Kumppaniblogi: Rastor-instituutti

Yllättävän moni ajattelee edelleen, että oman osaamisen jatkuva kehittäminen ja uudistaminen ovat työnantajan vastuulla. Kenen vastuulla osaamisen kehittäminen oikeastaan on?

Pidä huolta urahyvinvoinnistasi

MarkkinointiKollektiivi toteutti jäsenistönsä keskuudessa urakyselyn markkinointiammattilaisten nykytilanteesta. Miten työssä voidaan? Millaiset koulutus- ja etenemismahdollisuudet henkilöillä on? Missä ovat työn ja työelämän keskeiset haasteet? Lähes 400 vastausta antoi mielenkiintoista pohdittavaa niin työntekijän kuin työnantajan näkökulmasta. Urahyvinvointi on tärkeää. Työssä jaksamiseen vaikuttaa moni tekijä, myös oma osaaminen ja ammattitaidon ylläpito.

Kuunneltu podcast CV:ssä ei vakuuta työnantajaa

Markkinointialan jatkuva muutos toimii suurimpana motivaattorina kouluttautumiseen, kun taas ajanpuute koetaan isona haasteena. On syntynyt outo käsitys, ettei koulutus saisi maksaa mitään ja sen pitäisi hoitua ilmaisseminaareina tai työpäivän lomassa kuunneltuina webinaareina. Uuden oppiminen edellyttää aina vaivannäköä. Osaamisen uudistaminen kevyillä tavoilla, melkein kuin huomaamatta, ei valitettavasti tuota riittävää tulosta. Kuunneltu podcast CV-merkintönä ei vielä vakuuta uutta työnantajaa. Laajojen kokonaisuuksien hahmottaminen ja oman työn kehittäminen vaativat aikaa ja keskittymistä. Toivottavasti tämä asia ei kuulu ns. huonojen uutisten piiriin. Opiskelu aikuisiällä on nimittäin varsin voimaannuttavaa, uudistuminen näkyy näkökulmien ja työtaitojen lisäksi energiana ja tuoreina verkostoina.

Korona-aika vahvisti mahdollisuuksia oman osaamisen kehittämiseen verkossa. Todennäköisesti suuntaus verkko-opintoihin jatkuu, säästyyhän siinä aikaa ja vaivaa kunhan opinnot on suunniteltu myös verkostoitumisen ja vuorovaikutuksen kannalta toimiviksi. Tapoja ja kanavia on siis monia, kunhan pitää mielessä sen, ettei yksi tutkinto riitä koko työuran ajaksi.

Työssä ja työelämässä oppiminen

Oppimisesta valtaosa tapahtuu työssä. Sekään ei tapahdu itsestään vaan edellyttää kiinnostusta kehittää itseään. Uteliaisuus ja rohkeus ovatkin merkittäviä työelämätaitoja, joihin rekrytoitaessa tulee kiinnittää huomioita. Aktiiviset henkilöt saavat kiinnostavia projekteja, jotka vievät heitä jälleen uralla eteenpäin. Vaikka moni markkinointiammattilainen haluaisi syväosaajaksi intohimonsa alueella, tulevien työmahdollisuuksien vuoksi kannattaa kehittää itseään moniosaajaksi. Koskaanhan ei tiedä, millainen mahdollisuus odottaa nurkan takana.

Lisää liksaa – näin osoitat oman arvosi

Moni markkinointiammattilainen haluaisi lisää palkkaa. Asia näkyi myös tutkimuksessa ja sitä pidettiin isona syynä työpaikan vaihtoon.

Jotta voi saada parempaa palkkaa, tulee oma arvo osoittaa työnantajalle parantuneiden tulosten kautta. Mikäli onnistuu vakuuttamaan johdon ja esihenkilön omalla hinta-laatu -suhteellaan, se tuottaa yleensä tulosta. Johto kyllä kuuntelee liiketoiminnan kieltä, ja sitähän markkinointi on – liiketoimintaa.

Tulevaisuudessa tarvitaankin yhä enemmän taitoja markkinoinnin yhteydestä liiketoimintaan. Pitää olla osaamista datan hyödyntämiseen, digimarkkinointiin sekä strategisen tason työskentelyyn. Markkinoinnin raporttien tulee olla linkitetty myynnin ja liiketoiminnan tavoitteisiin, muuten ne eivät kiinnosta. Analytiikka itsessään ei ole autuaaksitekevää. Pitää pystyä analysoimaan dataa, tekemään oikeita johtopäätöksiä, oppimaan virheistä, kokeilemaan, testaamaan ja muuttamaan toimintaa. Varmista, että osaat myös nämä tulevaisuuden osaamistarpeet. Näin myös palkankorotus on askeleen lähempänä.

Minulla ei ole aikaa itseni kehittämiseen

Käsi sydämelle. Onko kyse ajasta vai priorisoinnista? Vaiko sittenkin mukavuudenhalusta? Opiskelu nähdään ehkä vaivalloisena. Tuoreiden opintojen kautta uudistettu osaaminen toimii myös perusteluina palkankorotukselle. Nyt on aika luoda oma osaamisidentiteetti! Sillä on markkina-arvoa. Vaadi itseltäsi, se kannattaa.

Anne Niemi-Hakala, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Rastor-instituutti

Anne Niemi-Hakalalla on avoin ja intohimoinen suhde työhönsä. Hän menetti sydämensä palvelumarkkinointiin jo vuosikymmeniä sitten, ja on saanutkin vastata siitä monipuolisesti eri organisaatioissa. Hän syttyy asiakkaista ja arvon tuottamisesta heille – siiloutunut sooloilu vastaavasti saa hänet sammumaan. Niemi-Hakala kannustaa jokaista elinikäiseen oppimiseen ja toteuttaa tätä omassa elämässään opiskellen ja avoimesti uusia asioita seuraten.

Rastor-instituutti tarjoaa elämän suuntaamuuttavia oppimiskokemuksia ja uramahdollisuuksia sekä vauhdittaa yritysten kasvua. Se kehittää valtakunnallisesti yksilö- ja yritysasiakkaidensa osaamista keskeisillä liiketoiminnan osa-alueilla sekä tarjoaa ura- ja työllistämisen palveluita. Rastor-instituutin asiakaslupaus on Tunnistettava muutos: koulutukset, yritysvalmennukset ja urapalvelut muuttavat toimintaa niin, että tulokset todella näkyvät.

Julkaistu 
9.9.2021
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.