Saksalaismiehet kehittivät kuukautishygieniaa varten uuden tuotteen, pinkin kumihanskan. He saivat miesrahoittajalta kymmenien tuhansien investoinnin tuekseen saksalaisessa Leijonan luola -ohjelmassa. Hanskan tarkoitus on suojata sormia kuukautisvereltä kuukautissuojaa asettaessa sekä toimia kuukautissuojan hävittämisessä kääreenä.


Kun pienessä piirissä kehitetään asioita ja kokemusosaajat puuttuvat, ajetaan usein karille. Niin tässäkin. Hanska on sekä käytön kannalta että luontoa ajatellen täysin turhake. Tuotteen karikoksi osoittautui myös sen kääntyminen kohderyhmää vastaan. Tuotteen taustalla on sen kehittäjien mukaan ajatus kuukautisista, joita pitää piilotella, ja tämä lisää monen mielestä kuukautishäpeää. Pinkki kuukautissuojan vaihtohanska on nyt jo vedetty pois markkinoilta.

Tuotteen tarina kertoo mielestäni yleisemmin arvostuksen puutteesta erilaisuudelle. Missä ovat aidosti monimuotoisuutta edustavat yritysten hallitukset? Annetaanko esimerkiksi erilaisista taustoista tuleville, eri sukupuolisille tai eri maailmankatsomuksen omaaville mahdollisuus muuttaa maailmaa omilla tuotekehitysideoillaan? Onko tuotteiden suunnitteluun ja kehitykseen otettu mukaan kokemusasiantuntijoita riittävän laajasti?

Jumiudumme heti alkuun esimerkiksi niinkin radikaaliin erilaisuuden haasteeseen kuin sukupuolien tasa-arvoiseen kohteluun. Tämä tulee esiin vaikkapa jo tuotteen elinkaaren alkuvaiheessa, yritysrahoituksessa. Tilastojen mukaan vuonna 2020 naisvetoiset startup-yritykset saivat huomattavan pienen osuuden yritysrahoituksesta. Pohjoismaisen sijoitusyhtiö Unconventional Venturesin raportin mukaan naisten perustamien kasvuyritysten osuus kerätystä rahoituksesta on vain yksi prosentti. Naisyrittäjiä myös kohdellaan eri tavoin yritysrahoituksen hakuprosessissa miehiin verrattuna. Naisille osoitetut kysymykset ovat erilaisia ja heiltä vaaditaan tarkempia laskelmia ja näyttöjä. Sama raportti kertoo, että miesten perustamien yritysten osuus kerätystä rahoituksesta on 93 prosenttia ja loput kuusi prosenttia ovat eritaustaisten perustajien yrityksiä. Johtopäätöksenä voinee sanoa, että miehet ovat uusilla innovaatioilla ratkomassa kaikkien ongelmia - ja ajoittain tekemässä ongelmia olemattomasta - kuten kuukautisvereltä hanskoin suojautumista.

Tilanteeseen on havahduttu monella suunnalla. Esimerkiksi RevUp -yrityksen perustajaosakas Melissa Withers on kertonut, että naisten perustamat kasvuyritykset pärjäävät tilastollisesti yhtä hyvin kuin miesten yritykset kaikessa muussa, paitsi rahoituksen keräämisessä. Withersin mukaan naisten tuen puute kertoo, etteivät investoijat ole valmiita omaksumaan uusia tapoja etsiä, arvioida ja valita rahoitettavia diilejä. Tätä näkemystä tukee myös Female Founders Alliancen toimitusjohtajan Leslie Feinzaigin kokemus, jossa sijoittajat ovat vetäytyneet lähemmäs omia olemassa olevia verkostojaan. Tämä sulkee erityisesti naiset ja vähemmistöjen edustajat rahoituspiirien ulkopuolelle.

Kulttuuri ja rakenteet ajavat meitä edelleen kapeisiin roolimuotteihin ja luovat ajatusvinoumia. Pinkin kuukautissuojan vaihtohanskan esimerkki ja naisyrittäjien rahoituksen saamisen haasteet muistuttavat myös siitä, että naisten nykyisen kaltainen asema länsimaissa on varsin nuori, sukupuolten tasa-arvoon on vielä matkaa ja jo pelkästään naiseen kehoon kohdistuu yhä asenteita, joissa on paljon korjattavaa. Sillä edelleen näyttää elävän ajatus, että naisen keho on jotenkin epäpuhdas toimiessaan luonnollisesti.

Kuitenkin haluan kiittää kuukautissuojahanskaa. Miksi? Siksi että pinkin kuukautissuojan vaihtohanskan tarina on herättänyt tärkeää keskustelua:

  • kuinka vaarallista yksipuolinen ajattelu on.
    Voimme osaltamme varmistaa onko projekteissamme ja organisaatiomme johdossa riittävästi diversiteettiä.
  • kuinka paljon vähemmän alku- ja kasvuvaiheen yritysrahoitusta annetaan naisyrittäjille.
    Voimme tarkastella omia ajatuksiamme, onko itsellämme piiloajatuksia naisten pärjäämisestä busineksessa?
  • kohderyhmätutkimusten ja kohderyhmän ymmärtämisen kriittisyydestä.
    Voimme varmistaa riittävän laajan ja syvällisen ymmärryksen kohderyhmästämme esimerkiksi tutkimuksia hyödyntämällä ja kokemusasiantuntijoita mukaan ottamalla.

Lisäksi tästä sai kyllä lopulta myös hyvät naurut! Jo pelkästään suomeksi “Pinkki kumihanska” hakutulos Googlesta antaa 84 400 osumaa. Markkinoinnin näkökulmasta on hauska ajatusleikki miettiä, kuinka tämä uusi tuote olisi esimerkiksi markkinointiviestinnällä positioitu eroamaan kilpailijoistaan.

Marica Thorén
Kirjoittaja työskentelee MarkkinointiKollektiivin tuotannossa ja toivoo, että markkinoinnilla luotaisiin kestävää kasvua ja sitä kautta hyvinvointia meille kaikille.

Lopuksi vielä lukusuosituksia: jos aihe kiinnostaa lue myös nämä artikkelit, joita on käytetty kirjoituksen lähdemateriaalina:

Pinky glove: The tampon removal glove created and invested in by men

Mieskolmikko yritti tehdä bisnestä kuukautishanskoilla – suomalaisseksologi ja muu someväki intoutuivat kuittailemaan keksinnölle

Naisten perustamat startup-yritykset ovat kärsineet pandemiasta – Vain yksi prosentti rahoituksesta meni naisten perustamille yrityksille

Suosittelen myös lukemaan Näkymättömät naiset: Näin tilastot paljastavat miten maailma on suunniteltu miehille (Caroline Criado-Perez, 2020). Tietokirja kokoaa yhteen herättäviä esimerkkejä arkipäiväisistä asioista, jotka olisivat paremmin, jos niitä luomassa olisi moninainen päättäjäjoukko.

Julkaistu 
24.4.2021
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.