Kumppaniblogi Arilyn

Termi Metaverse on löytänyt tiensä nörttien ja scifistien nurkista jokaisen ajan hermolla olevan markkinoijan, mainostajan ja brändääjän pöytään.

Pitäisi taas innostua jostakin uudesta ja tehdä immersiivistä sisältöä, luoda viraaleja somefilttereitä tai vähintäänkin järjestää virtuaalitapahtumia. Mutta kun ne eivät vaan istu omaan tekemiseen. Viime vuonna perustettu TikTok -kanavakin kumisee tyhjyyttään. Ei meidän brändi ole edelläkävijä tai suunnannäyttäjä. Muutenkin on koko ajan kiire.

Pöhinä on saattanut aiheuttaa monille brändeille painetta hypätä trendikelkkaan ymmärtämättä, mistä Metaversessa oikeastaan on edes kyse. Seurauksena on syntynyt kalliita panostuksia raskaisiin toteutuksiin, jotka eivät palvele oikeastaan ketään. Ennemmin päinvastoin.

Metaversekampanjat Metaversen itsensä vuoksi eivät kiinnosta kohderyhmää, puhumattakaan Metaversetesteistä ja Metaversetekniikkademoista. Ne eivät edistä yrityksen strategiaa, missiota tai visiota, eivätkä ainakaan tuo mitään lisää viivan alle.

Mihin asiakaskokemus ja brändin yhdenmukaisuus yhtäkkiä unohtuivat?

Mitä Metaverse on?

Sitä ei vielä kukaan tiedä. Määritelty se ei tule olemaan pitkään aikaan – eikä välttämättä koskaan. Internet, jonka tänään tunnemme, on muuttunut ja kehittynyt koko sen olemassaolon ajan. Metaverse on internetin evoluution seuraava looginen askel. Sen sisältö tulee olemaan kolmiulotteista ja kokemuksellista, ja sen käyttöliitymänä tulevat olemaan erilaiset XR-ratkaisut. Metaverse on erinomaisen käyttökelpoinen ja ei-tekninen termi kuvastamaan tätä digitaalisen sisällön yhdistymistä oikeaan maailmaan.

Miksi pitäisi olla innostunut jostakin, joka on vielä niin kesken ja josta emme vielä tiedä mitään? Koska Metaversesta on aitoa hyötyä jo tänään.

Metaverse tarjoaa ratkaisuja markkinoinnin suurimpiin haasteisiin.

Sinun tuotteesi ja brändisi ei kiinnosta ketään!

Elämme elämystalouden aikakautta. Somefeedit, displaybannerit ja videomainokset syöttävät meille informaatiota ympäri vuorokauden – ja ohitamme ne äärimmäisen tehokkaasti. Yksisuuntainen markkinointi ja mainonta ovat jo pitkään olleet tiensä päässä. Ihmisten keskittymiskyky on laskenut ärsyketulvan myötä. Kukapa meistä ei toisinaan hyppisi työtehtävien, somekanavien ja uutissivustojen välillä…Hei katso, orava!

Miten saada äänensä kuuluviin ja erottuviin tässä ärsykkeiden valtameressä?

Kuluttajia kiinnostaa tuotteiden ja palveluiden tuoma lisäarvo. Ostopäätökseen vaikuttavat hintaa ja laatua enemmän se, miten tuote tai palvelu sopii kuluttajan arvoihin ja elämään. Millaisen tunnereaktion tuote tai palvelu kuluttajassa herättää ja millä tavoin tuotteesta tai palvelusta viestitään?

Interaktiivinen ja kokemuksellinen brändiviestintä on tehokeino saada viesti ymmärretyksi ja resonoimaan kohderyhmässä.

Kun kaikki tuotteet ovat enemmän tai vähemmän keskenään samanlaisia, tarina on ainoa joka erottaa brändit toisistaan.

Metaverse mahdollistaa aidon kohtaamisen.

Immersiiviset teknologiat ja laajennettu todellisuus (extended reality, XR), tarjoavat mahdollisuuden irrottautua ja erottua. XR-sisällöt ottavat kuluttajansa osaksi tarinaa ja mahdollistavat kohtaamisen, jossa viestinsä saa paremmin kuuluviin. 

Iso-britannialainen lisätyn todellisuuden (augmented reality, AR) studio Zappar tutki yhdessä mediayhtiö Mindsharen kanssa AR-sisältöjen vaikutusta aivoihin jo vuonna 2018. Tutkimus paljasti muun muassa AR-sisältöjen jäävän muistiin jopa 70 % paremmin muihin sisältömuotoihin verrattuna. AR-kokemukset myös sitouttivat tutkimushenkilöt 1,9 kertaa paremmin, kuin vastaavat sisällöt ilman immersiivistä teknologiaa.

Miksi siis tyytyä perinteisiin bannereihin ja videomainoksiin, jotka eivät herätä huomiota eivätkä kiinnosta?

Vahvempi muistijälki ja parempi sitoutuneisuus? Kyllä, kiitos!

Metaverse mahdollistaa lisää aikaa brändin kanssa.

Markkinointialan verkkojulkaisu Marketing Week kirjoitti syksyllä 2022 mainonnan tehokkuudesta. Kirjoittaja Mark Ritson nostaa artikkelissaan esiin kaksi kysymystä: vietetäänkö erilaisten mainosformaattien parissa eri määriä aikaa (dwell time), ja onko pidemmällä viipymäajalla vaikutusta mainoksen vaikuttavuuteen.

Lyhyt ja ytimekäs vastaus molempiin kuuluu: kyllä!

Esimerkiksi mediatoimisto Dentsun kansainvälisissä tutkimuksissa kahden sekunnin viipymäajalla saavutettiin 28 %:n muistettavuus (kuluttaja muistaa sekä mainostetun tuotteen että mainostavan brändin). Kun saman mainoksen viipymäaika nousi 14:ään sekuntiin, muistettavuus lähes tuplaantui.

Miten tämä liittyy Metaverseen? Siten, että immersiivisten sisältöjen parissa vietetään keskimäärin useita minuutteja – toisinaan jopa puoli tuntia.

Mitä jos käyttäisit arvokkaat mainontaeurot mediamuotoon, joka mahdollistaa sitouttavamman ja muistettavamman tarinankerronnan?

Interaktiivinen sisältö osana tehokasta markkinointikokonaisuutta – ja asiakkaan ostopolkua ja elämää.

Oliver Lindahl kirjoittaa kauppatieteiden yliopisto Hankenille tekemässään markkinoinnin maisterin opinnäytetyössä tehokkaasta markkinoinnista: ”Effective marketing has to stand out, gain the consumers attention, answer to a need, and get the consumer emotionally and cognitively invested”.

Sisältömuotona XR osuu naulankantaan jokaisessa väittämässä: immersiiviset sisällöt ovat vielä jokseenkin uusi mediamuoto ja herättävät kuluttajien mielenkiinnon, saavat kuluttajan jakamattoman huomion useiksi minuuteiksi, monesti auttavat hahmottamaan abstrakteja tai monimutkaisia kokonaisuuksia ja ovat parempi tarinankerronnan väline kuin monet muut sisältömuodot, sekä sitouttavat käyttäjänsä sisällönkuluttamiseen äärimmäisen tehokkaasti. XR-sisällöt eivät kuitenkaan ole yksinään ratkaisu mainostajien haasteisiin.

Tuloksellisimmat XR-toteutukset on yhdistetty muuhun markkinointiin, jolloin immersiivinen sisältö palvelee taktisena osana koko brändiviestinnän strategiaa. Tällöin sisältö myös sulautuu luontevasti muuhun tekemiseen ja markkinoinnin kokonaisuuteen, massaviestinnästä kaupan hyllyyn ja siitä kuluttajan kotiin.

Suomalainen XR-talo Arilyn järjesti Metaverse-aiheisen webinaarin kansainvälisille markkinoinin, mainonnan ja brändien ammattilaisille joulukuussa 2021. Webinaariin osallistuneista 66% oli valmiina Metaversen tuloon. Vaikka Metaverse terminä saattaa vielä mietityttää monia, sen potentiaali huomataan. Webinaariosallistujista 97% vastasi myöntävästi kysyttäessä Metaversen hyötyjen näkemisestä. Markkinoijia kiinnostavat erityisesti tarinankerronnan mahdollisuudet (32%), sekä erottautuminen markkinassa (25%).

Milloin Metaverse tulee?

Se on jo täällä, ja tekemisen voi aloittaa jo nyt. 

XR-teknologiat ovat kehittyneet pisteeseen, jossa sisällöt ovat aiempaa saavutettavampia. Enää ei tarvita sovelluslatauksia ja -asennuksia tai kaikenmaailman palveluihin rekisteröitymistä, vaan sisällöt toimivat suoraan mobiililaitteiden ja tietokoneiden selaimilla – samoin kuin mikä tahansa digitaalinen sisältö verkossa.

Teknologian kehittymisen ansiosta enää ei myöskään tarvita pitkiä ja kalliita projekteja, ja liikkeelle voi lähteä pienin askelin. Kokeilemalla ja kehittymällä löytää itselleen sopivan tavan tehdä. DIY-tekemiselle löytyvät valmiit työkalut, ja avaimet käteen -kumppanuudelle valmiit toimintamallit.

Esimerkiksi Arilynin kanssa tekemisen voi aloittaa hyvinkin helposti ja nopeasti ilmaisella tarvekartoituksella, ja siirtyä siitä ketterästi työpajojen kautta miettimään erilaisia toteutusvaihtoehtoja.

Kyse ei loppujen lopuksi ole siis sen ihmeellisemmästä asiasta kuin digitaalisesta markkinoinnista.

Yksi Metaverse, kiitos!

Metaverseen astumista helpottaa myös Arilynin julkaisema – ehkäpä maailman ensimmäinen – verkkokauppa, josta voi ostaa valmiiksi mietittyjä luovia konsepteja.

Valmiiden konseptien kautta Metaversen hyödyt ja mahdollisuudet on helppo ymmärtää, ja niitä voi käyttää aihioina sen oman jutun löytämiselle. Joka tapauksessa kaikki luovat toteutukset suunnitellaan aina erikseen tukemaan asiakkaan uniikkkeja tavoitteita.

Verkkokaupasta voi myös vapaasti ammentaa inspiraatiota ja ajatuksia omalle tekemiselle.

Aloita matkasi Metaverseen nyt!

Vaikka Metaversen täysi-ikäistyminen antaa vielä odottaa itseään, markkinoijien ja mainostajien on turha aikailla. Kukaan ei ole koskaan menestynyt uusien teknologioiden hyödyntämisessä aloittamalla vasta, kun tekniikka on valmista. 

Maailma ei ole koskaan valmis, mutta tulevaisuus saapuu vääjäämättä.

--------------

Kirjoittaja Liisa Mathlin on hämäläinen jaarittelija, joka vastaa Arilynin ja Virtual Art Galleryn markkinoinnin sisällöntuotannosta, verkkomainonnasta ja markkinoinnin ketterästä kehittämisestä. Taustaltaan Liisa on kulttuurituottaja, joka on erityinen vahvuus uusien immersiivisten sisältömuotojen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Vapaa-aikansa Liisa viettää taitoluistellessa ja ilmajoogaillen, tai nauttien pullaa kissojen kanssa..

Julkaistu 
14.2.2023
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.