Kumppaniblogi Leadfamly

Omasta datasta ja sen keräämisestä voisi puhua vaikka kuinka paljon, ja sen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Kuluttajien itsensä markkinoijalle antama data on luotettavaa, aitoa ja se ei aiheuta kuluttajassa ahdistusta, koska hän on itse antanut tiedot itsestään. Markkinoijien tehtävä on käyttää oikein arvokasta dataa ja luoda asiakkailleen hyviä kokemuksia, jotka ajallaan johtavat kauppaan.

Mutta miten omaa dataa sitten voi kerätä? 

Jokainen suora kontakti asiakkaan kanssa on aina mahdollisuus oppia heistä enemmän. Jokaisessa kohtaamisessa markkinoijan kannattaa osoittaa kiinnostuksensa yleisöä kohtaan. Tarkat tiedot asiakkaista on win-win tilanne, kuluttajat saavat itselleen sopivampaa markkinointia, joka koetaan palveluna ja yritykset saavat yhä lojaalimpia asiakkaita. 

Yleisiä tapoja kerätä omaa dataa ovat:

  • Verkkosivuilla tapahtuvat aktivoinnit ja ostot verkkokaupasta 
  • Verkkokaupassa tapahtuvat liikehdinnät 
  • Applikaatiot 
  • Sähköpostit ja uutiskirjeet 
  • Asiakaspalautteet
  • Asiakaskyselyt ja tutkimukset 

On olemassa kuitenkin hauskempi ja sitouttavampikin tapa kerätä erilaista dataa asiakkaistasi, yllä mainittujen lisäksi. Nimittäin pelillistäminen. Sukelletaan syvemmälle siihen maailmaan vähän myöhemmin. 

Miksi oma data on parasta mitä markkinoija voi kerätä? 

  • Markkinoija saa jo olemassa olevat asiakkaat sitoutumaan yhä paremmin. 
  • Kuluttajat kokevat olevansa turvassa, kun markkinointi perustuu heidän itsensä antamaan tietoon.
  • Markkinoija pystyy sen avulla tarjoamaan personoituja kokemuksia asiakkailleen 
  • Omalla datalla on selkeästi paras ROI markkinoinnissa.

Miten pelimekanismit auttavat keräämään merkityksellistä dataa? 

Asian pitäisi olla kaikille markkinoinnin tekijöille ihan selkeä. Markkinoijan on kerättävä arvokasta omaa dataa menestyäkseen. Usein ongelmana ja esteenä on puutteelliset teknologiat ja puutteelliset strategiat. Ensimmäinen tehtävä on ottaa aihe mukaan strategiseen suunnitteluun ja strategiaan. Sen jälkeen pitää vaan lähteä liikkeelle pelillistämisen avulla. 

Erilaiset pelimekanismit kuten palkitsemiset, haasteet, kilpailut ja hauskanpito brändin kanssa sitouttavat kuluttajaa brändiin. Pelimekanismit markkinoinnissa ovat siis tapoja tehdä kuluttajista sitoutuneita ja saada heistä tietoa koko ajan, jotta heidän matkansa oman brändisi kanssa on pitkä ja antoisa. 

Kaikki markkinoijat haaveilevat, että kuluttajat viettävät aikaa heidän brändinsä kanssa. Markkinoijat ymmärtävät, että mitä tutumpi brändi on ja mitä omemmaksi kuluttajat sen kokevat, sitä varmemmin he ostavat kyseistä brändiä. Miksi sitten pelillistäminen on tähän haaveeseen ratkaisu? Koska asiakkaat sitoutuvat aina uudestaan ja uudestaan samaan hyvin suunniteltuun pelillistettyyn sisältöön ja samalla antavat lisää tietoja kiinnostuksen kohteistaan ja preferensseistään. Avain on siinä, että ottaa suunnittelussa huomioon, minkälaista ymmärrystä haluaa asiakkaista saada.

Nykyään loistavan asiakaskokemuksen tarjoaminen kuluttajille on jopa merkityksellisempää kuin tuotteen hinta tai itse tuote. Ilman riittävää ja laadukasta dataa asiakaskokemusten taso jää usein liian heikoksi. 

Onko tämä helpommin sanottu kuin tehty? Mitä vaatii tarjota laadukkaita asiakaskokemuksia? 

Asiakas pitää tuntea ja asiakasta pitää ymmärtää, laadukkaat asiakaskokemukset eivät synny keskivertoasiakkaan mukaan tehdyistä toimenpiteistä. Kuluttajat kaipaavat persoonallista otetta ja henkilökohtaista palvelua, myös verkkomaailmassa. Jokaisesta kohtaamisesta asiakkaan kanssa kertyy tätä merkityksellistä ja olennaista dataa, mutta sitä ei ole koskaan liikaa. Siksi on hyvä miettiä missä kaikissa tapauksissa kannattaa olla pelimekanismit käytössä. 

Verkkosivuilla on hyvä olla jonkinlainen ”always on” peli käytössä, sen lisäksi, että omilla sivuilla kuluttajan seuraaminen on helppoa ja fiksua. Tuotteen tai palvelun ympärille voi rakentaa pelin esimerkiksi kertomaan lisätietoa tuotteesta ja sitä kautta tekemään oston helpommaksi. Sivuston lisäksi mobiiliapplikaatioissa kuluttajat lähtevät luontevasti pelaamaan peliä, jossa voi voittaa muut pelaajat tai saada kunniamainintoja tai alennuksen verkkokauppaan. 

Sosiaalisen median kanavat ovat yksi kanava missä yritykset kohtaavat asiakkaitaan, mutta myös paikka mistä ei saada suoraan kerättyä dataa kuluttajista, vaikka kohtaamisia voi olla monta päivässä. Pelimekanismien hyödyntäminen omissa postauksissa ja maksetussa mainonnassa auttaa ohjaamaan suuremman osan postauksen/mainoksen nähneistä pelillistettyyn sisältöön, jossa tiedon kerääminen onnistuu. Kaiken lisäksi tutkimukset osoittavat, että kuluttajat klikkaavat 67 % suuremmalla todennäköisyydellä interaktiivista mainosta kuin staattista kuvaa. 

Uutiskirjeet ja sähköpostit toimii yleensä yksisuuntaisena kanavana, jossa markkinoija kertoo asiakkailleen uutuuksista, tarjouksista tai tulevista tapahtumista. Näitäkään kohtaamisia asiakkaiden kanssa ei kannata jättää hyödyntämättä, sähköpostiin voi lisätä pelillisen elementin ja sitä kautta saada asiakas viettämään aikaa brändi parissa enemmän. 

Kivijalkakaupassa kohtaamisia tulee paljon, mutta kuinka niistä voi saada kerättyä dataa sähköiseen maailmaan? Esimerkkinä voidaan käyttää vaikkapa jonkun myymälän avajaisia tai sesonkiaikoja. Liikkeessä on paljon jonoja ja tunnetusti kukaan ei tykkää jonottaa. Tässä kohtaa yritykset voivat pelien avulla tehdä asiakaskokemuksesta paremman ja saada ihmiset hymyilemään jopa jonottaessa. Jokaisella kuluttajalla on ostoksilla puhelin mukana ja todennäköisesti kuluttaja kaivaa puhelimen esiin joka tapauksessa jonottaessaan. Sen sijaan, että hän selaisi uutisia tai sosiaalista mediaa, hänet voi haastaa markkinoijan oman brändin pariin pelillä, kuten vaikka yksinkertaisella onnenpyörällä tai ”raaputusarvalla”. Liikkeessä voi olla QR koodeja tai muita kehotuksia hauskoihin peleihin, joiden avulla myös fyysiset asiakaskohtaamiset johtavat oman datan kerryttämiseen tulevia sähköisiä kohtaamisia varten, edellyttäen, että pelissä on joku rekisteröitymiseen motivoiva elementti, esimeriksi arvontaan osallistuminen. 

Kolmannen osapuolen evästeet poistuvat ja osaavat markkinoijat luottavat muihin tapoihin kerätä dataa, jota he tarvitsevat. Oma data on merkityksellisempää ja arvokkaampaa kuin aiemmin markkinoinnin onnistumiseksi ja laadukkaan asiakaskokemuksen varmistamiseksi. Yritysten on osattava säilyttää olemassa oleva tieto asiakkaistaan ja kerättävä koko ajan uutta dataa. Ne yritykset, jotka osaavat tämän pelin, tulevat voittamaan asiakkaat puolelleen ja saamaan heistä lojaaleita, pitkäikäisiä asiakkaita. 

Yksi tapa voittaa asiakkaat puolelleen on aloittaa pelillisten kampanjoiden tekeminen ja saada kuluttajat haluamaan olla kanssasi.

Kiinnostuitko? Testaa täällä, miten hyvin ensimmäisen osapuolen data on hallussasi!

Kirjoittaja Max Söderholm toimii Leadfamlyn maajohtajana. Max puhui aiheesta myös huhtikuussa 2022 MK Aamukahviseurassa. Käy katsomassa Maxin kehuja saanut puheevuoro MarkkinointiKollektiivin YouTubesta.

Julkaistu 
25.4.2022
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.