Kaikki tietävät sen tunteen, kun “flow” on kohdillaan ja kaikki sujuu kuin itsestään. Kun tekee jotain, josta pitää ja tietää olevansa myös hyvä siinä. Joillekin se on käsityöt, golf tai valokuvaus, toisille taas kirjoittamista tai muuta sisällöntuottamista. Mikäli se on sitä omaa osaamista, tekstiä syntyy kuin vettä vaan ja sanamäärä kasvaa silmissä. Joskus taas sanat eivät seuraa toisiaan, vaikka miten pitäisi kirjoittaa ja iskee tyhjän paperin pelko. Etenkin nykyaikana sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä (ellei se tärkein) väylä tehdä markkinointia ja monesti se pyritään hoitamaan säästösyistä itse. Aina se kuitenkaan ole viisasta, sillä pahimmillaan se voi tehdä koko yritykselle hallaa. Onneksi tarvittaessa voi turvautua ammattilaiseen.

Jos kuitenkin haluaa tehdä sisältöä itse ja säilyttää somessa tai nettisivuillaan oman persoonallisen tyylinsä, voi kirjoittamistakin opetella. Usein painotetaan hakukoneystävällisyyttä, joka saattaa olla monelle yrittäjälle täyttä hepreaa. Muotoilemalla tekstit tietyllä tavalla hakukone poimii ne helpommin, eli näin parannetaan sivuston näkyvyyttä. Yksinkertaisimmillaan myös tavalliset blogitekstit riittävät ja blogi onkin hyvä tapa tuoda esille ammattitaitoaan.

Monesti sisällöntuottajankin työpöydälle tulee projekti, jonka aiheeseen ei ole minkäänlaista kosketuspintaa. Silloin tärkeintä on tietää, miten ja mistä kirjoitetaan mahdollisimman selkeästi. Tässä siis lyhyt opas sisällöntuottamiseen sekä vinkkejä somesisältöihin.

1. Kenelle teksti on suunnattu?

Sisältöä suunnitellessa kannattaa välttää suurin sudenkuoppa, eli miettiä, ketkä sivuja lukevat. Asiakkaat eivät ole alan asiantuntijoita, siksi he saattavatkin etsiä kyseisen tahon palveluita tai tuotteita. Tästä syystä tekstienkään ei tule olla kirjoitettu jo asiasta tietäville, vaan uutta lukijaa tulee valaista mahdollisimman hyvin. Jos olisit itse etsimässä esimerkiksi tiettyä laitetta, mitä haluaisit tietää siitä tai sen asentamisesta?

2. Tiivistä tieto.

Nykyään informaation määrä on loputon ja sitä tulee monesta kanavasta eri muodoissa. Ihmiset eivät jaksa enää lukea pitkiä tekstejä, vaan tieto pitää saada nopeasti ja vaivattomasti. Siksi nettisivuille tai someen ei kannata laittaa mahdottoman pitkiä tekstejä, vaan tiivistä ja selkeää infoa. Käytä muutaman lauseen kappaleita ja vältä monimutkaisia lauseita.

3. Oikeinkirjoitus.

Pienetkin asiat vaikuttavat ammattimaisen kuvan antamiseen. Jos yrittäjän julkaisemat tekstit ovat täynnä kirjoitusvirheitä, voi moni ohittaa somepostauksen tai nettisivut saman tien. Internetistä löytyy sovelluksia, joilla tarkistaa oikeinkirjoitusta ja ihan perinteinen Word tai vastaava kirjoitusohjelmakin korjaa virheet. Ainakin yhdyssanat on hyvä tsekata.

4. Tarinallisuus.

Tarinallistaminen on nyt suosittu markkinointikeino. Parhaiten tarinallisuus toimii varmasti videon tai äänen muodossa, mutta myös tekstinä. Lyhykäisyydessään kyse on siitä, että palvelu tai tuote kirjoitetaan tarinan muotoon, jolloin potentiaalinen asiakas pystyy samaistumaan tilanteeseen. Tarinan päähenkilö voi olla mikä tahansa keksitty hahmo tai vaikka yrittäjä itse.

5. Kuvat.

Vaikkei kuvat varsinaisesti liity suoraan tekstin tuottamiseen ovat ne tärkeä osa sisällöntuotannon kokonaisuutta. Huonot kuvat pilaavat nopeasti hyvän tekstin. Laadukkaan, aiheeseen liittyvät kuvat voivat olla pelkästään havainnollistamassa kyseessä olevaa tuotetta tai palvelua tai sitten ne ovat vain kuvituksen vuoksi. Joka tapauksessa kuviinkin on syytä panostaa.

Ja loppuun muistutus - oikolue teksti ainakin kahteen kertaan ja mieluiten luetuta se vielä kaverillakin!

 

Kirjoittaja Penina Peltonen on media-alan freelancer, entinen hevosalan ammattilainen sekä nykyinen sisällöntuottaja, joka haluaa jatkuvasti oppia uutta.

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.


Julkaistu 
4.8.2022
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.