Lapset ovat viisaita. Seitsemänvuotiaani kysyi minulta jokin aika sitten pysäyttävällä tavalla mitä teen työkseni. Keskustelumme oli parempi urapohdinta kuin yhdenkään opinto- tai uraohjaajan kanssa käymäni keskustelu koskaan. Sain siitä myös kimmokkeen käydä vastaavan keskustelun yhdessä tiimipäivässä koko porukkamme kesken. Koostin keskustelumme yhteen, toiveenani että se herättää ajatuksia ja kannustaa vastaavaan keskusteluun.

“Äiti mitä sä teet niin kuin maailman hyväksi?”
”Mitä tarkoitat?”
”Mitä sä teet niiden sun kaverien kanssa kun teillä on palaveri?”
”Tarkoitatko siis että mitä mä teen työkseni?”

”Joo, ja mitä sillä sun työllä tehdään maailman hyväksi?”

Oikeutettu kysymys lapseltani, sillä hänelle tämä maailma on jäljiltäni jäämässä. Hyvä muistutus myös siitä, että meidän tulisi osallistaa ja kuunnella lapsia ja nuoria. Heissä asuu viisautta, ideoita ja ajatuksia, joille tulemme vanhetessamme sokeiksi.

Seitsemänvuotiaan huipputason mentorin aloitteesta nappasimme MarkkinointiKollektiivin tuotannon tiimipäivään yhteisen ohjelman: kävimme antoisan keskustelun yhdessä tiimin kesken siitä mitä hyvää, jokaisen meidän mielestä, työmme tekee maailman hyväksi.

Suosittelen harjoitusta jokaiselle - omaksi ja tiimin kesken tehtäväksi. Oletteko samasta työstä samaa mieltä? Mitä voisitte tehdä enemmän? Me MarkkinointiKollektiivin tuotannossa löysimme viisi pääteemaa vastaukseksi siihen, mitä hyvää työmme tekee maailman hyväksi:

1. Rakennamme  markkinoinnin alalle keskustelukulttuuria ja yhteishenkeä

Ylläpidämme maamme suurinta ja elinvoimaisinta markkinoinnin alan yhteisöä, moderoimme yhteisön omaa Facebook-ryhmää, ja tuotamme markkinoinnin ammattilaisille vuosittain yli 50 erilaista tilaisuutta kohdata toisiaan (virtuaalisesti tai kasvokkain). Palaute jota näistä saamme kertoo, että alan ihmiset kaipaavat yhteistä keskustelua ja kollegiaalista tiedonjakoa.

  • Ylläpidämme paikkaa, josta markkinoinnin ammattilainen saa apua: työmme mahdollistaa vertaistuen ja oikean tuen antamisen.
  • Moderoinnillamme ohjaamme tarvittaessa kohti järkevää keskustelukulttuuria ja opetamme parempaa somekäytöstä.

Tälläisellä pitkäjänteisellä kulttuurin luomisella jäljet eivät jää vain alan ammattilaisten ryhmään, vaan leviävät toimintamallina eteenpäin.


2. Tuemme oppimista ja ammatillista hyvinvointia yksilöä ajatellen


Työmme MarkkinointiKollektiivin tuotannossa tarkoittaa kuukausittain järjestettävien MK teematilaisuuksien, joka tiistai pidettävän MK Aamukahviseuran ja useita kertoja vuodessa käynnistyvien MK koulutusten lisäksi myös erilaisia sisältöjä markkinoinnin ammattilaisille. Esimerkiksi MarkkinointiRadio-podcastin ja alan ainoan ammattilaismedian MarkkinointiUutiset jutut ovat kaikki löydettävissä ja käytössä jokaiselle - heti ja veloituksetta!

  • Kutsumme kaikki mukaan ja tarjoamme jokaiselle mahdollisuuden kertoa omista ajatuksistaan: esimerkiksi kuka tahansa markkinoinnin ammattilainen voi kirjoittaa Kipinävuoro-blogin ja jaamme sen sisältöä eteenpäin.
  • Olemme läsnä kriisin hetkissä ja kokoamme alan ammattilaiset yhteen tietoa sekä vertaistukea tarjoten: kokosimme vuorokaudessa tietoa koronan vaikutuksista markkinointi budjetteihin kun pandemia alkoi ja järjestimme keskustelutilaisuuden kriisin aikaisesta markkinoinnista kun Ukrainan sota alkoi.
  • Pidämme huolta alan tiedonkulusta ja varmistamme, että maassamme on markkinoinnin alan ammattilaisille oma markkinointimedia.

Mahdollistamme markkinoinnista kiinnostuneille ja markkinoinnin ammattilaisille alan tiedon demokratisoinnin: ajantasainen tieto ja opit ovat saatavilla jokaiselle kiinnostuneelle ilman kustannuksia.

3. Rakennamme parempaa työelämää markkinoinnin ammattilaisille


Haluamme, että alan ammattilaiset löytävät töitä, ja kasvatamme tietoisuutta markkinoinnin ammattilaisen roolista organisaatioissa. Haastamme yksilöitä rakentamaan tietoisesti itselleen hyvää arkea markkinoinnin tehtävien parissa ja ohjaamme organisaatioita pitämään koko henkilöstönsä hyvinvoinnista huolta.

  • Autamme alan ammattilaisia työllistymään: tuemme alan yksilöitä kouluttamalla, neuvomme oman osaamisen sanoittamisessa ja osallistumme alan palkkakeskusteluihin.
  • Avaamme ajatuksia ja ovia työpaikan vaihtamisen mahdollisuudelle - jaamme aktiivisesti alan avoimia työpaikkoja ja autamme alan organisaatioita hakemaan markkinoinnin alan ammattilaisia.
  • Annamme omalla tiimillämme mallia, että tällä(kään) alalla yksi muotti ei ole tarpeen: olemme kaikki hyvin erilaisia ja se on okei. <3

Työllämme on iso rooli markkinoijien työelämän kannalta: toimemme piristävät ja saavat tuntemaan itsensä markkinoinnin ammattilaisen roolissa vähemmän yksinäiseksi - tästä saamme paljon palautetta!

4. Nostamme markkinoinnin arvostusta ja vivutamme maailmaa paremmaksi

Uskomme kaikki, että markkinoinnilla voidaan parantaa maailmaa. Tehdä vaikuttavaa yhteiskunnallista muutosta kestävämpään ja tasa-arvoisempaa maailmaa kohti. Ihmisiin vaikuttamiseen liittyen oppien ja oivallusten jakaminen, ja markkinoinnin ammattilaisten jaksamiseen vaikuttaminen, kirittävät kohti parempaa.

  • Työmme edesauttaa luomaan kestävää hyvinvointia.
  • Työmme on rakentamassa suomalaista  kilpailukykyä.
  • Autamme koko MarkkinoiniKollektiivin yhteisön voimin nostamaan markkinoinnin tasoa, puhumaan sen vaikutuksista liiketoiminnan kanssa samaa kieltä ja osoitamme markkinoinnin kuuluvan organisaation strategisten ydintoimintojen joukkoon.

Mahdollistamme, että jokainen voi ottaa jaossa olevat opit käyttöönsä heti, ja alkaa omalta sekä organisaationsa osalta tekemään muutosta välittömästi.

5. Omasta hyvinvoinnistani siirtyy hyvää eteenpäin

Jokainen nosti esille “Laita happinaamari ensin itselle, auta sitten muita”-vertauksen. Sillä on väliä, että työmme ja työyhteisömme on rakennettu mahdollistamaan omannäköinen työelämä. Meillä on töissä kahdeksan henkilöä, joista yhdenkään työmalli ei ole toisen kanssa identtinen. Lähtökohtamme on yksilöllinen ja kullekin paras työelämä. Sen kautta totesimme, että:

  • Jää energiaa olla hyvä ihminen: tässä työssä mutta kaikessa muussakin elämässä.
  • Saa toteuttaa itseään muuallakin: kokonaiselämä saa olla mukana tässä työssä ja kaikki ajattelevat muualta kantautuvien kokemusten vain rikastuttavan työtämme.
  • BONUS: Omaan hyvinvointiin vaikuttaa vahvasti, että on oma työyhteisö johon saa kuulua ja yhteisö ei erottele siihen kuulumista työtuntien määrän perusteella - kaikki ovat mukana yhtä lailla!

Oli hienoa huomata, kuinka samanmielisiä olimme tiimin kanssa työmme tarkoituksesta ja siitä, mitä sillä teemme maailman hyväksi. Puhuimme samoista asioista välittömästi ja mietimme heti kuinka voisimme lisätä vaikuttavuuttamme. Yhdeksi ideaksi nousi MarkkinointiKollektiivin toimien tietoisuuden kasvattaminen. Tämä kirjoitus olkoon sille osaltaan heti jo alku, ja samalla sinulle kutsu tulla mukaan kaikkeen MarkkinointiKollektiivin toimintaan.

KIITOS MarkkinointiKollektiivin kumppaneille, että teette kanssamme maailmaa hyväksi yhdessä kaikilla toimillamme.


Jos kiinnostuit MarkkinointiKollektiivin menosta, tässä muutama vinkki:

  • Tule mukaan alan ammattilaisten keskusteluihin, lähes 20 000 kollegan joukko löytyy täältä
  • Nappaa MK Uutiskirje, johon koostamme tiedot uusimmista tilaisuuksista ja sisällöistä tästä
  • Pysy ajantasalla markkinoinnin alan uusimmista uutisista ja tutustu MarkkinointiUutisiin

Marica Thorén

Kirjoittaja työskentelee MarkkinointiKollektiivin tuotannossa. Hän innostuu aina, kun on mahdollisuus tuoda ihmisiä yhteen, tehdä hyvää ja päästä jonottamatta jäätelökioskille.

Julkaistu 
7.6.2022
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.