Se on täällä taas. Saattanut saapua jo ennen kauppojen ensimmäisiä glögi- ja joulukoriste satseja. Se tukkii kalenterin, tuo tullessaan monet dead linet ja lopulta myös tarpeen laskea aamukamman piikkejä joulubreikkiin.

Maailma valmiiksi-viikot ovat täällä!

Näistä Hulluista työpäivistä, niiden Mammutti tehtävistä sekä 3+1 venymisistä ja Super lauantaiksi hilautuvista työviikoista voisi vitsailla, mutta ikävän moni tarttuu (tai joutuu tarttumaan) niiden tarjouksiin.

Nyt saatavilla yöttömiä öitä! Lomalle lähtö stressiä erikoishintaan! Tiimikavereiden ärsyttävyyttä super edullisesti, ota 3 maksa 2! Saatavilla olotila, ettei joululoma ehdi palauttaa: laitetaanko pakettiin vai syötkö heti?

Ainakin kaksi kertaa vuodessa markkinoinnin alalla laitetaan maailma valmiiksi. Kamala rutistus ja ponnistus tehdään ennen kesä- ja joululomaa. Usein vuoden lopun kliimaksiin saadaan mukaan myös seuraavan vuoden suunnittelu. Tunnit paukkuvat ja läppärin kannet avataan myös iltaisin.


Mutta hei, jaksetaan vielä vähän.

Loppurutistus! Enää muutama kuukausi. Enää muutama viikko. Pari päivää vielä. Pystytään tähän! Pardon my French, mutta tämä on ihan paskaa. Loppukiri on okei jos sitä ennen on saanut palauduttua edellisistä suorituksista, mutta edelleen tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että markkinoinnin alan hommissa maratonin jälkeen alkaa heti seuraavalle lähtölaskenta.

Asia tulee ilmiönä esille niin alan ihmisten kesken käytävissä keskusteluissa, kuin myös tämän vuoden suosituimpiin lukeutuvimpien MarkkinointiKollektiivin sisältöjen kautta. Kun teemana on työn priorisointiin tai alalla jaksamiseen liittyvät teemat, ollaan selkeästi oltu tarpeellisen ja kaivatun vertaistuen äärellä. Esimerkiksi Riina Jokinen tuntui osuvan kaivattuun kokemuksien sanoittamiseen, kun hän vieraili MarkkinointiKollektiivin Aamukahviseurassa puhumassa MarkOpsista eli B2B-markkinoinnin tehostamisen kolmesta peestä. “(Tässä) sanoitettiin oivallisesti tunteeni työpaikallani. Hetkittäin nauroin vedet silmissä. Voimaannuttava, kannustava kokonaisuus - en ole yksin! Kiitos tästä!” sanoitti eräskin Aamukahviseuran kahvittelija. Suositus tälle 30 min tallenteelle.


Aiotko todella tehdä?

Meillä on kollegani Sanna-Kaisan kanssa ollut käytössä maailma valmiiksi -viikkojen hulinan painaessa päälle “Aiotko todella tehdä?”-haastatteluhetki. Homma on yksinkertainen ja toimii näin: olemme listanneet kaikki työpöydällä olevat asiat ja napanneet hetken yhteistä aikaa, ja toinen toistemme listoilla olevista asioista haastaneet aiotko todella tehdä tämän? Entä tämän? Tarvitseeko tätä todella tehdä? Joskus viivojen vetämiseen to do-listan askareiden päälle tarvitsee kollegan tuoman perspektiivin ja tuen. Priorisointi on parhaimmillaan sen miettimistä, mitä ei tarvitse tehdä. Sen opetti myös Riina jo mainitussa Aamukahviseurassa, ja sai paljon hurrausta:

“Priorisointi ei ole sitä, että määritellään asioiden kiireellisyysjärjestys, vaan sitä että jätetään asioita tekemättä.”

Maailma ei tule valmiiksi ennen joulua. Tälläkään kertaa. Ja keskeneräisessä maailmassa kaikista tärkeintä on, että siellä olevat tyypit jaksavat ja voivat hyvin. Mitä siis sinä voit jättää tekemättä?


Marica (MarkkinointiKollektiivi)

Kirjoittaja on parhaimmillaan onnistunut karsimaan to do-listaltaan ⅔ asioista pois. Siihen tarvittiin kuppi kahvia ja yhtä innolla omaa listaansa karsimassa ollut työpari. Silti listalle jätettiin muutama just for fun-työhomma, koska sellainenhan edistää työhyvinvointia!

Julkaistu 
2.12.2021
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.