Kumppaniblogi: Evermade

Laitoitteko yrityksenne verkkosivuston uusiksi 3 vuotta sitten, mutta nyt on jo alkanut tuntua siltä, että seuraava uudistus olisi tarpeen? Jokin on mennyt pieleen.

Uusi strategia → uusi sivusto

Monen firman sivusto laitetaan kokonaan uusiksi2–4 vuoden välein. Vaikka jokainen tilanne on yksilöllinen, toistuvat tietyt syyt vuodesta toiseen. Yleisin vastaan tuleva syy on verkkosivuston päivitys osana isompaa uudistusta: yrityksen strategia ja visuaalinen identiteetti ovat päivittyneet ja siksi myös sivusto täytyy laittaa uusiksi. Tässä voi toisinaan ollakin järkeä, mutta varsinkin pienempien strategiapäivitysten tai identiteetin kevyen raikastamisen kohdalla kulmakarvani nousevat, jos se tarkoittaa koko sivuston räjäyttämistä uuteen uskoon.

Tarpeet muuttuvat aina, tiesitpä sitä julkaisun hetkellä tai et: strategia päivittyy, yrityksen suunta muuttuu, brändi menee uusiksi, palveluita tai tuotteita tulee lisää ja tapahtumia järjestetään (jos Covid sen vielä joskus meille suo). Et varmaankaan halua ottaa yhteyttä kumppanitoimistoosi jokaisen pienen muutoksen kohdalla.

Liian suuri fokus sivuston julkaisupäivässä

Jos sivuston päivittämiseen, kehittämiseen ja jatkojalostukseen tarkoitetut työkalut ovat huonoja, ei sivusto voi elää ajassa mukana ja päivittyä ketterästi uusien viestien ja ilmeen mukaiseksi. Yleisin syy uudistaa verkkosivusto jälleen liittyy juuri työkaluihin: kankea tai epävakaa tekninen pohja sekä huono sisällönhallintajärjestelmä ovat monelle markkinointi-ihmiselle valitettavasti arkipäivää.

Ongelma syntyy usein jo uudistuksen suunnitteluvaiheessa: sivustouudistuksissa keskitytään aivan liikaa siihen, miltä sivusto näyttää julkaisupäivänä. Ostaja keskittyy yleensä visuaalisuuteen, koska sitä on helppo ymmärtää, mutta verkkosivuston hankinnassa tulisi julkaisun sijaan pohtia pikemminkin sivuston elinkaarta. Pelkän kauniin ulkokuoren lisäksi on hyvä pohtia, minkälaiset välineet saadaan verkkopalvelun muokkaamiseen ja jatkokehitykseen. Loppujen lopuksi hyvin suunniteltu ja toteutettu verkkosivusto sisällönhallintajärjestelmineen on yksi markkinointitiimin tärkeimmistä työkaluista, sillä se mahdollistaa sivuston jatkuvan muovauksen kulloinkin olemassaoleviin tarpeisiin ja painopisteisiin sopivaksi ilman suuria ponnistuksia.

Kun työkalupakki on kunnossa, sivusto kestää aikaa huomattavasti paremmin.  

Slackin toisella puolella on ihminen

Yksi syy uudistukseen on huonoksi edennyt suhde sivuston toteuttaneeseen toimistoon, liian pitkät vastausajat ja yleisestikin odotukset alittava palvelu. Jos nykyinen kumppani kypsyttää, kannattaa asia nostaa esille rakentavalla tavalla. Homman nimi on nimittäin se, että vaikka jatkokehityksen ja ylläpidon voi aina yrittää siirtää kolmannelle osapuolelle, eivät tällaiset koskaan ole kovin yksinkertaisia ja pitkäaikaisia ratkaisuja. Jokaisella toimistolla ja tekijällä on omat käytäntönsä, eikä edes open-sourcen päälle rakennetulle palvelulle jatkokehittäjän löytäminen ole itsestäänselvyys. Kehittäjät hädin tuskin haluavat jatkokehittää omia ratkaisujaan, saati sitten jonkun toisen legacy-koodia.

Perinteinen toimittaja-asiakas -asetelma lähtee helposti väärään suuntaan: positiivisessa hengessä liikkeelle lähtenyt yhdessä tekeminen muuttuu sähköpostien tai Slack-viestin ampumiseksi työkiireiden keskellä. Oman kokemuksen mukaan kannattaa panostaa tiimien ja yksilöiden väliseen kemiaan yritysrajojen yli. Jos tulet tekemään töitä tiettyjen ihmisten kanssa seuraavat vuodet (olivat he konsultteja tai kollegoitasi), on erittäin tärkeää, että suhteenne perustuu luottamukselle ja hyvälle yhteishengelle.

Kumppanuuden voisi melkein rinnastaa parisuhteeseen: Jos edellinen 3 vuotta kestänyt suhde on kariutunut, kannattaa miettiä, miksi henkilö oli epäsopiva ja mitä seuraavassa suhteessa voisi tehdä toisin. Muuten samat virheet toistuvat helposti uudestaan. 

Miten luodaan aikaa kestävä verkkopalvelu?

Verkkosivustojen uudistusprojekteihin palaa rahaa helposti kymmeniä, tai jopa satoja tuhansia. Jos edellisestä uudistuksesta on vasta se muutama vuosi, on hyvä miettiä, mikä meni vikaan.

Alla muutama konkreettinen vinkki sivustouudistukseen:

  • Tiimi ja kemiat: Kannattaa tavata useamman toimiston edustajia ja kysellä suosituksia omista verkostoista. Kun olet valinnut kourallisen toimistoja, kannattaa niiden väkeen tutustua ihmisinä. Kannattaa myös jutella toimiston nykyisten tai aiempien asiakkaiden kanssa. Monet pohtivat myös hinnan muodostumista ja erilaisia hinnoittelumalleja. Hyvä toimisto osaa perustella asiakkaalleen, mitä asiakkaan verkkopalvelu tarvitsee ja mistä hinta muodostuu sekä perustella tehtyjä toimenpiteitä datalla.
  • Työkalut markkinoinnille: Keskustele julkaisun jälkeisistä tarpeista. Tyydytkö pelkkään bugien fiksailuun, vai ovatko tavoitteesi sivustolle korkeammalla? On mahdollista, että tarvitset kolmen vuoden päästä hyvin erilaisia asioita, kuin tänään. Kysy siis toimistoehdokkaalta, miten he ovat aikoneet ratkaista tämän haasteen. Pohdi, saatko heiltä sellaisia työkaluja, jotka auttavat sinua pääsemään kulloinkin edessä oleviin tavoitteisiin.
  • Useampia palveluita saman katon alta: Tekeminen kärsii helposti silloin, jos kaikki eriytetään eri taloihin. Viisi maailman parasta oman alansa syväosaajaa eri taloista ei pärjää viiden hengen hyvinrasvatulle tiimille, joka toimii yhdessä. Jos kaikki toiminnot on eriytetty, kommunikaatio vaikeutuu, päivät ja viikot kuluvat erilaisissa statuspalavereissa, muutoksissa kestää pidempään ja tietysti myös rahaa palaa enemmän.
  • Muista, että kerralla ei tule täydellistä.

Julius Haukkasalo

Kirjoittaja on helsinkiläisen digitoimisto Evermaden toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Juliuksella on palava halu auttaa organisaatioita saavuttamaan tavoitteensa verkossa ja hän toivoo, että digitaalinen markkinointi toimisi kasvun ajurina yhä useammalle suomalaiselle yritykselle.

-----------------------

Katso Juliuksen puheenvuoro helmikuun 2021 MK Teematilaisuudessa aiheesta Verkkosivuston datavetoinen kehittäminen.

Julius on vieraillut myös MarkkinointiRadiossa, kuuntele jakso tästä!

Julkaistu 
18.10.2021
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.