M

Miksi jopa Googlea pelottaa tällä hetkellä kaikkein eniten juuri Amazon?

Amazonin tulo pohjoismaihin on ollut viikon kiinnostavimpia martech-uutisia, vaikka se sitten hieman harmillisesti, mutta syystä, jäikin Facebookin tietoturvasotkujen jalkoihin. Amazon on valtaosalle meistä vielä aika tuntematon, mutta se asia korjaantuu, kun tämä jätti marssii ennemmin tai myöhemmin Suomeen.

Amazon on lyhyesti kuvailtuna maailman suurin onlinekauppakeskus, jonka asiakaslupaus - toimitus yhdessä päivässä - on vertaansa vailla. Sitä voisi myös kuvailla verkkokauppojen Spotifyksi tai AirBnB:ksi - se siis kerää sateenvarjonsa alle lähes kaiken. Se on Piilakson jättiläisistä tällä hetkellä kovimmassa nosteessa. Seuraavaksi pari näkökulmaa siihen miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut myös Suomessa ja miksi Google pelkää tällä hetkellä eniten nimenomaan tätä verkkokaupan jättiläistä.  

1. Asiakaslupaus pistää muut tiukille

Amazonin päivän toimitusaika laittaa muut verkkokauppatoimijat miettimään omaa palvelutasoaan. Kuluttajat ovat tunnetusti kärsimättömiä ja toimistuksen nopeus ja helppous ovat ihan yhtä ratkaisevia tekijöitä ostopäätöksen takana - varsinkin, kun olet kerran tai kaksi säätänyt pakettitoimitusten kanssa. Miten johtavat kotimaiset verkkokaupat ajattelevat muuttaa toimitustapojaan ja -ehtojaan?

2. Ostamisen helppous

Oletko ikinä törmännyt huonoon verkkokauppaan? Varmasti jokainen meistä on, ja juuri siksi Amazon kasvattaa suosiotaan. Käyttö on sujuvaa ja helppoa. Ostamisen voisi sanoa olevan jopa pelottavan helppoa.

3.Amazonin kelkkaan vai ilman?

Kotimaiset toimijat joutuvat miettimään tarkkaan miten suhtautuvat Amazonin ”invaasioon”. Yhdysvalloista on kahdenlaisia tarinoita: on toisaalta niitä, joille Amazon on ollut menestys ja sitten ne toiset, joiden bisnesmallin heikkoudet Amazon on repinyt riekaleiksi. Toys R Us’ on tästä tunnetuin esimerkki. Toki Toys R Usin viimeisetä kuoliniskusta on monta näkökulmaa, mutta Amazonin kasvu toi esiin liiketoimintamallin heikkoudet.

4.Mikä on Amazonin entry-strategia logistiikan osalta?

Toimiva logistiikka on Amazonin liiketoiminnan ytimessä, joten on mielenkiintoista miten he ratkaisevat tämän Pohjoismaiden ja Suomen osalta. Lähdetäänkö liikkeelle jonkin keski-Euroopan logistiikkakeskuksen avulla vai luemmeko kohta uutisen siitä kuinka jokin Ruotsin maantieteellisesti keskeinen kaupunki on voittanut kisan keskuksesta.  Toinen mielenkiintoinen kysymys liittyy ns. last mile -dilemmaan. Tällä tarkoitetaan sitä miten tilatut paketit toimitetaan ihmisten oville maissa, jossa populaatio ei edes suurkaupungeissa ole välttämättä riittävän tiheää. Luotetaanko tässä parjattuihin isoihin toimijoihin (Posti, DHL jne) vai luodaanko kotiinkuljetus tyhjästä tai yritysostoin.

5. Markkinoijille Amazon on ”taas yksi työkalu”

Amazonin mahdollistamat keinot verkkokaupan promoamiseen ovat erittäin käyttökelpoisia, mutta toki oma taiteenlajinsa. Odotettavissa on, että Suomeen rantautumisen yhteydessä se panostaa voimakkaasti alan toimistojen sekä potentiaalisten mainostajien kouluttamiseen - ihan niin kuin Googlen ja Facebookin kanssakin on jo nähty.  Varsinkin alkuvaiheessa Amazonin tulo synnyttänee myös uusia pikkutoimistoja, jotka keskittyvät puhtaasti Amazoniin ja sen operointiin. Vakiintuneet toimijat (kuten vaikkapa mediatoimistot) ottavat Amazonin osaksi kokonaisuuttaan ja niputtavat sen varmaankin samaan tarjoamaan hakukonepalvelujensa kanssa (ironista Googlen osalta niin kuin kohta tulet lukemaan). Amazon-osaajille on piakkoin kysyntää, joten siihen kannattaa tutustua.

+1. Miksi Amazon pelottaa Googlea ja miksi varsinkin markkinoijien pitää seurata Amazonin tuloa?

Google on hallinnut verkkomarkkinointia vahvuudellaan viimeisen klikin toimittamisessa. Valtaosa verkkokauppaostoksista tehdään siirtymällä verkkokauppaan Googlen kautta. Tämä on mahdollistanut Googlelle dominoivan roolin digitaalisen myynnin mahtipelurina: hakusanamainonta on jokaisen verkkokaupan elinehto. Verkkokauppiaat optimoivat kauppaansa hakukoneista tulevan konversion (ja sen hinnan) perusteella. Google on ollut ohittamaton kumppani verkkokauppiaalle. Amazon on iskemässä juuri tähän väliin.  

Amazon toimii verkkokaupassa sekä hakukoneena että verkkokauppiaana. Sen rooli siis leikkaa isoa siivua Googlelta, kun hakukonemarkkinointi ei olekaan enää ihan niin tärkeää vaan näkyvyys ja löydettävyys Amazonissa merkitsee koko ajan enemmän.  

Ja ehkä vielä tärkeämpi huomio on se, että verkkomyynnin tehokkuuden todentaminen siirtyy enenevissä määrin Googlelta Amazonille. Digitaalisen markkinoinnin vahvuus (ja toisaalta myös heikkous!) on mitattavuus ja ostoon johtaneesta klikistä ollaan valmiita maksamaan aina kaikista eniten. Amazonin merkityksen kasvaessa tuo viimeinen klikki on siirtymässä Googlelta Amazonille.

Lopuksi

Yksi asia on varmaa: ainakin lyhyellä aikavälillä Amazonin tulo Suomen markkinalle on ennen kaikkea kuluttajan etu - hinnat laskevat ja palvelu paranee. Pitkässä juoksussa Amazonin ja muiden jättien ylivalta on kuitenkin huolestuttavaa. Historian saatossa johtavien yritysten elinkaaret ovat olleet 20-60 vuoden mittaisia, mutta nykyisten jättien taloudellinen ylivalta näyttää ikuiselta, koska niiden taloudellinen ylivalta on niin massiivista. Ehkä lopuksi voisi heittää ilmaan puolileikittelevän eettisen kysymyksen: onko Piilakson jäteiltä ostaminen eettisesti hyväksyttävää?  

-Santtu Kottila

Kirjoittaja on MarkkinointiKollektiivin perustaja ja mieleenpainuvan markkinoinnin fani, joka liputtaa yhteistyön, rohkeuden ja epäonnistumisten puolesta.

Julkaistu 
22.3.2018
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.