Kumppaniblogi MTV

Markkinointi on muutoksen voimavara. Näin perustelet, miksi panostaminen sisäiseen markkinointiin kannattaa ja hyödynnät sen markkinoinnille ja liiketoiminnalle tuomat hyödyt.

Vastuullisuuden tavoittelu yrityksen liiketoiminnassa on haastavaa: puhutaan valtavasta kokonaisuudesta, johon liittyy niin sisäisiä kuin ulkoisiakin tavoitteita ja toimenpiteitä taloudellisesti kestävämmän, sosiaalisesti vastuullisemman ja ympäristön kannalta paremman liiketoiminnan hyväksi. Palaamme uudestaan ja uudestaan samojen tärkeiden kysymysten äärelle: Mikä on omassa liiketoiminnassa olennaisinta vastuullisuuden edistämisessä? Millä vastuullisilla toimenpiteillä saadaan aikaan eniten myönteisiä vaikutuksia? Miten vastuullisuudesta tehdään aidosti vaikuttavaa? Kuinka vastuulliselta toimijalta näytämme työntekijöillemme, entäpä ulospäin?

Mielestäni vastuullisuus on sisäisen markkinoinnin taidonnäyte.

Jos ajatellaan markkinoinnin keskeisiä tavoitteita yleisemmin, on markkinoinnin tavoitteena saada toivottu huomioarvo, luoda kiinnostus, herättää halu toimia ja johtaa lopulta tavoiteltuun toimintaan. Saada aikaan tuloksia, jotka hyödyttävät liiketoimintaa. Näitä taitoja tarvitsemme myös vastuullisemman toiminnan edistämisessä organisaatioissa – saadaksemme työntekijöidemme huomion ja lisätäksemme heidän keskuudessaan jaettua ymmärrystä vastuullisuusasioissa, luodaksemme kiinnostuksen vastuullisempaa toimintaa kohtaan ja herättääksemme halun toimia vastuullisemmin.  

Kun sisäinen markkinointi onnistuu, näemme lopputuloksena organisaation, jossa yksilöt ja tiimit toimivat harkitummin yhteisiä tavoitteita kohti. Näemme heidän tekevän päätöksiä, jotka vaikuttavat markkinoitavan tuotteen/palvelun vastuullisuuteen ja menestymisen edellytyksiin markkinassa – siis vastuullisia päätöksiä tuotteesta/palvelusta, brändäyksestä, hinnoittelusta, jakelutavoista, myynnistä, markkinoinnista ja muusta. Huomioivan vastuullisuuden eri näkökulmat arjen kehittämistoiminnassa.

Vastuullisuuden toteutuminen käytännössä on huomattavasti todennäköisempää, kun sisäinen markkinointi onnistuu tehtävässään. Sisäinen markkinointi on strategista, liiketoimintalähtöistä ajattelua, sanoittamisen taitoa, sinnikkyyttä, tekoja ja yhteistyötä – siis ennen kaikkea muuta kuin ulkoista markkinointiviestintää. Sillä on tärkeä rooli liiketoiminnassa. Saada organisaatio toimimaan vastuullisesti, myönteisen kehityksen siivittäjänä sekä työyhteisön ja organisaation edun että yhteiskunnan ja maailman hyväksi.

”Sisäisen markkinoinnin tavoitteena on saada organisaatio toimimaan vastuullisesti, myönteisen kehityksen siivittäjänä sekä työyhteisön ja organisaation edun että yhteiskunnan ja maailman hyväksi.”

Tulevaisuudessa sisäiseen markkinointiin kannattaa investoida ja panostaa, sillä vaikka vastuullisuuden tavoittelu yrityksen liiketoiminnassa on monilta osin haastavaa, palaa kaikki lopulta yksinkertaiseen kysymykseen: miten saada ihmiset mukaan luomaan vaikuttavaa muutosta ja kestävämpää liiketoimintaa – siis jokainen työntekijä oivaltamaan roolinsa vastuullisessa toiminnassa ja vastuullisuusviestinnässä, tekemään fiksumpia päätöksiä arjessa? Nämä tärkeät päätökset kantavat ja näkyvät tekoina sisäisesti ja ulkoisesti. Tekevät yrityksestä lopulta vastuullisemman.

Kun vastuullisuus toteutuu aidosti arjen toiminnassa, riittää kerrottavaa sisäisesti ja ulkoisesti. Markkinointi saa uudenlaista sisältöä, syvyyttä ja uskottavuutta. Aidosti vaikuttavaa markkinointia! Juuri sellaista haluan itse nähdä. Aitoa ja nöyrää jatkuvan kehittämisen meininkiä.

Meillä MTV:llä vastuullisuuden kehittäminen on jatkuvaa työtä, matka kesken ja moni asia vaatii vielä kehittämistä. Mutta upeita juttuja tapahtuu joka viikko, koska vastuullisempaa toimintaa tavoitellaan yhdessä. Miten? Kerron aiheestaMarkkinointiKollektiivin Vastuullisuus markkinoijan valintoina -teematilaisuudessa 12.10.2022 klo 14.00–16.00. Tervetuloa mukaan! Virtuaalitilaisuus on kaikille avoin ja maksuton.  

Kirjoittaja Tea Siikonen johtaa Suomen johtavan kaupallisen tv-yhtiön MTV Oy:n sisäistä ja ulkoista yritysviestintää sekä vastuullisuustyön kehittämistä ja näkyväksi tekemistä.

Julkaistu 
4.10.2022
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.