Markkinointi on lääketiedettä

Moni asia maailmassa on tällä hetkellä pielessä. Ihmiset ovat verkottuneempia kuin koskaan aikaisemmin, mutta yhä useampi kokee yksinäisyyttä ja syrjäytyneisyyttä. Kiusaaminen, ahdistelu ja paha olo vuotaa verkkoja pitkin ja ilman empatiaa sekä luonnollisen kanssakäymisen työkaluja tuota pahaa oloa on liian helppoa kaataa muiden päälle.

Ihmisten terveys rapistuu kun laitteet ja addiktoivat palvelut vievät yöunemme, edellämainittu some ja omat verkostot piiskaavaat ”hustlaamaan kunnes kuolet”, dieettimme ja elämäntapamme kaatuvat kun metrossa tai bussipysäkillä pimeässä ja loskassa ainoa silmiimme loistava väripilkku on pikaruokalan uuden triplajuustomajoneesikarsinogeeniburgerin tarjousmainos, jonka lupaus välittömästä tyydytyksestä vie voiton kasvisten höyryttämiseltä.

Ruoskimme ihmiset ostamaan yhä enemmän ja enemmän halvempaa huonoissa oloissa tuotettua tauhkaa, josta kärsivät niitä tuottaneet, ihan yhtä paljon elämää rakastavat ja kipua pelkäävät ihmiset kuin sinä ja minä, ja heti kun tuon pikamuotipuljun paketti on tipahtanut ovelle muistamme kuitenkin syyllistää sopivasti #sustainability.

Olemme niin fiksautuneita välittömään tyydytykseen ja lyhyen ajan voittoihin, että maapallomme on kirjaimellisesti saamassa burnouttia. Siksi haluankin sanoa, muistuttaa ja rohkaista että jokaisessa teistä, joka sanoo tekevänsä työkseen markkinointia ja puhuvansa sen puolesta voi kääntää tämän kelkan ja tarjoilla koko maailmalle sen tarvitsemaa kollektiivista terapiaa.

Markkinointi on lääketiedettä. Sen avulla voidaan parantaa sairaita. Tuottaa ja kehittää parempia, meitä ja muita parantavia palveluita ja tuotteita. Se on keino kaivaa meidän olemisesta oivalluksia paremmasta huomisesta ja tehdä siitä konkretiaa.

Markkinointi ei ole asioiden tuputtamista ja pikavoittoja. Se on välittämistä, kuuntelua ja empatiaa.

Markkinointi on lääketiedettä ja sen avulla voimme parantaa maailmaa.

Comments are closed.