"Yksisarvista etsitään!"
Onnea etsintään ja tähtipölyä matkalle! Kun katselen markkinoinnin avoimia työpaikkoja, nousee pulssi jo pelkästä lukemisesta. Monessa ilmoituksessa yksittäiseen työpaikkailmoitukseen saadaan osaamisvaatimuksiin uskomattoman tehokkaasti ympättyä lähes koko markkinoinnin genre.
Haetaan markkinointipäällikköä, mutta “toivomme sinulta seuraavanlaista osaamista”- listauksessa on brändinjohtamista, strategiaa ja tuloksellista, mitattavaa liidigenerointia. Unohtamatta kuitenkaan taktista tekemistä ja analytiikkaosaamista, sekä digimarkkinoijan, somemarkkinoijan, graafikon, videotuottajan ja mahdollisesti vielä tapahtumatuottajan tonteille meneviä töitä. Usein tämä toivelista saadaan mahdutettua myös markkinointiassistentin tai -spesialistin rooliin. Kaikki nimitykset kelpaavat!
Tekisitkö itse kokonaisen tiimin työt?
Haluaisin nähdä, millä muulla alalla näin vaivattomasti yritetään sulauttaa yhden ammattilaisen työnkuvaan kokonaisen tiimin työkuorma. Ei ole ihme, että markkinoinnin alalla työskentelevistä asiantuntijoista 69 % kokee, että töitä on liikaa. Lisäksi yli puolet kokee, että omaa alaa ja tekemistä ei arvosteta. (Lähde MarkkinointiKollektiivin markkinointialan suuri hyvinvointikysely 2023.)
Otetaan karrikoitu (ja täysin kuvitteellinen) esimerkki toiselta toimialalta: haetaan firmaan uutta koodaria. Hänen odotetaan osaavan koodata kaikkia mahdollisia ohjelmointikieliä ja tekevän sekä frontend- että backend-puolen koodia, ja lisäksi toimivan vielä teknisenä tukena aspassa ja IT-sekä projektipäällikkönä samaan aikaan. Kuulostaa aika hölmöltä, eikö?
Väitän, että kyse on myös osittain siitä, että kaikissa organisaatioissa ei hahmoteta markkinoinnin kenttää, ja siihen liittyvää potentiaalista työmäärää. Ongelmalle voi olla monta eri syytä, mutta ratkaisuna ei ole se, että lähdetään etsimään tekijää, jonka pitäisi hanskata koko markkinoinnin ala syväosaajan kokemuksella. Sellaisia yksisarvisia löytyy yhtä usein kuin joku saa 7 oikein lotossa. Ja rekryä tehdessä pettyy sekä ammattilaista hakeva taho että positioon hakeva henkilö, kun odotukset ja realismi eivät vain kohtaa.
Mikä siis neuvoksi?
Jos tunnistat tästä nyt oman organisaatiosi työpaikkailmoituksen, tai tuskailet, kun oikeaa ammattilaista ei ole vielä löytynyt, ei hätää. Ei ole syytä vaipua epätoivooon, tai lyödä päätä pensaaseen. Mutta lottoamista en suosittele.
Tässä omat vinkkini markkinoinnin ammattilaista etsivälle:
- Myönnä, jos et tiedä, mitä haet. Tämä on usein vaikein kohta, mutta kun tästä selviää, ollaan jo voiton puolella.
- Kysy, ja kuuntele. Puhu nykyiselle markkinoinnin asiantuntijalle, ja selvitä mitä nykyisen tekijän työpöydälle oikeasti kuuluu. (Jos tekijää ei vielä ole, korostuu seuraava kohta erityisesti.)
- Selvitä markkinoinnin olemassaolon merkitys. Mieti, mihin markkinointia tarvitaan organisaatiossanne. (Tähän voi löytyä apu myös seuraavasta kohdasta.)
- Pyydä apua ulkopuolelta. Kaikkea ei tarvitse osata itse. Alalla on paljon asiantuntijoita, jotka osaavat auttaa markkinoinnin kokonaiskuvan hahmottamisessa, sekä siinä, millaista osaamista kannattaa pitää talon sisällä ja mitkä osa-alueet on myös mahdollista ulkoistaa. Apua saa niin yksittäisen osaamistarpeen kartoittamiseen kuin myös osaajan etsintään.
P.s. MarkkinointiUutisten julkaiseman artikkelin mukaan tänään 30.1.2024 on vuoden vilkkain työnhaun päivä. Kun otetaan huomioon, että markkinoinnin parissa työskentelevistä 70 % pohtii työpaikan vaihtoa, voi edessä olla pian uuden asiantuntijan haku. Ymmärretäänhän teillä, millaista markkinointiosaamista organisaatiossanne tarvitaan?
Kirjoittaja suhtautuu intohimoisesti markkinoinnin alan työelämän parantamiseen, ja on ollut mukana yli 100 markkinoinnin asiantuntijan rekrytoinnissa työurallaan.