Mangomoussen reseptit jakoon! Mitä yhteistä on MasterChef Australialla ja MarkkinointiKollektiivilla

Minut tunnetaan kaveriporukassa suurena MasterChef Australian fanina. Kiinnostus ohjelmaa kohtaan kumpuaa vahvasti innosta ruuanlaittoon, ja se inspiroikin lämmittämään arkisen makaronilaatikon ”MC twistillä”, mutta ohjelma on vetäissyt mukaansa myös muista syistä. Näen ohjelmassa tärkeän opetuksen meille kaikille.

 

Kirjoitin aikaisemmin ”Taputa kilpailijaa selkään” blogitekstissä ravintola-alan ja markkinointialan vertailua. Kuinka toisaalla kilpailijaa kiritetään auttamalla ja tietoa jakamalla. Tämä on tullut usein uudelleen mieleeni MasterChef Australiaa katsoessani. Olen myös huomannut miettiväni MarkkinointiKollektiivin henkeä, tavoitetta ja tahtotilaa. Ilokseni nämä kaksi tulevat toisiaan lähelle juuri siitä syystä, joka ilahduttaa minua MasterChefissä eniten.

Jos et tunne tätä huippuohjelmaa, niin kerron sinulle, että MasterChef Australia on kova kokkikilpailu. Siinä taistellaan voittajan tittelistä, joka tuo mukanaan suuren summan rahaa ja kolumnin Australiassa suositussa ruokajulkaisussa. Niin ja tietenkin kilpailusta haetaan mainetta, kunniaa ja näkyvyyttä uraansa varten. Olen ollut ohjelman fani sen kaikkina kausina. Uusin kausi kokosi kaikilta aikaisemmilta kisan kausilta osallistujia ottamaan mittaa toisistaan – osa on jo hyvinkin pitkällä ruokaurallaan, toiset vasta suunnittelevat sinne lähtemistä. Kisaajat ovat hyvin eri elämäntilanteista, eri ikäisiä, eri taustoista. Heitä yhdistää intohimo ruokaan ja siitä oppimiseen. Ilon tuottaminen toisille oman ruokansa kautta. Jokainen osallistuja on nostamassa kisassa omaa häntäänsä, luomassa omaa brändiään ja tavoittelemassa ensimmäistä palkintosijaa. Siksi luulisi, että kun puhutaan tosi tv-ohjelmasta ja kilpailusta, meno kisaajien välillä saattaisi äityä toisia taklaavaksi.

 

Kannustaminen ja auttaminen kuuluvat kisaan

MasterChefin ominaispiirre on kuitenkin alusta saakka ollut kisaajien kesken vallitseva mahtava yhteishenki: toisten kannustaminen ja oman osaamisen jakaminen. Jos et ole katsonut ohjelmaa, annan muutaman esimerkin:

– Kisaajat asuvat yhdessä kilpailun aikana ja vapaa-ajallaan he opettavat toinen toisilleen reseptejään ja tekniikoitaan. Kisan aikana on kiitelty kaveria, joka juuri edellisenä iltana opetti uuden tekniikan, jota kilpakumppani päätyi hyödyntämään ansiokkaasti tuomarien edessä.

– Tehtävässä, jossa kilpailijoiden täytyi loihtia kisa-annoksensa vain omalla työpisteellään olevista raaka-aineista syntyi draamaa, kun eräs kilpailija pudotti vahingossa kaikki kananmunansa lattialle. Mieti, kun pudotat kilpailun kriittisessä vaiheessa kananmunasi lattialle, ja ne ovat olennainen osa annosta jota kokkaat, on kilpatoverisi halukas antamaan oman varakananmunansa sinulle!

– Vielä yksi esimerkki: kun pudotustehtävässä (tehtävä, jossa huonoiten suoriutunut kisaaja joutuu jättämään pelin ja hänet lähetetään kotiin) kisaaja menee lukkoon eikä millään saa mieleensä mangomoussen ainesosia, niin kilpakumppani juoksee omalta työpisteeltään, kesken oman kisa-annoksensa kokkaamisen, kertomaan reseptin – tarkkoine mittoineen. Kaikki hurraavat! Kaveria autetaan, kesken kilpailun. Kisassa, jossa taistellaan omien unelmien täyttymisen mahdollisuudesta.

 

Tämä on inspiroivaa. Tätä haluaisin kaikkialle lisää. Ymmärrystä, että tieto ei ole valtaa, tiedon jakaminen on. Ja tätä valtaa on ilo käyttää!

 

MarkkinointiKollektiivissa on yhteisen onnistumisen henkeä

”Suomessa tehdään maailman parasta markkinointia” ja “Tieto liikkeelle kaikkien voimin” ovat MarkkinoinointiKollektiivin kantavia ajatuksia. MarkkinointiKollektiivi perustettiin, jotta meidän olisi helpompi jakaa ajatuksiamme ja tietoamme kollegoiden kesken. Alan ammattilaisten yhteisö on kasvanut maamme suurimmaksi ja aktiivisimmaksi markkinoinnin alan keskustelufoorumiksi. Kollektiivissa vinkataan, linkataan ja yhdistetään voimia – kootaan alan ammattilaisia myös fyysisesti yhteen tapahtumiin ja koulutuksiin – koska yhdessä me voimme oppia tekemään maailman parasta markkinointia. Kun jaamme mangomousse reseptimme pelkäämättä ja ymmärrämme, että saamme aina itse lopulta enemmän, kun autamme toinen toisiamme.

Ottaisin kenet tahansa MC kisaajista työkaverikseni. Solidaarisuus, ymmärrys oman itsen yli ulottuvasta tiedon jakamisesta ja yhteisen hyvän kasvattamisesta on parasta itsensä brändäämistä. Sitä kannattaa tehdä myös MarkkinointiKollektiivissa; se voi kantaa yllättävän pitkälle. Ja aivan kuten MasterChefin kilpailijoiden kesken yhdistävänä tekijänä kaiken erilaisuuden keskellä toimii ruoka, niin MarkkinointiKollektiivissa markkinointi on yhteinen intohimomme, ja se yhdistää meitä.

 

Marica Thorén


Kirjoittaja työskentelee MarkkinointiKollektiivin tuotannon puolella, ja kesälomaltaan hän on pikkuhiljaa alkanut kaipaamaan jo töihin. Edessä on mielenkiintoinen syksy, jossa on luvassa todella monia mahdollisuuksia Kollektiivilaisille jakaa omasta osaamisestaan.

, , ,

Comments are closed.