O

lemme saaneet totutella uuteen normaaliin jo yli puolen vuoden ajan. Se on pitkä aika elää epävarmuudessa terveytensä, työpaikkansa tai läheistensä puolesta – saati sitten oman yrityksensä puolesta. Vaikka tautitilanne on nyt syksyllä pysynyt onneksemme Suomen kamaralla hyvin maltillisella tasolla, on sanomattakin selvää, että globaalit vaikutukset näkyvät arjessamme niin nyt kuin vielä tulevaisuudessa. Median otsikointi kotimaan matkailusta, erityisesti Lapin matkailusta on ollut hyvin värikästä viime viikkojen aikana; on puhuttu Lapin konkurssista, autioitumisesta sekä siitä, miten suomalaisilla ei ole varaa matkustaa sinne ”Lapin lisän” vuoksi. On kuitenkin kokonaan unohdettu, miten suuria mahdollisuuksia tämä globaali kriisi avaa – ja on jo avannut kotimaan matkailulle – koskeepa se sitten Lapin hiihtokeskuksia, Tamperelaisesta kylpylää kuin Saimaan alueen unohdettuja helmiä. Oma kesälomareissuni suuntautui tänä vuonna juurikin Saimaan sydämeen, jossa suurimman vaikutuksen tekivät Iloisen Pässin maalaispuoti Parikkalassa sekä Suomen suurimmaksi rakennustyömaaksi tituleerattu Salpalinja, talvi- ja jatkosodan väliltä. Ulkomaalaisten osuus kotimaan matkailijoista ei ole suuren suuri, mutta heidän ostovoimansa varsinkin eksklusiivisiin palveluihin sekä elämyksiin on valtava. Sen takia mediassakin paljon puhutut konkurssit ovat valitettavasti totta monelle toimijalle. Kotimaan matkailu elää silti kaikesta huolimatta nyt kulta-aikaansa, ja saa vannoutuneet ulkomaan matkailijatkin suunnittelemaan lomansa koti-Suomeen.

Suomen matkailun uusi tuleminen

Koska tarjoamme itse useissa kymmenissä vapaa-ajan kohteissa medianäkyvyyttä ympäri Suomen, on asiakkaillamme ollut ymmärrettävästi huoli tulevaisuudesta; siitä niin kutsutusta ”Lapin konkurssista” tai ihmisten linnoittautumisesta kotiin. Pelko on täysin turha. Jo kesällä olemme saaneet todeta esimerkiksi golfin suosion räjähdysmäistä kasvua, puhumattakaan kansallispuistojen ennätyksellisistä kävijämääristä. Suomessa lääniä kun riittää harrastaa ja tehdä juttuja myös turvallisilla sosiaalisilla etäisyyksillä, kuten tulevana talvena hiihtokeskuksissa. Olemme saaneet pelkästään positiivisia viestejä kumppanikeskuksiltamme, eikä pelkästään Lapista. Monin paikoin esimerkiksi joulun majoitukset ovat mökkien osalta jo loppuunmyytyjä – suomalaiset ovat siis löytäneet Suomen matkailun, eikä meillä ole epäilystäkään ettei boomi jatkuisi myös tulevaisuudessa. Loppuun haluaisin vielä jakaa pätkän Posiolla toimivan Kota-Huskyn Sonja Leppäsen koskettavasta kirjoituksesta Facebookissa. ”Viime jouluna olin erään perheen kanssa Riisitunturin kansallispuistossa koiravaljakoilla, nauttien nuotion loimussa retkieväistä, katsellen tykkypuiden taipuvan tuhansien kilojen lumikuormien alla. Kotimatkalla pakkanen kiri ja taivas maalautui hetken valoisuudessaan tuhansiin sinisen sävyihin. Kukaan ei rikkonut hiljaisuutta, myös lapset keskittyivät kuuntelemaan korpien kuiskintaa. Tuo perhe tuskin unohtaa tätä päivää koskaan, ehkä en minäkään.” Tuohon kappaleeseen, jos mihin, kiteytyy Suomalaisen luonnon ja matkailun ainutlaatuisuus. Suunnatkaamme tulevina lomillamme siis kotimaisiin kohteisiin ja pidetään huoli, että ainutlaatuinen kotimaamme pysyy elinvoimaisena vielä poikkeuksellisen tilanteen jatkuessa.

Annika Kettunen

Marketing Executive, Mediateko

Julkaistu 
30.9.2020
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.