Markkinointityökalujen valinta – Miksi se on vaikeaa ja miten se kannattaa tehdä? | MK Kipinävuoro

Susanna Junnila

Markkinointi on nykyään täysin riippuvainen softasta, mutta markkinointityökalujen vertailu ja valinta on edelleen yllättävän vaikeaa.

Markkinointityökalujen valinta on prosessi jossa tieto on valtaa

Pk-yrityksissä markkinointi usein tekee työkalupäätökset melko itsenäisesti. Tämä on nopea tapa edetä – välillä jopa liian nopea. Eteeni on tullut monta pk-yritystä, joissa on päätetty isosta investoinnista vahvasti mielikuvien, kuulopuheiden ja hyvin pikaisen tutustumisen perusteella kiireisen arjen keskellä.

Isoissa yrityksissä it- ja hankintaosastot tulevat mukaan kuvaan. Silloin hankintaprosessi on pidempi ja harkitsevampi – mutta lopputulos ei silti välttämättä miellytä käyttäjiä. Markkinointi tarvitsee hyvät argumentit puolustaakseen omasta näkökulmastaan toimivia ja käytettävyydeltään hyviä ratkaisuja.

Joka tapauksessa markkinointi tarvitsee tietoa, oli sitten kyse mainosjärjestelmän, markkinoinnin automaation tai sisällönhallintajärjestelmän valinnasta. Muuten iso hankinta tulee tehtyä mutu-tuntumalla tai annettua valta muiden osastojen käsiin.

Ketä uskoa markkinointityökalun valinnassa?

Kenen tarjoamaan tietoon sitten pitäisi luottaa? Tähän ei ole helppoa vastausta.

Teknologian tarjoajat keskittyvät vahvuuksiinsa. Teknologiabrändin omistaja yleensä keskittyy vain vahvuuksiin. Voi olla hyvin vaikea erottaa, missä työkalun rajoitukset oikeasti ovat ja minkälaiseen käyttöön se sopii huonosti. Välillä teknologian kehittäjät eivät itsekään tunne kilpailevia tuotteita, eivätkä näin hahmota omia kilpailuetujaan. (Olisipa virkistävää lukea heti etusivulla: “Emme suosittele tuotettamme näihin käyttötarkoituksiin.”)

Konsulteilla on monesti oma lehmä ojassa.Teknologiatoteutuksia tarjoavan konsulttifirman omat sidonnaisuudet kannattaa huomioida. Tämä on hieno tapa sanoa, että kannattaa selvittää, mitä työkaluja yritys tarjoaa, ja sitten miettiä kriittisesti, ovatko he sinulle sopiva kumppani. Jos konsulttifirma tarjoaa vain yhtä ratkaisua, on mahdollista, että kaikki ongelmat näyttävät nauloilta. Silloin vastaat vertailun tekemisestä itse – ja joudut mahdollisesti vertailemaan samaan aikaan sekä teknologiaa että kumppaniehdokkaita.

Käyttäjillä on rajatusti kokemusta.Voit haastatella tuttua toisesta firmasta tai lukea netin arvostelufoorumeita, mutta useimmilla käyttäjillä ei ole syvällistä osaamista useista samanlaisista työkaluista. Jos löydät sellaisen, ja hänellä on vieläpä samanlainen liiketoimintamalli, teknologiaympäristö ja käyttötarpeet kuin sinulla, niin olet poikkeuksellisen onnekas.

Suhtaudu siis terveellä kriittisyydellä saamiisi tietoihin ja mielipiteisiin.

Onnistunut markkinointityökalun valinta – 3 vinkkiä

Nämä kolme asiaa kannattaa huomioida, kun olet hankkimassa uutta järjestelmää markkinoinnin käyttöön. 

1. Selkeä visio. Ymmärrätte, mitä haluatte uudelta järjestelmältä ja miten se sopii yrityksenne strategiaan. Välittömien tarpeiden lisäksi on ainakin jonkinlainen idea siitä, mitä haluatte tehdä muutaman seuraavan vuoden aikajänteellä. Sitä varten täytyy tietysti ymmärtää, miten liiketoimintanne on muuttumassa.

2. Arkkitehtuurin huomioiminen. Erityisesti pk-yrityksissä, joissa ei ole omaa it-osastoa, arkkitehtuuria ei välttämättä omista kukaan. Vaikka järjestelmän voisikin ottaa aluksi käyttöön ns. stand-alone-versiona, niin monet käyttötapaukset lopulta vaativat integraatioita. Kannattaa huomioida jo alkuvaiheessa, minkä muiden järjestelmien kanssa tämän uuden palikan täytyy vaihtaa tietoa, miten se yhdistetään osaksi analytiikkaa ja raportointia ja onko jokin muista teknologioista vaihtumassa lähiaikoina. 

3. Muista ihmiset. Pelkkä työkalu ei yleensä tee itsekseen mitään, vaan vaikutuksen saavat aikaan sitä käyttävät ihmiset. Kerro jo aikaisessa vaiheessa tiim(e)ille, miksi muutoksia on tulossa ja mitä niillä tavoitellaan. H-hetken lähestyessä tarjoa erinomainen koulutus työkalun käyttöön ja samalla uusiin toimintatapoihin. Nimeä omistaja, joka vastaa jatkokehityksestä – ja uusien toimintatapojen omaksumisesta. Muuten meillä ihmisillä on tapana hoitaa asiat niin kuin ennenkin.

 

-Susanna Junnila

 


Kirjoittaja työskentelee konsulttina Hopkinsilla.

, ,

Comments are closed.