Blogit

Viisi vinkkiä toimivaan B2B-markkinointiin

Kumppaniblogi: Virnex Group

B2B-markkinoinnin ei tarvitse olla vaikeaa, eikä sen onnistumiseen tarvita kikkailuja. Vahvat perustat sekä pitkäjänteinen ja tavoitteellinen tekeminen auttavat toteuttamaan aidosti liiketoimintaa tukevaa markkinointia. Tässä viisi vinkkiä, jotka auttavat sinua onnistumaan B2B-markkinoinnissa.

1. Perusta: liiketoiminnan ja kohderyhmän ymmärrys

Vahvaa perusta rakentuu liiketoiminnan tavoitteiden ja asiakasymmärryksen avulla. Kohderyhmää ei onnistuta tavoittamaan oikeilla viesteillä, jos emme ymmärrä kohderyhmän tarpeita. B2B-kontekstissa liiketoiminnan syvällinen ymmärrys on erityisen tärkeää. Ratkaisut ovat usein monimutkaisempia, päätöksenteko on hitaampaa. Tutustu siis yrityksen liiketoimintaan, tuotteisiin ja palveluihin sekä asiakkaisiin.

  • Mitkä tuotteet ja palvelut tuovat eniten myyntiä tällä hetkellä?
  • Mitkä ovat tulevaisuuden tähtituotteemme?
  • Ketä ovat asiakkaat ja millaisia haasteita heillä on?

Rakenna perusta yhteistyössä myynnin ja muiden asiakasrajapinnassa toimivien henkilöiden kanssa. He tuntevat asiakkaat ja markkinan, joten kysy ja haasta. Näin saat itsellesi tärkeää tietoa, jotta voit markkinoinnin toimenpiteillä vastata asiakkaiden todellisiin ja usein hyvin käytännönläheisiin tarpeisiin.

2. Suunnittelu: Pienet toimenpiteet tukevat isoa kuvaa

Ilman vahvaa pohjaa ja selkeää liiketoiminnan tavoitteisiin perustuvaa suunnitelmaa markkinoinnin toimenpiteet jäävät helposti irralliseksi hötöksi. Markkinoinnin ei kuitenkaan tarvitse olla jatkuvaa ilotulitusta. Tärkeintä, että tekeminen on hyvin suunniteltua ja johdonmukaista. 

Liiketoiminnan tavoitteet, yrityksen visio ja arvot luovat suunnittelulle kattoteeman, jonka alle voit alkaa suunnittelemaan kampanjoita ja toimenpiteitä eri kohderyhmille. Pysähdy hetkittäin ja varmista, että suunnitelman suunta on edelleen selkeä. 

Tärkeää on, että toimenpiteet rakentavat kokonaisuutta. Ei siis irrallisia kampanjoita tai somepostauksia vain kalenterin täytteeksi. Suunnittele toimenpiteitä ja sisältöjä, jotka tukevat yhteistä tarinaa ja vievät kohti yrityksen tavoitteita.

3. Toimenpiteet: Puhu kohderyhmälle eri kulmista

Markkinoinnin näkökulmasta yrityksissä toimivia ihmisiä voi olla haastavaa kategorisoida vaikkapa toimitusjohtajiin, myyjiin, ostajiin, talousvastaaviin tai projektivastaaviin. Titteli voi olla sama, mutta ihmisellä tittelin takana aivan erilaiset haasteet ratkottavana. 

B2B-kontekstissa on tärkeää tuoda esiin samaa viestiä eri kulmista ja varmistaa, että palvelemme eri kohderyhmiä (erilaisia haasteita) jokaisessa ostopolun vaiheessa. Sama ydinviesti voidaan kertoa monella tavalla, kuten tuotesivuna, asiantuntija-artikkelina, asiakastarinana, uutiskirjeenä tai vaikkapa podcastissa.

Oleellista on, että uskallat toistaa. Kaikki eivät todellakaan näe kaikkea ensimmäisellä tai toisellakaan kerralla. Hyvin suunniteltu sisältö taipuu eri kanaviin, jolloin voit pienillä muutoksilla nostaa samaa asiaa eri kulmista – muista kokeilla myös erilaisia kuvia, videoita, infograafeja ja copyja. 

4. Mittaaminen: hyödynnä kerätty data 

Hyvä sisältö tai toimenpide on oikeasti hyvä vasta, kun se on todistetusti toimiva. Mittaaminen ja datan kerääminen ei tulisi olla vain raportointia varten. Se on tärkeä työkalu, jolla voit ohjata tekemistä, perustella valintoja ja reagoida nopeasti. B2B-maailmassa ei mitata vain sometykkäyksiä, vaan esimerkiksi verkkosivuilla vietettyä aikaa, konversiota ja lopulta niitä myynnille kilahtavia tulisen kuumia liidejä.

Markkinoinnilla ei (harmillisesti) aina ole pääsyä tai näkymään sinne myyntiputken lopullisiin lukuihin ja tuloksiin. Tässäkin tarvitaan sitä yhteistyötä ja kommunikointia myynnin kanssa. Sovitaan yhdessä mittarit, seurataan tuloksia yhdessä ja tehdään jatkosuunnitelmat yhdessä. 

5. Yhteistyö: koko organisaatio myy ja markkinoi

B2B-markkinoinnin onnistuminen ei tule olla yksin markkinoinnin harteilla. Onnistuminen edellyttää yhteistyötä myynnin, asiakaspalvelun ja muiden tiimien kanssa. On tärkeää, että markkinointi on läsnä siellä, missä asiakkaiden kanssa ollaan tekemisissä.

Yrityksen asiantuntijat, asiakaspalvelijat ja myyjät ovat loistavia sisällöntuotannon sparraajia. He ovat usein myös niitä, jotka tuovat asiakasrajapinnasta tärkeimmät oivallukset mukaan markkinointiin. B2B-markkinointi on toimivaa, kun yrityksen tahtotilana on, että kaikki myyvät ja markkinoivat. 

B2B-markkinointi ei tosiaan kaipaa kikkailua. Tarvitset johdonmukaisen suunnitelman, selkeät tavoitteet ja ihmiset, jotka tekevät töitä yhdessä. Kun perustat ovat kunnossa, sinä voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi – toimivan B2B-markkinoinnin tekemiseen.

Kirjoittaja Noora Kivilahti on Virnex Groupin markkinointipäällikkö, rohkea ja rehellinen markkinointiviestinnän tekijä ja sisällöntuottaja. Virnex Group auttaa organisaatioita uudistumaan ja kasvamaan digitaalisten ratkaisujen avulla.

Noora puhui aiheesta myös MarkkinointiKollektiivin tilaisuudessa 1.10.2025. Katso B2B-markkinointi nyt – Tunteita, tekoälyä ja teknologiaa -tilaisuuden tallenne täältä.

Julkaistu 
24.10.2025
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.