Ryhtyisinkö MarkkinointiOppaaksi? – Opaskokemuksen omakohtaiset plussat ja pari miinusta

Kollega oli minuun yhteydessä: ”Oletko huomannut? MarkkinointiKollektiivi ja MMA etsivät MarkkinointiOppaita. Sinun pitäisi hakea!” Kurkkasin linkkiä ja innostuin. Lähetin hakemukseni lähes niiltä näppäimiltä – ja niin kuin minulle on usein tyypillistä, unohdin asian saman tien.

Yllätykseni oli suuri, kun seuraavalla viikolla puhelin soi, ja minun toivottiin aloittavan ensimmäisenä MarkkinointiOppaana. Siis minun? Mitä minun pitikään oikein tehdä. Kuuntelin MarkkinointiKollektiivin Marica Thorenia, ja mietin ensimmäisen kerran, mihin ihmeeseen minä olinkaan jälleen työntänyt itseni.

 

Tuo ihmeellinen, tuloksia aikaan saava blogi

Olen sisällöntuottajayrittäjä ja intohimoinen tavoitteellisen bloggaamisen puolestapuhuja. Suhteeni blogiin sai alkunsa, kun antaudun pitkän vastuksen jälkeen bloggaamaan harrastuksekseni, ja näin mihin se voi johtaa. En ole ainoa, joka viitisen vuotta sitten päätyi blogin ansiosta perustamaan oman yrityksen.

Tuloksia seuraamalla ja havainnoimalla mielenkiintoni ja rakkauteni blogia kohtaan vain syveni. Mikä olikaan tuo monissa yhteyksissä hieman kulahtaneen leiman saanut kanava, joka vuolaiden sisältövirtojen aikakaudella pystyi yhä merkillisiin ihmetekoihin.

Suhteemme on jatkunut nyt kuutisen vuotta. Kun monet valuivat markkinointiviestinnässään vähitellen lähes kokonaan sähköisten kanavien puolelle (ja kuuluttivat, kuinka kukaan ei todellakaan jaksa jatkossa enää lukea blogeja, kun meillä on YouTube ja podcastit), en luovuttanut. Blogilla on nimittäin yksi ylivoimainen valtti. Me lähes kaikki tarvitsemme verkkosivut. Ja meillä on vain yksi ainut keino pitää verkkosivumme säännöllisesti päivittyvinä ja siten hakukoneiden suosiossa. Se on blogi.

 

Blogi tarvitsee äänitorvea

Ryhdyin oman työni ohessa kouluttamaan bloggaamista ja sparraamaan blogikirjoittajia, ja huomasin toisen mielenkiintoisen asian. Puhuttiinpa tubettamisen suosiosta, äänisisältöjen helppoudesta tai kuvien vetovoimasta mitä tahansa, suomalaiset ovat yhä kirjoittajakansaa. He haluavat, suorastaan janoavat, jakaa omia ajatuksiaan ja osaamistaan kirjoittamalla.

Niin minusta tuli blogin kummitäti, tavoitteellisen bloggaamisen äänitorvi ja blogin puolestapuhuja. Silti, kun Marica kertoi MarkkinointiOppaan juonenkulusta, teki hetken ajan mieleni perääntyä. Mutta se ei pelaa, joka pelkää, ja niin minä olin viikko puhelun jälkeen tekemässä elämäni ensimmäistä koulutukseen liittyvää nauhoitusta MarkkinointiKollektiiville ja MMA:lle.

 

Vähällä vaivalla paljon aikaan

MarkkinointiOppaana toimiminen oli yhtä aikaa helppoa ja ihanaa – ja samalla vaikeaa ja kamalaa. Miten se saattoikin olla niin ristiriitaista.

Helppoja asioita: tunnen aiheeni kuin omat taskuni. Tiesin pystyväni puhumaan yritys- ja asiantuntijabloggaamisesta kylmiltään kevyesti vaikka päivän, ja kymmenien koulutusten, kurssien ja luentojen ansiosta minulla oli aiheesta runsaasti valmiita aineistoja. MarkkinointiOppaan kirjallisen esityksen kokoaminen onnistui helposti aikaisempien koulutusaineistojeni pohjalta. Viimeiset viilaukset omaan tarinaani tein hetkeä ennen nauhoitusten alkamista.

Helppoa kuin mikä. Sitä paitsi tiesin kokemuksesta, että reilu puolituntinen on aidosti lyhyt aika. Siinä saa pikemminkin pitää varansa, ettei varasta ylimääräistä aikaa.

 

Ihana kamala nauhoittamisen jännitys

En ole jännittäjätyyppiä. Elän vuorovaikutuksesta. Nautin koulutus- ja luentotilaisuuksista ja niihin liittyvästä hetkessä elämisen tunteesta. Kuka tahansa voi sanoa tai kysyä mitä tahansa milloin tahansa, ja se vaikuttaa osaltaan koulutuksen kulkuun.

Juuri se tekeekin livekoulutuksista niin mielenkiintoisia ja koukuttavia. En tiedä tohtiiko tätä sanoa ääneen, mutta tunnen saavani jokaisesta koulutuksestani myös itse – kiitos läsnäolijoiden vuorovaikutuksen. Hetket ovat yksinäisen kirjoittajatyöni vastapaino, työarkeni sokeri ja suola.

Niitä vaikeita asioita: miten himskatin suuri ero voikaan olla koulutuksen ääneen puhumisella ja nauhoittamisella kuin hetkessä elävällä livekoulutuksella. Elin todeksi sen, mitä näyttelijäystäväni tarkoittavat sanoessaan, kuinka on huomattavasti helpompi esiintyä satapäiselle yleisölle kuin muutamalle katsojalle. Rutiinit ja kokemukset opettavat ja kasvattavat, mutta minä olin tilanteessani nyt ensimmäistä kertaa. Se ei todellakaan ollut helppoa.

MarkkinointiKollektiivin Marica ja Sanna-Kaisa Koivisto olivat koko projektin taustalla iso, todella suuri apu. Tein ennen nauhoituksia mielikuvaharjoituksia ja kuvittelin mielessäni koulutettavakseni samaan aikaan nauhoitusta kanssani tekevän Sanna-Kaisan. Mutta sekään ei poistanut jännitystäni kokonaan. Minua, josta väitetään, etten jää sanattomaksi koskaan, jännitti ensimmäisen kerran todella pitkään aikaan.

 

Yhtä ammatillista kokemusta rikkaampi

No, miksi sitten lähteä moiseen projektiin, josta ei makseta korvausta ja josta toipuakseen oli nautittava lasillinen roseeta? Paristakin syystä.

Syy numero yksi: hyvä leviää vain jakamalla. Olen kiitollinen yrittäjyyteni taipaleella saamistani vinkeistä ja avuista.  Nyt oli minun mahdollisuuteni auttaa muita.

Syy numero kaksi: oman jännityksen tai epämukavuusalueella olemisen ei kannata antaa estää tekemästä uusia asioita. Voinpahan sanoa olevani nyt yhtä arvokasta ja mielenkiintoista ammatillista kokemusta rikkaampi.

Ja no, samalla myös tiedän, että minun ei kannata haaveilla ainakaan radiotoimittajan urasta.

 


 

Minna Luoma

Minna Luoma alias Rouva Sana on sisällöntuottajayrittäjä ja kirjallisen sisällöntuottamisen konkari, jolle sanat ovat elanto ja elämäntapa. Hänen osaamisensa juuret pohjautuvat pitkään journalistiseen taustaan. Hän on kirjoittanut yrittäjille ja asiantuntijoille suunnatun Minustako bloggaaja? – Bloggaajan käsikirjan, joka saa jatkoa kuluvana vuonna.

 

Minnan asiantuntijabloggaamiseen liittyvän MarkkinointiOpas-jakson voit käydä katsomassa täältä >>

 

Haluaisitko itse hakea MarkkinointiOppaaksi? Lue lisää täältä >>

, ,

Comments are closed.