Kaikki siitä puhuu ja kaikkihan sitä hyödyntää – tarinoita datasta | MK Kipinävuoro | Kumppaniblogi

”Miten teillä hyödynnetään dataa?” ”Mitä dataa?”  Niin just, että mitä dataa ja miten sitä teillä hyödynnetään? Hyödynnättekö jotenkin erityisen luovasti? Perinteisesti vähän kankeaksi julistemediaksi mielletyn ulkomainosalan ja -yrityksen markkinoinnissa työskentelevältä meinasi mennä aivorattaat vähän lukkoon muutama vuosi sitten, kun yllä mainittuihin kysymyksiin odotettiin minulta vastausta. Data joo, kyllähän sitä on ja niin, kyllähän me sitä hyödynnetään. Mutta luovasti? Jotenkin erityisen luovasti? Se on hyvä kysymys. Tästä keskustelusta on aikaa jo pitkä tovi ja eteenpäin mennään sellaisella vauhdilla, että aivorattaat on rasvattu useampaan otteeseen tässä välissä. Ala on digitalisoitunut nopeasti, mikä on asettanut meidät sekä toivotusti että pakotetusti näiden kysymysten äärelle. Meillä JCDecaux’lla on tunnistettu vajaat 100 erilaista datalähdettä, joita hyödynnämme talossa enemmän ja vähemmän aktiivisesti, sisäisessä ja ulkoisessa käytössä. Lähteiden määrää tärkeämpää on tietenkin ollut määrittää, onko kaikki data parhaassa mahdollisessa käytössä? Miten hyödyntää sitä innovatiivisesti ja luovasti, asiakasta hyödyttävästi ja omaa toimintaa tehostavasti? Markkinoinnin näkökulmasta datan ja teknologian luomat mahdollisuudet entistä osuvampaan markkinointiviestintään, tuotekehitykseen sekä brändin rakentamiseen ovat valtavat. Ne mahdollisuudet, joista on eniten hyötyä, pitäisi vain osata tunnistaa. Helpommin sanottu kuin tehty. Viime aikoina meillä on otettu käyttöön paljon uusia, dataa hyödyntäviä prosesseja, työkaluja ja sisältöjä. Näillä ei tietenkään sinänsä ole mitään merkitystä, jos niistä ei ole aidosti hyötyä asiakkaalle tai meille yrityksen sisällä. Tässä meidän tämän hetken TOP3, joissa datan hyödyntäminen liittyy asiakkaan auttamiseen ja luovuuteen.

1. Datan ja tekoälyn hyödyntäminen mainoksen luovassa suunnittelussa

Ulkomainonta on visuaalinen media, jossa asiakas on ainoa sisältö. Ulkomainoksen sisällön vaikutus näkyvyyden tehokkuuteen ja vaikuttavuuteen on valtava. Hyödynnämme Visualmind-työkalun dataa ja tekoälyä analysoidaksemme mainostajien ulkomainosjulisteita. Näin päästään kiinni siihen, mitä mainos kuluttajalle viestii ja vastaako se mainostajan toivetilaa.

2. Datan hyödyntäminen digitaalisen ulkomainosnäkyvyyden suunnittelussa 

Perinteisen julisteulkomainonnan valtti on nopea peiton ja toiston rakentuminen, se on tehokas massamedia. Digitaalisen ulkomainonnan teho puolestaan perustuu premium-sijainteihin, joissa samassa lokaatiossa on useita näyttöjä varmistamassa vaikutusta ja tehoa. Digin osalta olemme tuoneet markkinalle sijaintiin pohjautuvan kohderyhmä- ja toimipiste-datan digiplanneriimme, jossa kuka tahansa voi suunnitella  datan perusteella kohdennetun ulkomainosnäkyvyyden.

3. Digitaalisen ulkomainonnan sisällön ohjaaminen datalla

Digitaalisessa mainonnassa datan hyödyntäminen mainonnan sisällössä ei ole uusi juttu. Ulkomainonnassa sen sijaan on. Sijainti, aika ja erilaiset datalähteet kuten sää, sosiaalisen median feedit, varaus- ja paikkatilanne tai vaikkapa tietyn tuotteen tai palvelun myyntitilanne ovat esimerkkejä datalähteistä, joita voi nykyisin hyödyntää digitaalisen ulkomainonnan sisällön ohjaamisessa. Uusien sisällönohjaustyökalujen ansiosta tästä tulee koko ajan myös vaivattomampaa. Tästä yhtenä esimerkkinä äskettäin lanseeraamamme SmartContent -työkalu, joka tuo digitaalisen ulkomainonnan sisältömahdollisuuksiltaan askeleen lähemmäs muuta digimainontaa. Miten teillä hyödynnetään dataa luovasti? -Krista Kivikoski
Kirjoittaja on ulkomainosyritys JCDecaux’n markkinointipäällikkö, jota monen muun tavoin innostaa käytettävissä olevan datan avaamat mahdollisuudet asiakaskokemuksen kehittämiseen, myyntiin ja markkinointiin.  

Comments are closed.