkäät markkinointiteot vaativat. Tunnustus on kollegiaalinen kiitos hyvästä työstä, ja siitä kiittivätkin Toni Tiusanen (Bob the Robot) ja Katri Korpinen (MIELI ry), joiden esittelemä Mieli ry:n Myrsky-case voitti tunnustuksen tällä kertaa.

Myrskyn oppeihin lukeutuu muistutus antaa virheiden näkyä


Vuoden Paras-tunnuksen saaneen Myrsky-casen tavoitteena oli pakottaa suuri yleisö kohtaamaan nuorten pahasta olosta kertovat hälyttävät tilastot. Virtuaalivaikuttajaksi rakennettu androgyyni Myrsky-hahmo esiintyi myös tilaisuudessa, osoittaen yleisölle toiminnallisuuttaan. Myrsky-casen opit tiivistyvät Tiusasen ja Korpisen esityksessä saumattomaan yhteistyöhön monien asiantuntijoiden kanssa, uskallukseen heittäytyä kokeilemaan uutta sekä mahdollisuuteen antaa virheiden näkyä.

"Myrsky ei olisi koskaan voinut olla niin aito, ellemme olisi suoraan kääntäneet nuorilta saatua palautetta Myrskyn sisällöiksi. Myrskyn rakentamiseen osallistui 40 000 nuorta. Jollei näiden nuorten sisältöjä olisi pystytty käyttämään suoraan, jopa kaikkine virheineenkin, ei Myrskystä olisi koskaan voinut tulla niin aitoa. Välillä meidän alaa leimaa täydellisyyden tavoittelu, mutta voisi olla inhimillisempää antaa niiden virheiden näkyä." Tiusanen summaa.

Myrskyn luomiseen kului käytännössä yhden henkilön koko työvuoden panos.

Myrsky-case on noteerattu Grand One 2021 Grand Prix kampanjana, ja nyt se vei Vuoden Paras-tunnustuksen 38% äänisaalilla!

Katso tallenne Onnistunutta markkinointia -tilaisuudesta, ja tutustu lisää voittaneeseen Myrsky-caseen sekä muihin tarinoihin palkittujen markkinointitekojen takana!

Voittajan valinta upeiden casejen joukosta oli haastavaa

Linjoilla olleet osallistujat kertoivat oppineensa ja saaneensa oivalluksia esillä olleista markkinointiteoista. Kaikki caset oli niin upeasti toteutettu, ja niiden opit avoimesti jaettu, että helpoksi Vuoden Parhaan äänestämistä ei tehty! Moni osallistujista kertoi tilaisuuden chatissa ja palautteessa ihastelleensa useampia esillä olleita caseja:

"Todella kiinnostavat ja erityyppiset keissit."

"Valtavan mielenkiintoiset keissit, jotka antoivat uusia ideoita ja toisaalta vahvistusta omallekin tekemiselle."

"Hyvät caset! Innostuin ja sain ideoita."

Vuoden Paras -tunnustuksen ovat aikaisemmin saaneet CMI:n Älä kerro Martille, Helsingin Sanomien The Land of Free Press, Valio Sweet Suite sekä Zoanin Ikuinen vappu.

Onnea Myrsky tiimeineen ja suuri kiitos kaikille tilaisuuden puhujille oppien ja oivallusten jakamisesta!

Tapahtumassa oppinsa ja casensa olivat jakamassa:

Case 1: "Myrsky"

  • Mieli ry:n Myrsky-kampanjan tavoitteena oli pakottaa suuri yleisö kohtaamaan nuorten pahasta olosta kertovat hälyttävät tilastot. Kuinka asiantuntijoiden konsultaatio sekä teknologian ja datan uudenlainen hyödyntäminen saatiin yhdistymään kohderyhmän herkkäkorvaiseen kuuntelemiseen niin, että kampanjan tavoitteet ylitettiin?
  • Mitä virtuaalivaikuttajaksi luotu androgyyni hahmo Myrsky opetti työryhmälle kampanjan aikana, ja millaisia huomioita tästä on mahdollisuus jokaisen markkinoinnin ammattilaisen mahdollista ottaa omaan työhönsä?
  • Tämä markkinointiteko on noteerattu Grand One 2021 Grand Prix kampanjana. Casesta kertomassa Katri Korpinen (MIELI ry) ja Toni Tiusanen (Bob the Robot).

Case 2: “Kingi, meemejä ja mopoja & Love Conquers All”

  • Burger Kingin kahden palkitun markkinointiteon opit nivotaan yhteen! Kuulemme, kuinka ikoninen kilpailu hampurilaisravintoloiden välillä puskee suunnittelemaan ja toteuttamaan erottuvaa ja oivaltavaa markkinointiviestintää. Miten vahva kohderyhmätuntemus sekä kilpailukentän pulssilla eläminen saavat synnyttämään kerta toisensa jälkeen kiinnostavaa ja puhututtavaa sisältöä?
  • Nämä markkinointiteot on noteerattu Grand One 2021 paras somepresenssin ja Effie 2021 erikoissarjan pronssilla. Caseista kertomassa Melissa Kontu ja Irina Kirvesmäki (TBWA).

Case 3: “Kokkikartano – pienen keravalaisen ruokatehtaan kasvutarina”

  • Kokkikartanon tunnettuutta on rakennettu lähes kymmenen vuotta samalla markkinointiviestinnän konseptilla, ja pieni haastaja-asemasta ponnistanut valmisruokayritys on kasvanut tuona aikana toimialansa preferoiduimmaksi brändiksi. Mitä pitkäjänteisyys on opettanut tekijöilleen?
  • Kuinka monta kertaa Kokkikartanon markkinointiviestinnän ydinajatus, joka on  ponnistanut tuotteesta itsestään, on vuosien varrella kyseenalaistettu? Mitä voimme oppia osoituksesta, että kun suunnnittelu on tehty kerralla hyvin, luova strategia ja toteutus toimivat edelleen vuosienkin jälkeen?
  • Tämä markkinointiteko on noteerattu Effie erikoissarjan 2021 hopealla strategisesta markkinoinnista. Casesta kertomassa Lasse Paasto (FOLK Finland)

Case 4: “Oman tiensä kulkijoille” 

  • Mitä tapahtuu kun brändi katsoo peiliin ja huomaa ylläpitävänsä ihanteita, joiden ohi aika on ajanut? Miten vanhakantaista machomies-ihannetta ylläpitänyt brändi onnistui kääntämään suuntaansa moninaisuuden ja suvaitsevaisuuden puolesta kantaa ottavaksi: mitä se tarkoitti sisäisesti ja ulkoisesti?
  • Kuinka vastuullisuustekona nähtävä Reissumiehen pakkausuudistus, jossa Reissumies-hahmo korvattiin transmiehellä, maahanmuuttaja-räppärillä ja toipuvalla huumeaddiktilla, toimi brändin puolelta kutsuna yhteiskunnalliseen keskusteluun? Reissumies  julistettiin monien tahosta ostoboikottiin, mutta sen myynti kasvoi historiallisesti. Millaisia terveisiä kampanjaan osallistuneet lähettävät markkinoinnin alan kollegoilleen vinkeiksi, kun vastuullisuustekoja nostetaan esille markkinointiviestinnässä?
  • Tämä markkinointiteko on noteerattu mm. Grand One paras vaikuttajamarkkinointi ja Vuoden Huippu kampanja-sarjassa Kultahuipulla. Casesta kertomassa Jenna Vaartimo (IVALO).

Case 5: “Koeaika” 

  • Millaisia haasteita, ja luonnollisesti oppeja, voidaan jakaa vuoden kestäneestä kampanjasta, jolla haluttiin herättää kiinnostavaa keskustelua työelämästä sekä markkinoida asiakkaiden työpaikkoja ja työnantajamielikuvaa? Duunitorin #koeaika-kampanjassa organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa vaihtoi vuoden aikana joka kuukausi työpaikkaa ja raportoi kokemuksistaan suomalaisessa työelämässä.
  • Mitä kampanjan sarjamaisen sisällön luominen kampanjakokonaisuudeksi opetti tekijöilleen? Kuinka reaaliaikainen lähestyminen sisällön luomiseen muutti kampanjan suunnitelmia, ja mitä koko markkinointiala voi tästä ottaa opiksi?
  • Tämä markkinointiteko on noteerattu Grand One 2021 voittajana, parhaana digitaalisena sisältömarkkinointina. Casesta kertomassa Lauri Iso-Markku ja Jaakko Sahimaa (Duunitori)

Pääset tilaisuuden tunnelmiin ja kuulemaan kaikki esitellyt caset oheisesta tallenteesta.

Julkaistu 
9.6.2022
Uutiset
 -kategoriassa

Lisää 

Uutiset

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.